Telefónica testuje automatické tísňové volání 112 z osobních vozů. Systém eCall, který při nehodě automaticky zavolá pomoc a předá informace záchranářům, by měl být ve všech nových automobilech již od roku 2015.
Ve čtvrtek 28.6. 2012 se v rámci Dne bezpečnosti silničního provozu (Road Safety Day), který na pražském Václavském náměstí pořádá Ústřední automotoklub (ÚAMK), veřejnosti představí také systém pro oznamování dopravních nehod eCall a dva testovací automobily s tímto systémem.
Od roku 2015 by měl být standardní součástí všech nových automobilů v rámci Evropské unie (EU). Česká republika je přitom v čele vývoje a pilotního testování tohoto systému, který koordinuje Ministerstvo dopravy ČR spolu s Generálním ředitelstvím Hasičského záchranného sboru ČR. Telefónica Czech Republic je pak vedoucím konsorcia řešitelů pilotního testování.
Systém eCall v případě nehody automaticky zavolá pomoc a umožní tak zkrátit dobu potřebnou pro dojezd záchranářů na místo nehody. Podle materiálů Evropské unie systém zachrání až 2500 lidských životů, u tisíců dalších nehod zmírní jejich následky a včasně přivolanou lékařskou pomocí také předejde vážnějším zdravotním následkům.
I když zdravotní stav nedovolí posádce vozidla přivolat si pomoc, anebo bude v zahraničí a nebude schopna po telefonu rychle a přesně vyjádřit, co se stalo a kde, nezávisle na člověku budou záchranné složky automaticky informovány o dopravní nehodě a volání o pomoc vyslyší.
Průkopnická role ČR
Česká republika patří mezi jedny z průkopníků řešení, k jehož podpoře se zavázala už v roce 2007. Tehdy také Ministerstvo dopravy ČR, Ministerstvo vnitra ČR - generální ředitelství Hasičského záchranného sboru (HZS) a společnost Telefónica úspěšně realizovaly společný pilotní projekt eCall.
Na prvotní národní testování loni navázal evropský projekt HeERO (Harmonised eCall European Pilot) - pilotní projekt systému eCall. Cílem tohoto tříletého panevropského projektu je zajištění interoperability služby eCall a harmonizace napříč jednotlivými státy. Polovinu prostředků hradí program EU na podporu politiky informačních a komunikačních technologií ICT Policy Support Programme jako součást rámcového programu EU pro konkurenceschopnost a inovace (CIP).
Testovací projekt umožnil ověřit příjem a vizualizaci dat přímo z paluby havarovaného automobilu do call centra jednotného evropského čísla tísňového volání 112.
"Jsme rádi, že jsme se na testování a vývoji celého systému mohli podílet prakticky od samotného začátku. Nejde jen o technologickou stránku věci, ale také o procesní zajištění fungování celého systému", vysvětluje David Potužák, projektový manažer společnosti Telefónica Czech Republic.
Pilotní provoz služby spočívá mimo jiné i v testování eCall služby v reálném provozu. Po celé republice a ve vybraných zemích Evropy je možné potkat vozy, které simulují dopravní nehody a pomáhají ověřit, zda spojení na centrálu 112 funguje bez chyby. Výhodou a současně potenciálem služby je možnost předání dat do Národního dopravního informačního centra.
O nehodě se tak do budoucna dozvědí i ostatní řidiči - z informačních tabulí na dálnici, dopravního zpravodajství v rádiu, informací na internetu anebo z vozidlové navigace.
"Už dnes máme k dispozici informace o nehodě, pokud někdo na 112 zavolá z mobilního telefonu, díky eCall však budou možnosti mnohem širší", uvádí Vladimír Velechovský, Business consultant společnosti Telefónica Czech Republic.
Auto si zavolá o pomoc
Centrální jednotka systému eCall ukrytá pod sedadlem řidiče v případě havárie zajistí okamžité spojení s linkou 112 a současně odešle základní data o nehodě: čas, polohu a typ vozidla, směr jízdy, aktivaci airbagů, a dokonce i počet pasažéru, který zjistí podle počtu zapnutých pásů. Po nehodě se systém aktivuje automaticky, nicméně umožní i manuální aktivaci. eCall je určen k přivolání záchranných složek, nikoli k zaznamenávání pohybu vozidla. Aktivuje se pouze v případě, kdy vozidlová elektronika vyhodnotí, že došlo k nehodě.
Zásadním přínosem služby je rychlost poskytnutí přesné informace o místě a charakteru nehody a to bez ohledu na stav a možnosti posádky vozidla. Reakce záchranných složek se díky šikovné krabičce uvnitř automobilu zkracuje v průměru na 20 vteřin z původní minuty. Díky informaci o typu vozidla a jeho obsazení si hasiči mohou už během cesty k nehodě připravit vhodný způsob zásahu.
Systém poslouží i v jiných situacích než jen při havárii - srdeční příhoda, nehoda cyklisty nebo trestný čin, kterého je řidič svědkem. Včasným ošetřením účastníků dopravní nehody díky systému eCall dojde nejen ke snížení počtu úmrtí, ale také k rychlejšímu zotavení zraněných. Rychlejším příjezdem na místo nehody bude možné dříve likvidovat následky nehody, čímž se snižuje riziko sekundárních nehod, snižují se dopravní kongesce a nezvyšuje se spotřeba pohonných hmot.
Opatření ke snížení počtu obětí a těžkých zranění na evropských silnicích jsou potřebná. Na silniční síti EU se během roku stane 1,2 milionu dopravních nehod, při nichž například v roce 2009 zemřelo zhruba 35 tisíc osob a asi 1,5 milionu jich bylo zraněno.
Odhaduje se, že cena samotného zařízení instalovaného při výrobě nového vozu by neměla překročit částku sta eur.
Článek Telefónica Czech Republic, a.s. ze dne čtvrtek 28. června 2012
Chytré telefony XIAOMI a příslušenství v nabídce O2
O2 Czech Republic se rozděluje na dvě samostatné firmy
O2 považuje žalobu Vodafonu za neoprávněnou a nedůvodnou
4G LTE internet v Karlových Varech
Mobilní internet 4G LTE O2 rozšiřuje do dalších měst a regionů
LTE v mobilu je součástí všech stávajících datových tarifů O2
O2 se zapojuje do projektu Bezpečná VLAN
NFC platby GE Money Bank a O2 umožní nahrát až tři platební karty na SIM kartu
O2 zavádí vlastnoruční digitální podpis
Telefónica získala spektrum k budování sítě LTE na celém území ČR
Extra výhodné Vánoce pro zákazníky O2
Nejrychlejší mobilní síť LTE v Brně
Tablet Samsung Galaxy Tab 2.0 a Mobilní internet M jen za 297 Kč měsíčně
S tarifem NA!VÝBĚR volání do O2 za 1,90 Kč
eCall okamžitě přivolá pomoc po dopravní nehodě
Samoobsluha MojeO2.cz je používanější než volání na infolinku
Přímá pomoc O2 pro obyvatele zasažené povodní
Telefónica pomáhá postiženým povodní finanční sbírkou i pomocí zaměstnanců
MojeO2.cz internetová samoobsluha pro firemní zákazníky
Neomezené volání pro předplacené karty O2
Nové FREE O2 tarify pro rezidentní zákazníky
MojeO2.cz jako aplikace pro chytré telefony
HTC One se sluchátky Beats Audio
Vyšší FUP i rychlost po překročení limitu pro mobilní internet O2
S tarifem NA!DLOUHO voláte v síti O2 za 0 Kč po první minutě hovoru
Telefonie v LTE síti Telefónica
Telefónica spouští NFC platby pro širokou veřejnost
Zvýhodnění pro tarify O2 Chytrý Neon
Volání bez hranic i pro zákazníky s předplacenou O2 kartou
Wayra podpoří inovativní technologické projekty a pomůže s uplatněním na trhu
BLESKmobil: brandovaný operátor snadno a rychle
Chytré telefony jsou stále více dostupné
Vánoční předplacená O2 karta pro dlouhodobé hovory
Virtuální operátor BLESKmobil v GSM síti O2
Telefonní automaty nám slouží už 130 let
E-mail a Navigace a e-mail: nové datové tarify O2
O2 Guru úspěšně pomáhají zákazníkům
S O2 V zahraničí máte dokonalý přehled o cenách roamingu
Ocenění Cisco Partner of The Year 2012 pro Telefónica Czech Republic
Videokonzultant pro podporu prodeje na dálku
Nové O2 vyúčtování bude jednoduché a přehledné
S tarifem O2 Na!Dlouho voláte v síti O2 po druhé minutě zdarma