logo Internet Info s.r.o.

Podíly vyhledávačů zůstaly v roce 2009 stabilní

V loňském roce došlo na poli vyhledávacích služeb k několika důležitým změnám. Monitorovací služba NAVRCHOLU.cz tyto změny promítla do rozšíření a zpřesnění svých statistických dat.

V souvislosti s významnými změnami v oblasti vyhledávacích služeb v roce 2009 a jejich podílu na trhu aktualizovala monitorovací služba NAVRCHOLU.cz své statistiky a zpětně přepočetla svá statistická data za uplynulý rok.

Seznam.cz, který si i přesto stále drží své prvenství v počtu příchozích návštěv, započal loňský rok na 56 %. Na svou nejnižší úroveň klesl v červenci, kdy naopak kulminoval podíl vyhledávače Bing.com, aby rok zakončil na úrovni 54 %.

Vyhledávač Zboží.cz byl dříve uváděn pod hlavičkou Seznam.cz, zatímco dnes, protože je provozován na vlastní doméně, je vykazován samostatně. Jeho podíl v průběhu celého loňského roku zvolna rostl, a to o 1,8 procentního bodu, až téměř k úrovni pěti procent (4,95 %).

Podobně také vyhledávač Firmy.cz, formálně spadající pod Seznam.cz, je nyní ve statistice vyčleněn zvlášť. Jeho vývoj měl sestupnou tendenci, když z hodnot 4% podílu na počátku roku klesl na 3,5 % v prosinci. K určitému výkyvu došlo pouze v září, kdy se hodnota jednorázově vyhoupla na 4,2 %. V souhrnu s vyhledávači Zboží.cz a Firmy.cz dnes Seznam.cz drží podíl 62,38 % (prosinec 2009).

Vyhledávač Google (.cz, .com) si v posledním roce zachovával velice stabilní pozici. Největší nárůst lze zaznamenat v závěru roku, kdy jeho podíl vystoupal až na úroveň bezmála 33 %, tedy na jednu třetinu všech návštěv. K nárůstu došlo v době, kdy Google představil svou první outdoorovou kampaň v České republice.

Vývoj podílu jednotlivých vyhledávačů v roce 2009

Vyhledávač leden únor březen duben květen červen
Seznam.cz 55,94 % 55,88 % 54,39 % 52,41 % 52,79 % 53,09 %
Google (.cz, .com) 31,64 % 31,54 % 31,27 % 31,63 % 31,84 % 31,90 %
Zboží.cz 3,15 % 3,43 % 3,51 % 3,46 % 3,24 % 3,28 %
Firmy.cz 4,03 % 4,01 % 3,98 % 3,66 % 3,65 % 3,32 %
Centrum.cz 2,54 % 2,57 % 2,45 % 2,27 % 2,28 % 2,29 %
Bing.com 0,42 % 0,49 % 2,40 % 4,72 % 4,46 % 4,44 %

 

Vyhledávač červenec srpen září říjen listopad prosinec
Seznam.cz 50,92 % 52,19 % 54,82 % 54,97 % 55,41 % 53,91 %
Google (.cz,.com) 32,22 % 31,41 % 31,27 % 31,68 % 31,49 % 32,85 %
Zboží.cz 3,63 % 3,99 % 4,63 % 4,48 % 4,47 % 4,95 %
Firmy.cz 3,33 % 3,85 % 4,24 % 4,02 % 3,90 % 3,52 %
Centrum.cz 2,35 % 2,74 % 2,75 % 2,66 % 2,56 % 2,50 %
Bing.com 5,79 % 4,04 % 0,51 % 0,51 % 0,46 % 0,48 %

Do přehledu je zařazen i vyhledávač Bing.com společnosti Microsoft, který v červnu nahradil její dřívější produkt Live Search. Pro přehlednost je ve statistikách uváděn pouze název Bing.com. Ten překvapivě vystoupal na významné hodnoty uprostřed roku. Jeho podíl se zvedl až na červencové maximum 5,79 %, avšak od září jeho hodnoty opět poklesly na úroveň začátku roku.

"Hlavní příčinou takového výkyvu byla pravděpodobně skutečnost, že Bing.com je výchozím vyhledávačem v prohlížeči Internet Explorer 8 a uživatelé jej v té době chtěli vyzkoušet," komentuje situaci Tomáš Krause, technický ředitel společnosti Internet Info, která službu NAVRCHOLU.cz provozuje. Bing.com je od července také používán Seznamem pro zahraniční vyhledávání, kde nahradil Google.

Hodnoty za Centrum.cz již zahrnují i všechny vyhledávače Atlas.cz, který byl dřív uváděn zvlášť. Zároveň se rozšířila množina podprojektů Centra, které jsou rovněž nově zahrnuty do statistik. Proto se podíl za Centrum.cz navýšil oproti původním datům na průměrných 2,5 %. Je nutné uvést, že Centrum Holdings na svých serverech používá pro fulltext vyhledávací technologii Google.

Metodika :

Na tvorbě metodiky se podílela společnost Factum Invenio, jedna z předních agentur marketingového výzkumu na českém trhu.

Další články k tématům - 2009 - Bing - Centrum - com - cz - Firmy - Google - monitorovací - podíl - Seznam - vyhledávač - webů - Zboží - Tomáš Krause

Článek Internet Info s.r.o. ze dne 27. ledna 2010 - středa

Další články od Internet Info s.r.o.