logo dTest, o.p.s.

Nezákonné poplatky za dokupování mobilních dat bude muset Vodafone vracet

ČTÚ definitivně potvrdil, že automatické účtování poplatků za data nad rámec tarifu bylo nezákonné. Úřad nařídil společnosti Vodafone, aby zákazníkovi vrátila peníze a potvrdil tak své předchozí rozhodnutí a argumentaci dTestu.

První velké změny v platbách za mobilní internet provedla v září 2014 změnou podmínek společnost Vodafone. Zákazníkům, kteří vyčerpali svůj základní objem dat, účtovala automaticky poplatky za jejich obnovení, aniž by s tím předem souhlasili.

Právní poradce dTestu Miloš Borovička tehdy vyúčtování reklamoval, a protože mu operátor nevyhověl, obrátil se s námitkou na Český telekomunikační úřad. Ten na konci července 2016 potvrdil své rozhodnutí a označil jednání Vodafone za agresivní a protizákonné.

"Vodafone mi má tedy vrátit 98 korun za internet a 134 korun za náklady řízení. Výše částky zní asi komicky, ale důležité je, že ČTÚ dal za pravdu naší argumentaci a potvrdil, že se operátor choval nezákonně. Je to důležitý precedens i pro další spory s operátory. Pro běžného spotřebitele se tu otvírá možnost vymáhat od operátora zpět poplatky za internet, které kvůli nezákonné změně účtování uhradil. Platba za službu, kterou si spotřebitel neobjednal, je bezdůvodným obohacením operátora. Zákazník ji tudíž může vymáhat od operátora zpět, dokud není promlčená. To je i cesta pro klienty O2, kteří nesouhlasí se změnou obchodních podmínek, které proběhly před měsícem. Reklamovat a následně u ČTÚ napadat lze jak neoprávněně účtované pokuty, tak poplatky za data, která si zákazník musí koupit kvůli nefungujícímu internetu a nezákonně změněným podmínkám," říká právní poradce dTestu Miloš Borovička.

Argumentace dTestu se opírala hlavně o ustanovení § 1817 občanského zákoníku, které zakazuje, aby jakýkoliv podnikatel požadoval platbu, se kterou spotřebitel nedal předchozí výslovný souhlas. Vodafone si souhlas nahrazoval jednostranně změněnými obchodními podmínkami.

ČTÚ navíc označil jednání operátora za agresivní obchodní praktiku, za kterou už Vodafone dostal milionovou pokutu.

Reklamovat lze každé vyúčtování operátora, které neodpovídá skutečnosti, a to do dvou měsíců od jeho doručení. Operátor má měsíc na vyřízení, a pokud nevyhoví, lze se v takzvaném námitkovém řízení obrátit na Český telekomunikační úřad.

Článek dTest, o.p.s. ze dne 24. srpna 2016 - středa

Další články dTest, o.p.s.