logo MARBES CONSULTING s. r. o.

Identitní systém PROXIO EOS spravuje pro Zlínský kraj 1500 identit ze 150 organizací

Počet aplikací a systémů ve veřejné správě stále narůstá, proto je potřeba mít jasný přehled o tom, kdo a kdy má k jaké informaci přístup. Řešení pro Zlínský Kraj přinesl identitní systém PROXIO EOS.

Krajský úřad Zlínského kraje se potýkal se složitým úkolem, jak zajistit centralizovanou správu identit a přístupových oprávnění k aplikacím nejen pro vlastní úřadníky a politické představitele, ale také pro externí uživatele v různých činnostních rolích, od zaměstnanců krajem zřizovaných organizací a jednotlivých obcí až po pracovníky komerčních subjektů.

Na detaily jsme se zeptali Pavla Kopeckého z oddělení informatiky úřadu.

PROXIO EOS používáte již od roku 2004, ale v roce 2013 byl povýšen na identitní systém a slouží pro centralizovanou správu interních a externích identit. Jak náročný byl tento přechod?

Krajský úřad Zlínského kraje používá identity management systém EOS již od roku 2004, nejprve verzi 2, poté následoval přechod na verzi 3. Když ze strany úřadu vzešel požadavek na jednotnou správu nejen interních, ale také externích identit pro zřizované a zakládané organizace a na řízení práv poskytovaným aplikacím, byla v roce 2013 nasazena nová verze EOSu.

Realizace všech požadavků na systém trvala jedenáct měsíců a společnost MARBES CONSULTING přes nemalé množství technických problémů implementovala systém velmi úspěšně. Jeho zdokonalování stále pokračuje. Systém je u nás rutinně používán nejen pracovníky informatiky, ale také běžnými uživateli, kteří spravují identity a nastavují práva do aplikací pro zřizované a zakládané organizace a další externí subjekty.

Co všechno dnes systém EOS zahrnuje a jak se osvědčil?

V EOS 4 spravujeme okolo 1500 identit ze 150 organizací včetně krajského úřadu. EOSem jsou řízena práva k 85 aplikacím a sdíleným složkám, dále je nastavováno členství v NT skupinách a pracovníkům, resp. jejich pracovním pozicím, jsou přidělovány agendy a činnostní role pro přístup do agendových informačních systémů.

Ve spolupráci s dodavatelem se nám podařilo vytvořit lehkého klienta a zautomatizovat synchronizací dat, proto většinu přidělení nebo odebrání práv provádí pověření pracovníci mimo IT. Přidělení agend a činnostních rolí v EOSu provádí přímí nadřízení pracovníka bez jakéhokoliv zásahu pracovníků IT. Vše je jednoznačně auditovatelné a funkční.

Jakým způsobem je zajištěna komunikace s informačním systémem základních registrů?

Současně s implementací EOS 4 bylo nasazeno řešení PROXIO XZR, které krajský úřad používá pro auditování přístupu na referenční údaje základních registrů ze všech agendových informačních systému (AIS). Součástí Proxia XZR je aplikace Hledáček, kterou využíváme pro přístup k referenčním údajům do základních registrů v případě, že vykonávanou činnost nemáme realizovánu v jiném AIS.

Z aplikací společnosti MARBES CONSULTING dále využíváme Helpdesk pro evidenci HW, zapojení síťových zařízení do zásuvek, zápisy z porad a evidence spotřebního IT materiálu. Používáme také aplikaci Kevis pro jednoduché evidence.

Jak hodnotíte spolupráci se společností MARBES CONSULTING?

Jako úspěšnou a přínosnou, také proto dále pokračujeme na společném rozvoji zmíněných aplikací. Našim cílem je například najít nejvhodnější řešení v oblasti používání elektronických identit a jejich ověření v návaznosti na nařízení Evropské unie č. 910/2014 o elektronické identifikaci a důvěryhodných službách pro elektronické transakce na vnitřním evropském trhu - eIDAS.

Článek MARBES CONSULTING s. r. o. ze dne 10. května 2017 - středa

Další články MARBES CONSULTING s. r. o.

Zbrusu nová vzdálená správa pro Linux