logo Národní knihovna ČR

Ptejte se knihovny i přes mobil

Národní knihovna ČR představuje mobilní aplikaci služby služby "Ptejte se knihovny". Od dubna 2013 je zdarma k dispozici pro iPhone, iPad a iPod touch. Aplikace je dostupná také v anglické verzi "Ask your Library".

Služba Ptejte se knihovny, díky níž lze od roku 2002 získat odpověď na téměř jakoukoli otázku, je nově dostupná také jako mobilní aplikace pro iPhone, iPad a iPod touch. Jakékoli dotazy tak bude možné s knihovníky, kteří se specializují právě na vyhledávání informací, konzultovat opravdu kdykoli.

Virtuální kooperační referenční služba českých knihoven Ptejte se knihovny je určena nejširší veřejnosti a umožňuje uživatelům klást prostřednictvím formuláře, e-mailu či chatu stručné faktografické dotazy i otázky na doporučení vhodné literatury. Odpovědi knihovníci čerpají z knihovních katalogů, odborných databází a tematicky zaměřených knih. Tazatel spolu s konkrétní informací získá také stručný seznam literatury a internetových zdrojů pro podrobnější studium.

Poprvé mohli zájemci využít službu v roce 2002, o dva roky později již fungovala na vlastní internetové stránce ptejteseknihovny.cz. Do služby koordinované Národní knihovnou ČR je aktivně zapojeno celkem 77 krajských, městských i specializovaných knihoven z celé republiky, nejnověji se řady knihoven poskytujících tuto službu rozšířily v rámci celostátní akce Březen - měsíc čtenářů 2013.

"Ptejte se knihovny se během své více než desetileté historie stala nedílnou součástí služeb, které české knihovny zdarma poskytují nejširší veřejnosti. Prostřednictvím ptejtesteknihovny.cz se může skutečně kdokoli zeptat zapojených knihoven na téměř cokoli. Od vzniku služby jsme tak společně odpověděli na více než 32000 dotazů. Její hojné využívání je pro nás důkazem, že knihovny jsou stále důležitým partnerem, ať už hledáte informace pro vysokoškolskou práci, nebo potřebujete odpověď na všetečnou otázku", vysvětluje PhDr. Hanuš Hemola, náměstek sekce Knihovní fondy a služby NK ČR.

Jenom v loňském roce navštívilo webové stránky ptejteseknihovny.cz 750000 návštěvníků, jimž bylo zodpovězeno 3299 dotazů, z nichž na 1521 otázek reagovala právě Národní knihovna ČR. Služba je užitečná pro každého, kdo potřebuje doporučit vhodnou literaturu pro školní práci nebo odbornou esej, či se chce blýsknout před kamarády anebo je jen zvídavý.

Na jednom místě tak lze odhalit tajemství nejrozmanitějšího charakteru, např. jak se jmenovala první česká knihovnice (odpověď zde), který pták je považován za nejchytřejšího, nebo kterak se má servírovat japonská krmě. Další zajímavé odpovědi naleznete v archivu služby.

V rámci vývoje služby Ptejte se knihovny byla vytvořena mobilní aplikace pro iPhone, iPad a iPod touch. "Mobilní technologie jsou nyní běžnou součástí života velké části populace. Věříme, že Ptejte se knihovny se zařadí mezi oblíbené aplikace, řadě uživatelů pomůže při hledání odpovědí na jejich otázky a mladé generací představí knihovny i v trochu jiném světle", uvedla PhDr. Jana Huňová, ředitelka Odboru služeb NK ČR.

Aplikace umožňuje položit dotaz prostřednictvím formuláře, procházet bohatý archiv již zodpovězených otázek z celé řady vědních oborů či sledovat pravidelně aktualizovaný nejlepší Dotaz týdne. Součástí aplikace jsou i stručné informace o této službě a odkaz na její Facebook. Aplikace je dostupná též v anglické verzi Ask your Library.

"V současné době je velká část našich uživatelů většinu dne online a vítá, pokud může daný dotaz položit i jinak, než pouze prostřednictvím počítače. Od ledna 2013 nabízí služba Ptejte se knihovny možnost konzultovat dotaz prostřednictvím chatu a nyní se s pomocí mobilní aplikace chceme dostat blíže k těm uživatelům, pro které je nezbytností iPhone nebo iPad a být jim tak nablízku vždy a všude", dodává Hanuš Hemola.

Mobilní aplikace, i vše co nabízí, je zcela zdarma. Ke stažení je dostupná v App Store. Pro stažení lze využít též QR kód.

Článek Národní knihovna ČR ze dne 23. dubna 2013 - úterý

Další články Národní knihovna ČR

Ptejte se knihovny i přes mobil