Cílem dokumentu, který vznikl ve spolupráci ICT Unie a Rady vlády pro konkurenceschopnost a informační společnost (RVKIS), je vytvořit podklad pro usnadnění dosažení souladu v chápání rozsahu a komplexnosti ICT zakázky mezi zadavatelem a dodavatelem.
1. ÚVOD
Dokument "Stavíme informační systém" má ambici sjednotit klíčové pojmy tak, aby vznikl slovník pojmů, díky kterému by zadavatelé a dodavatelé mohli mluvit stejnou řečí. Pro uvědomění si kontextu byla jako vhodná paralela pro připodobnění, díky hmatatelnosti a široké znalosti pojmosloví ve společnosti, vybrána oblast stavebních projektů a zakázek.
Na příkladu stavebního projektu chceme názorně popsat ideální postupy při defi nici zadání, ověření realizovatelnosti, návrhu řešení, zadání poptávky, nákupu, realizaci a vlastním provozu (užívání) informačního systému, či případné likvidaci původního řešení, a to včetně jednotlivých kompetencí nutných pro hladký průběh naznačených aktivit a naznačení vhodného obsahu výstupů jednotlivých fází.
Základním vymezením tohoto dokumentu je předpoklad, že řešení jako takové se týká povinné agendy veřejné správy (agendy definované příslušnou legislativou) a vhodným řešením je informační systém. Cílem dokumentu tedy není doporučovat vhodné postupy pro nákup ICT komodit nebo standardizovaných řešení, ale pro unikátní řešení určená zpravidla pro podporu výkonu konkrétní agendy nebo oblasti činností zadavatele.
Jedná se tedy o doporučení směřující k nastavení rolí, odpovědností, dokumentace a procesů při zajištění řešení na úrovni ICT služeb podporujících služby veřejné správy.
Níže uvedené "best practice" je třeba vždy používat s přihlédnutím zejména k fi nančnímu rozsahu Vámi realizovaného projektu a adekvátně rozhodnout o rozsahu aplikace definovaných principů včetně využití jednotlivých rolí.
2. SLOVNÍK
Výkladový slovník pojmosloví je rozdělen do dvou částí - role a dokumenty. Výklad je zpracován v takovém rozsahu, aby názorně objasnil pojem, aniž by zachytil veškeré možné alternativy, naopak extrahuje koncentrovanou obvyklost.
2.1.A. Role na straně zadavatelské
Hlavní architekt eGovernmentu:
Investor:
Národní standardizační jednotka:
Projektový manažer (supervizor zadavatele):
Věcný gestor agendy:
Zadavatel (sponzor):
2.1.B. Role na straně dodavatelské
Architekt:
Architektonicko-projektantská kancelář:
Dodavatel:
Implementátor informačního systému:
Projektant:
Projektový dohled:
Projektový manažer (supervizor):
Provozovatel řešení (Facility manažer v ICT prostředí):
2.2 Dokumentace
Architektonická studie:
Architektonický záměr (globální architektura):
Dokumentace o průběhu projektu ("Stavební deník"):
Implementační dokumentace:
Podklady (dokumentace) ke „kolaudaci“ a převzetí díla:
Projektová dokumentace:
Smlouva o podpoře:
Věcné zadání (důvodová zpráva pro investora):
Zadávací dokumentace:
3 JAK IT PROJEKT PROBÍHÁ
eGovernment je definován Národním architektonickým plánem:
ICT projekt:
Dozor projektu, akceptace, provoz ICT řešení a vyřazení řešení z provozu a archivace dat.
3.1 "Chci postavit dům"
"Musím zajistit výkon agendy definované příslušnou legislativou a chci pro to postavit informační systém."
Veškeré úsilí a činnosti se odehrávají ve věcné rovině. Budoucí zadavatel cítí potřebu (nebo je povinován legislativním požadavkem na zabezpečení konkrétní agendy) najít vhodné řešení budoucího stavu. Cílem této fáze je získat představu o potřebnosti / nutnosti, rozsahu, náročnosti, výsledcích a přínosech uvažovaného řešení.
Potřebné kroky a výstupy
Konkrétní specifikace potřeby / požadavku na zabezpečení konkrétní agendy, určení (věcného) gestora agendy a rozhodnutí o vhodné variantě, schválení věcného záměru příslušnou úrovní investora.
Sepsání věcného zadání (důvodová zpráva pro investora):
3.2 "Dá se to postavit tak, jak si představuji?"
Veškeré úsilí a činnosti shromažďují podklady pro rozhodnutí - "Je to možné, nebo to není možné?"
Potřebné kroky a výstupy:
3.3 "Dokumentace ke stavbě a stavební dozor"
Dříve, než je spuštěna realizace, je nutné mít všechno připraveno - jedině tak je umožněna kontrola termínů, kvality a nákladů. Investice do přípravy se násobně vrátí při realizaci. Důkladným zpracováním projektové dokumentace je přenesena odpovědnost z investora na architekta, resp. projektanta.
Existují-li dvě samostatné role - architekt a projektant - je první kontrola provedena zpracováním projektové dokumentace projektantem nad architektonickým návrhem architekta. Realizaci projektu dle výstupů architekta i projektanta pak kontroluje projektový dohled.
Potřebné kroky a výstupy
Zpracovat jednotlivé typy dokumentací pro následnou realizaci projektu:
3.4 "Vlastní stavba"
Realizace informačního systému není úkolem pouze implementátora informačního systému - úspěch závisí na kvalitě součinnosti všech stran: zadavatele, implementátora informačního systému, architekta, projektanta a projektového dohledu.
Projekt musí být řízen dle standardních projektových metodik (Prince2, PMBOK apod.) upravených pro potřeby konkrétního projektu.
Projekt by měl být rozdělen minimálně na následující etapy:
3.4.1 Implementace
Implementací rozumíme zavedení informačního systému do procesů zákazníka.
Součástí implementace je:
3.4.2 Náběh provozní fáze
Bezproblémový rozjezd provozu informačního systému je velmi důležitý pro jeho vnímání jak uživateli, tak odpovědnými zástupci investora.
Klíčové v prvních týdnech provozu je:
3.4.3 "Kolaudace"
Podmínka nutná k užívání díla. Jedná se o protokolární-písemný akt stvrzující všemi (zadavatel, investor, architekt, projektant, projektový dohled, implementátor informačního systému) stranami, že dílo je předáváno v určeném rozsahu, funkcionalitě a definovaných parametrech (chybovost funkčních a integračních testů nepřesahující stanovené limity, výkon - odezva, neexistují závažné odchylky od architektonického záměru a projektové dokumentace atp.).
Podklady (dokumentace) ke "kolaudaci" a převzetí díla:
3.5 "Užívání domu a jeho správa"
Rámec běžného (rutinního) provozu je zpravidla vymezen smlouvou o podpoře nebo SLA, kde jsou popsány parametry podpory (čas podpory, reakční doba podle závažnosti nahlášené chyby, příp. doba odstranění chyby atd.). Tyto parametry jsou pravidelně vyhodnocovány a jejich neplnění může být sankcionováno. Smlouva o podpoře může obsahovat i další rozvoj informačního systému, a to zejména dle požadavků příslušné legislativy.
Pokud je to pro výsledné řešení nebo investora (zadavatele) přínosné, je možné zajistit si služby provozovatele řešení (Facility manažera) i od jiného subjektu nežli implementátora informačního systému.
Pravidelné činnosti:
3.6 "Co se starým domem?"
Řešení, které je novým projektem nahrazováno, je třeba systémově "zakonzervovat".
Jde o realizaci těchto procesů:
Článek ICT UNIE o.s. ze dne středa 25. července 2012
Zákon o právu občanů na digitální služby má podporu napříč stranami
Iniciativa 202020 představila poslancům návrh zákona o právu na digitální služby
Zdeněk Zajíček - nový prezident ICT UNIE
CNS a O2 IT Services vstupují do ICT UNIE
O rozvoji vysokorychlostních sítí elektronických komunikací se opět jedná
Kompetence HUAWEI v oblasti broadbandu posilují ICT UNII
ICT UNIE odmítá zásahy do volné soutěže v oblasti elektronických komunikací
Zástupci ICT průmyslu žádají premiéra o pomoc při řešení kompetenčního sporu mezi MV a MF
Vnitro oddaluje možnost čerpání evropských dotací z OPPIK
Demagogie MV ve hře o 14 miliard Kč z dotací EU na broadband v Čechách
Vznik Národní agentury pro ICT ČR naruší konkurenční prostředí
KABELOVNA Děčín Podmokly a DataSpring - noví členové ICT UNIE
SYSCOM SOFTWARE a IDC CEMA rozšiřují základnu ICT UNIE
Rozvoj eGovernmentu v Česku ve spolupráci ICT UNIE a Ministerstva vnitra
ICT UNIE vítá vznik Rady vlády pro informační společnost
Expertní tým pro rozvoj přístupových sítí vysokorychlostního internetu v ČR
Výzva ICT průmyslu vládě ČR k realizaci programových priorit
ICT UNIE podporuje elektronické hlasování pro volby v České republice
50000 Kč pro vítěze soutěže ICT Diplomová práce roku 2014
eGovernment v Česku je špatně řízen - ICT Unie formuluje návrhy řešení na zlepšení
Diplomová práce roku 2014 ve znamení aktuálních technologických trendů
Nová verze formátu elektronické fakturace ISDOC
ICT UNIE a ČBA uzavřely memorandum o spolupráci
Představitelé ICT průmyslu plánují intenzivnější vzájemnou spolupráci
Internetová ekonomika mezi vládními prioritami
Návrhy ICT UNIE k řešení problémů výstavby vysokorychlostních sítí
Soutěž IT projekt roku 2013 zná vítěze
Výzva představitelů ICT průmyslu k podpoře konkurenceschopnosti ČR
OKD zavádí příjem elektronických faktur ve formátu ISDOC
Koaliční smlouva přináší některé pozitivní záměry pro oblast ICT
Fungování státního ICT politici ve volební kampani ignorují nebo zjednodušeně využívají
Soutěž ICT Diplomová práce roku s rekordním zájmem studentů
Siemens Convergence Creators je novým členem ICT Unie
Rozvoj eGovernmentu v ČR brzdí časté střídání úředníků odpovědných za ICT
Diplomová práce roku 2013 startuje
Priority efektivního čerpání strukturálních fondů EU pro oblast ICT ve veřejné správě
Digitální Česko 2.0 podpoří hospodářský růst ČR
Svatoslav Novák zvolen prezidentem ICT Unie na další tříleté období
VÍTKOVICE IT SOLUTIONS členem ICT Unie
Snahy o regulaci internetu rozdělují světové mocnosti
Regulace internetu na programu konference WCIT-12
Elektronická fakturace bez elektronických značek přináší možná rizika
Znalecký ústav APOGEO Esteem je novým členem ICT Unie
ICT Unie a ČNFeH kritizují podobu zadání tendru na elektronizaci zdravotnictví v ČR
Diplomová práce roku 2012: soutěž zná své vítěze
Superurednik.cz: kampaň ICT Unie chce zvrátit negativní trendy ve využívání ICT v Česku