logo dTest, o.p.s.

Jak je to s cenami za volání na barevné telefonní infolinky

Od konce prosince 2015 nesmí firmy používat pro komunikaci se zákazníky linky, které jsou zpoplatněné více než běžný hovor. Stále přetrvává, že volání na bílé a modré linky se nezapočítává do volných minut, a tak i majitelé neomezených tarifů platí nad rámec paušálu.

"Když jsme minulý rok zahájili kampaň Stop drahým osmičkám, chtěli jsme přimět především operátory, aby linky se sdílenými náklady a univerzální přístupová čísla nebyla pro spotřebitele dražší než běžný hovor. Návrh, kterým se měnil zákon o ochraně spotřebitele, byl však upraven tak, aby šel na ruku operátorům. Odpovědnost přenesl na obchodníky, kteří linky používají. Pokud operátoři ceny nesrovnají, sami se připraví o zákazníky. Obchodník situaci jednoduše vyřeší tím, že začne používat běžné mobilní číslo či číslo pevné linky. Pak má zaručeno, že spotřebitel nezaplatí za hovor víc, než je běžné," říká Miloš Borovička, právní poradce dTestu.

Pro obchodníka je to poměrně těžká situace, pokud chce používat infolinku s osmičkou, která není zdarma, měl by zajistit, aby spotřebitel nezaplatil více než za běžný hovor. Uhlídat to u všech operátorů včetně těch virtuálních je prakticky nemožné. Pokud nechce obchodník riskovat pokutu, měl by se těmto linkám raději vyhnout raději. Česká obchodní inspekce může za porušení zákona udělit pokutu až do výše milionu korun.

Ceny volání na zákaznické linky se oproti loňským mění a klesají, ne však tam a v takové míře, jak by se dalo čekat. Odpovídající ceny lze nalézt především při volání z pevných linek či u některých virtuálních operátorů. Naopak uživatelé mobilních telefonů tří hlavních operátorů zaplatí za volání na osmičkové linky více, než je cena běžného hovoru.

Stále trvá i ten stav, že volání se nezapočítává do volných minut, a tak i majitelé neomezených tarifů zaplatí nad rámec paušálu i 5,59 Kč za každou minutu volání například při ohlašování pojistných událostí. Jediný operátor, u kterého lze na bílé a modré linky uplatnit volné minuty, je O2 a to pouze v případě předplacených karet.

Novela zákona o ochraně spotřebitele se tak poněkud míjí účinkem a ve svém důsledku nechrání spotřebitele tak, jak vyplývá z evropských směrnic.

Další články k tématům - barevné linky - operátor - zákon - Miloš Borovička

Článek dTest, o.p.s. ze dne 14. dubna 2016 - čtvrtek

Další články od dTest, o.p.s.

M-Files - Document Management System