logo Evropské spotřebitelské centrum pro ČR

Zakoupený dárek online můžete vrátit

Spotřebitelé, kteří zakoupili zboží v zahraničním internetovém obchodě a obávají se, že budou mít problémy s případnou reklamací, se obávat nemusí a mohou ho vrátit.

Odborníci na spotřebitelské právo však ujišťují, že úroveň ochrany českých spotřebitelů v rámci Evropské unie je vysoká. "Pokud Češi nakoupili dárky přes internet z pohodlí svého domova, pak je mohou do 14 dnů od doručení bez udání důvodu a bez finanční sankce vrátit. To platí, i když nakupovali v e-shopech v jiných zemích EU. Stačí prodejci napsat dopis nebo e-mail, že odstupují od dané smlouvy a následně zboží zaslat zpět. Prodávající je pak povinen nejdéle do 30 dnů od odstoupení zaslat spotřebiteli zpět jeho peníze," říká Tomáš Večl, ředitel Evropského spotřebitelského centra (ESC) při České obchodní inspekci. Pokud by nastal s uplatněním tohoto práva problém, je možné obrátit se právě na ESC, jehož právníci mohou lidem bezplatně pomoci s jeho řešením.

Reklamaci lze uplatnit v zemích EU stejným způsobem jako v České republice. Při nákupu přes internet platí pro české spotřebitele dvouletá záruka, protože se taková smlouva uzavřená na dálku řídí zákony domovské země nakupujícího. "Při osobním nákupu v zahraničí však platí lhůty dané v zemi nákupu. Spotřebitelé si však mohou být jisti, že ve většině států je lhůta pro uplatnění reklamace alespoň 2 roky. V pěti zemích nepřijali žádnou specifickou lhůtu, ta je dána právními předpisy daného státu. Jde o Belgii, Finsko, Velkou Británii, Irsko a Litvu," vysvětluje Tomáš Večl.

Rozdíl mezi zeměmi EU je také ve lhůtě, kterou má prodejce na vyřízení reklamace. Ani na Slovensku nemají na vyřízení reklamace daných 30 dní, jako tomu ze zákona u nás. Například v Německu platí doba přiměřená, většinou jde o čtyři až šest týdnů. Je proto dobré se u prodejce na tyto lhůty zeptat, případně si je zjistit na internetu.

V případě jakýchkoli sporů s obchodníky z EU je vhodné požádat o pomoc Evropské spotřebitelské centrum ČR.

Evropské spotřebitelské centrum pro ČR poskytuje informace o právech spotřebitelů na společném evropském trhu a bezplatně pomáhá a radí spotřebitelům v jejich sporech s obchodníky z jiných zemí Evropské unie, Norska a Islandu. Zprostředkovává i možnosti mimosoudního řešení sporů spotřebitelů s obchodníky. Činnost centra spolufinancují Evropská komise a Česká obchodní inspekce.

Další články k tématům - bezplatně - EU - Evropské - nákupu - reklamace - sporů - spotřebitelů - vrátit - Tomáš Večl

Článek Evropské spotřebitelské centrum pro ČR ze dne úterý 5. ledna 2010

Další články od Evropské spotřebitelské centrum pro ČR