logo Internet Info s.r.o.

Odstraňte vlákno názorů k článku na Mešec.cz

Společnost Internet Info nesouhlasí s rozhodnutím Městského soudu v Praze, který jí uložil smazání vlákna internetové diskuse na serveru Měšec.cz s příspěvky kritizujícími obchodní praktiky společnosti Prolux Consulting. Proto se proti rozsudku se odvolala.

Městský soud v Praze rozhodl, že společnost Internet Info je povinna smazat diskusní vlákno na stránkách finančního serveru Měšec.cz obsahující mimo jiné i kritické příspěvky čtenářů na adresu realitní společnosti Prolux Consulting. Důvodem se staly "výrazy, které se bezprostředně netýkají obchodní činnosti žalobce, jsou vulgární, urážlivé a obsahující výhrůžky" a jako takové prý poškozují dobrou pověst žalující strany. Mezi takové příspěvky patřilo například: společnost PROLUX „lže jako svině", "zlikvidovat PROLUX", "nikdy jsem si nemyslela, jaká jsem s prominutím husa a naletím podvodníkům", "ahoj, také jsem obětí bezcharakterní a lživé firmy Prolux".

Společnost Internet Info se hlásí k potřebě kultivovat veřejný prostor internetových diskusí a v případě, že by na jejích webech čtenáři porušovali zákonné normy, je připravena (a také tak činí) aktivně zasahovat do obsahu diskusních příspěvků, popřípadě je mazat. V dotčené diskusi ovšem není zřejmé, že by k porušení zákonných norem docházelo. Čtenáři v ní popisují své osobní, často velice konkrétní zkušenosti s obchodní činností společnosti Prolux, a pokud došlo k použití jistých silnějších výrazů, vždy tak bylo učiněno ve velice těsném věcném kontextu a nikoliv samoúčelně.

Není v moci provozovatele, ani to není podle zákona jeho povinností, aby posuzoval pravdivost uvedených výroků. Soud, který jediný může takové rozhodnutí učinit, na tuto svou roli rezignoval a namísto obsahu diskusních příspěvků z hlediska jejich pravdivosti nebo alespoň věrohodnosti posuzoval pouze formu (údajnou hrubost či urážlivost) několika výroků vytržených z kontextu.

Proto po předchozí žádosti firmy Prolux nedošlo ke smazání zmíněných příspěvků, i proto se společnost Internet Info odvolává proti rozhodnutí Městského soudu v Praze, které jejich smazání nařizuje. Důvodem ke smazání příspěvků s kritikou obchodních praktik společnosti by nemělo být osobní, byť emocionálně vypjaté hodnocení, zvláště když je opřené o přesvědčivě popsanou a žalující stranou nijak nevyvrácenou zkušenost.

"Rozhodnutí soudu považujeme za nešťastné, protože na provozovatele webu v obecném principu přenáší odpovědnost, která mu podle našeho názoru nepřísluší a kterou není schopen efektivně naplňovat. Soud vyšel vstříc společnosti, jejíž činnost je značně kontroverzní, je předmětem rozsáhlých diskusí na různých diskusních fórech i v televizních reportážích, a tudíž je její dobrá pověst značně nejistá. Takový přístup je ovšem potenciálně zneužitelný při jakékoliv kritice, která vždy může poškozovat něčí dobré jméno. Soud tak navíc učinil kvůli tzv. vulgaritě a urážkám, jejichž posouzení je vždy značně subjektivní a nemá zřetelnou hranici," doplňuje Ján Simkanič, výkonný ředitel společnosti Internet Info.

Společnost Internet Info se domnívá, že internetové diskuse by měly být především svobodným prostorem pro vyjádření názorů čtenářů. Zároveň se staví proti tomu, aby se staly prostorem pro publikaci samoúčelných urážek a vulgarit. Editace diskusí by však měla být především důsledkem samoregulační aktivity provozovatelů a za předpokladu dodržení všech zákonných pravidel a limitů by neměla podléhat nepodloženým tlakům komerčních subjektů, jinak existence diskusí zcela ztrácí smysl.

V rozhodnutí Městského soudu v Praze proto vidíme nebezpečný krok, který by mohl vést k postupnému omezení svobodného vyjadřování na českém internetu, kdy by kromě skutečně nevhodného obsahu mohlo docházet i k odstraňování nepohodlné, byť oprávněné kritiky. Společnost Internet Info proto také bude na půdě oborového Sdružení pro internetovou reklamu (SPIR) iniciovat diskusi internetových provozovatelů o postupu, který by usnadnil argumentační pozici provozovatelů v podobných případech.

Článek Internet Info s.r.o. ze dne pátek 30. dubna 2010

Další články od Internet Info s.r.o.

2,5 milionu uživatelů v ČR používá internet v mobilu

Studie českých e-shopů 2011: opakují se stále stejné chyby

České startupy na Lupa.cz

999.cz: nová služba podpory pro e-shopy

Křišťálová Lupa 2010: projektem roku je Slevomat.cz, anticena pro Datové schránky

CIF 2010: český Internet očekává příliv investic

Czech Internet Forum 2010: to NEJ z českého Internetu v jednom dni

Radka Hartmanová, nová obchodní ředitelka vydavatelství Internet Info

Defraggler je podle Slunečnice.cz TOP nástroj pro defragmentaci HD

Konference User Experience je zaměřena na potřeby uživatelů

Konference BIF 2010 se blíží

Internet Download Manager na čele programů pro stahování souborů

Odstraňte vlákno názorů k článku na Mešec.cz

Plazmová televize, výrobci předvídají postupný zánik

WebTop100, soutěž firem o nejlepší web

Business Information FORUM 2010

Czech Open Source 2010 vstupuje do finálového hlasování

IDF 2010 aneb praktický trénink pro vývojáře

Preference pro Microsoft Internet Explorer klesají

Kristýna Šonková vede oddělení Event Managementu

ICQ 7 vítězí mezi komunikačními programy

Kulatý stůl o digitalizaci zaměřený na televizory nové generace

Best Project Management

Nominace ankety Czech Open Source 2010 spuštěny

IDF 2010, konference určená webovým vývojářům

Vše o televizních přenosech ze ZOH 2010 na jednom místě

KMPlayer, nejoblíbenější přehrávač multimédií

Podíly vyhledávačů zůstaly v roce 2009 stabilní

Konference o internetové bezpečnosti prověří i pražskou OpenCard

Mirka Kužnarová, novou obchodní ředitelkou Internet Info

Lenka Krbcová, nová šéfredaktorka Vitalia.cz

Vánoční atmosféra v počítači se serverem Slunečnice.cz

Podnikatel.cz se ohrazuje proti nařčení, že uveřejnil pomluvu ČT

Adobe Flash Player u uživatelů suverénně vede

Czech Internet Forum

Vypínání analogové televize na Plzeňsku je ohroženo

HDTV a něco navíc

Databáze serveru Vitalia.cz umístěny na Mapách Google

Mobile Internet Forum 2009 odhalí reklamní potenciál mobilní komunikace

Křišťálová Lupa 2009

Dobrý web získal certifikaci Google Analytics Authorized Consultant

Do hlasování v anketě Křišťálová Lupa 2009 se nově zapojí expertní panel

Avast! nejoblíbenějším antivirovým softwarem

Windows Live Search zamíchal statistikou podílů vyhledávačů

Zahájení projektu MEDIA MONDAY

MEDIA MONDAY proběhne za necelý týden

Speciální příloha Vypínáme.cz s termíny vypínání analogových TV vysilačů

Anketa Czech Open Source 2009 má své vítěze

Porotu soutěže WebTop100 povede Ivan Pilný

Nejlepší projektový management v roce 2009 má Komerční banka