Metodika SAFe představuje aplikování Agile přístupu na úrovni celé společnosti - jako např. při aplikování SAFe v rámci vývoje IT produktů. Tým zkušených vývojářů GEM System metodiku SAFe používá od roku 2019.
V rámci používání SAFe (Scaled Agile Framework for Enterprises) metodiky v praxi rozlišujeme tři základní úrovně.
Portfolio level
Členy této úrovně jsou Enterprise architect, Business Portfolio Manager, IT Portfolio Manager a jednotlivé Epic Owners. Členové společně určují hlavní směr a strategii společnosti, kterým se celé IT a související business směřuje a definuje high-level požadavky, tzv. Epics.
Epics jsou typicky nové aplikace či nové funkčnosti velkého rozsahu, ovlivňující chování uživatele jeho customer journey, často implementované napříč více týmy a po delší období (měsíce až roky).
Tyto Epics pak plánujeme prostřednictvím tzv. high-level roadmap, která rozšiřuje další možnosti agilního řízení a dovoluje další efektivní řízení projektu.
Program level
Členy týmu jsou typicky Product Manager, Release Train Engineer, System Architect a jednotlivé Business owners dílčích systémů a aplikací. Na této úrovni jsou definovány tzv. Features - konkrétní požadavky a funkčnosti vycházející z Epics stanovených na vyšší úrovni.
Tyto Features jsou plánovány pro jednotlivá PI (Program Increment) období, během kterých jsou na týmové úrovni realizovány a dodávány formou PI.
PI je časové pole, během kterého Agile Release Train (ART) přináší přírůstkovou hodnotu ve formě pracovního, testovaného softwaru a systémů. PI jsou obvykle 8 - 12 týdnů dlouhé.
PI je pevné časové pole pro vytváření a ověřování úplného přírůstku systému, prokazování hodnoty a získání rychlé zpětné vazby.
Team level
Členy jsou jednotlivé vývojové týmy, které na jednotlivá PI období plánují tzv. User stories - dílčí kroky přinášející postupnou business hodnotu směrem ke splnění jednotlivých Features definovaných o úroveň výše.
Jednotlivé User stories by měly být realizovatelné v rámci jednoho sprintu, jichž každé PI období obsahuje několik. V námi realizovaných projektech se nejčastěji setkáváme se 6 dvoutýdenními sprinty v rámci jednoho PI období.
Nejčastěji používaná pravidla agilně řízených projektů
PI období trvá cca 3 měsíce a skládá se zpravidla ze 6 sprintů. Před začátkem každého PI období probíhá PI planning. Této dvoudenní akce se účastní většina členů ze všech úrovní, tj. management, vývojáři, analytici, stakeholdeři, support týmy a rollout tým. Na PI planning akci jsou prezentovány výsledky jednotlivých týmů a produktů z předchozího PI období.
Dalším krokem je představení hlavních cílů pro nadcházející PI období. Jako další je vytvořen plán pro jednotlivé týmy / aplikace na nové PI období ve formě PI objectives a jednotlivých Features a jejich User stories rozvržených na jednotlivé sprinty.
Přípravu plánu na Portfolio a Program level zajišťují odpovědní lidé v odpovídajících rolích, zpravidla však využívají i samotné Delivery týmy pro zpřesnění odhadů, rozpad jednotlivých Features na User stories a hrubou představu o možném harmonogramu.
Finální rozpad, odhady a plán je však výsledkem celého PI plánování na základě diskuze s managementem, vyhodnocení priorit, legislativních nařízení, požadavků jednotlivých trhů - v případě globálních projektů.
Při přípravě dochází ke koordinaci práce týmů, jejichž úkoly jsou na sobě vzájemně závislé tak, aby jednotlivé přípravné práce na sebe co nejvíce navazovaly.
Článek GEM System a.s. ze dne středa 15. dubna 2020
Prediktivní řízení nákupů s řešením Microsoft Power BI
Správa identit nasazením open source Keycloak
eMobilita ŠKODA AUTO s nástroji podpory od GEM system
Projekt vědomostní báze pomáhá dealerům ŠKODA AUTO
Moderní dispečink UAMK s integrací ERP s GIS
Podnikové řešní na platformě Oracle BI
Analýza dat pro plánování a řízení marketingových kampaní
Provozní systém postavený na BPM řešení
Optimalizace procesu vývoje pokladního systému AWIS Kasa
Expresní úpravy v systému VZP pro registraci uprchlíků z Ukrajiny
Modernizace integrační platformy pro VZP ČR
Výhody nasazení kontejnerové platformy a Kubernetes clusteru on-premise
Automatizace řízení firemních procesů
Schvalování faktur postavené na procesní platformě GEM Process Manager
Automatizace a efektivní obchodní procesy
Řezy, transformace a anonymizace dat s GEM Winch
Ochrana osobních údajů s řešením GEM GDPR Suite
S GEM GDPR budete mít osobní údaje pod kontrolou
LBO systém přináší personalizovanou nabídku posádkám vozidel ŠKODA AUTO
Digitální transformace firmy s využitím oborových řešení Azure
Překonejte jakékoli výzvy s využitím Azure - vašeho partnera v cloudu
Power BI řešení pro reporting dat v systému SAP
Reportingové řešení na platformě Microsoft Power BI
Kdo není agilní, jako by nebyl
GEM System je Gold Partner společnosti Microsoft
Zabezpečení cloudové aplikace s pomocí DevOps
Nástroje a postupy DevOps pomáhají v tvorbě lepších produktů
Billingové řešení připravuje podklady pro účetní systém
SAFe metodika agilního vývoje IT produktů
Produktový vývoj s podporou agilní metodiky Scrum
Podpora a správa IT řešení 24x7
GEM System se podílí na vývoji nových komponent pro web portál ŠKODA Connect
Digitální nástroje, řešení a aplikace pro automotive projekty od GEM Systém
Enterprise IT řešení nebudou nikdy plně open source
Open Source jako řešení pro vendor lock-in
Vždy aktuální dokumentace s portálem služeb GEM SOA Governance
Anonymizace dat jako ideální řešení ochrany osobních údajů
Identity Server pro bezpečné přihlašování a autorizaci klientů
GEM Process Manager pomáhá v řízení a automatizaci firemních procesů
Datový sklad pro finanční reporting nadnárodní organizace
Implementace služeb na integrační platformě Oracle
Systémová integrace přináší více IT za méně peněz
BP Audit - univerzální řešení pro monitoring a analýzu firemních procesů
Identity management pro velké firmy, malé i střední podniky
MDA metodika zjednodušuje a automatizuje vývojové procesy
LSB řešení zajišťuje napojení agendových informačních systémů ÚKZÚZ na základní registry
Pokročilá analýza dat pomáhá s řízením marketingových kampaní