logo PREMIER system, a.s.

Outsourcing ERP pomáhá šetřit náklady na IT zaměstnance

Outsourcing ERP v dnešní spořivé době vítají zejména podnikatelé a malé začínající firmy, pro které je nákup, údržba a provoz potřebných účetních programů vzhledem k jejich rozpočtům nákladnou záležitostí.

Možnost využívat informační programy, které jsou provozované na mimo firemních výkonných serverech je stále oblíbenější. Ukazuje to poptávka po takzvaném outsourcingu. Podnikatele k tomu vede zejména cena ekonomických systémů a náklady na údržbu či provoz. Nezřídka i úspora na pracovních silách. Ušetří totiž i na vlastních zaměstnancích.

Firmy se všemožně snaží ušetřit náklady. Mnohdy to má velký dopad na zaměstnance. Ačkoli některé trpí na nedostatek kvalitních odborníků, jiné je vůbec nevyhledávají z důvodu, že jsou pro společnost zkrátka drazí. Tvrdí se, že poptávka po IT specialistech stagnuje a trend trhu práce se obrací. Na tyto pozice se hlásí desítky zájemců a nástupní platy již nejsou v takových výších jako v minulosti.

Nástup nových technologií jako je například cloud, který umožňuje podnikům snížit počty IT zaměstnanců, k tomuto fenoménu přispěl. Proto například při volbě vhodné školy je důležité neopomenutí praxe.

"Snažíme se i v rámci běžné výuky, aby naši studenti byli vedeni co nejvíce k praktickým dovednostem a specializacím, o které je na trhu stále zájem. Patříme mezi školy s nejmodernějším vybavením. Ti, kteří skutečně umí, mají po absolvování školy nadstandardní ohodnocení. To se nezměnilo," říká ředitel Martin Vodička ze Soukromé školy výpočetní techniky na pražském Proseku.

V praxi vítězí nízké stavy zaměstnanců

Příkladem šetření ve firmách může být čím dál častější využívání outsourcingu vnitropodnikových informačních systémů. Tím totiž firmy, které o specializované pracovníky z důvodu vysokých mezd nestojí, je nemusejí zaměstnávat a sníží si tak stavy zaměstnanců. Nemusí mít totiž na danou činnost vlastnit profesionály a mohou služby těchto vysoce kvalifikovaných lidí odebírat přesně v rozsahu, v jaké jsou aktuálně potřeba.

Odpadá jim rovněž nutnost průběžného vyrovnávání s nedostatkem či přebytkem vlastních lidí. To platí zejména pro malé společnosti, kterým se často nevyplácí zaměstnávat na každou specializovanou činnost jiného zaměstnance. Při srovnání ceny práce vlastních zaměstnanců s náklady na outsourcing, je vždy potřeba do celkové částky na vlastního člověka zahrnout i náklady na vytvoření a udržení jednoho pracovního místa, nebo sumu potřebnou na školení potřebného zaměstnance.

V běžném firemním životě to znamená, že výrobce vnitropodnikových informačních a ekonomických systémů pronajme firmě vlastní výkonný hardware, respektive jeho výpočetní výkon. Přidělený pracovník ve firmě se prostřednictvím vybrané technologie připojí k datové základně informačního systému, jejímž vlastníkem a správcem je outsourcingová společnost, například výrobce.

Nejenže ušetří náklady na pořízení, ale i na proškolování či nutnost mít specializované IT zaměstnance, kteří se budou o drobné závady systému starat. Veškerou zodpovědnost za provoz a všechny úkony spojené s provozem a údržbou jde na vrub outsourcingové společnosti. Podobnou službu má ve svém portfoliu například tuzemský vývojář a výrobce informačního a ekonomického softwaru společnost PREMIER system.

"U vývoje outsourcingových služeb se zajímáme o zkušenosti lidí s každodenním využíváním služeb. Zejména jejich nápady na zlepšení či rozšíření. Outsourcingové služby jsou tak jednou z velmi žádaných aktivit," míní Jiří Sonek, obchodní ředitel PREMIER system, a.s.

Výpadky firemního ekonomického a účetního systému mohou některé firmy na čas doslova ochromit. Přitom zajištění neustálé fyzické dostupnost serverů, na kterých systém běží, může být zejména v prostředí malé firmy náročný úkol, na který jsou potřeba odborníci.

Profesionální datacentra externích společností jsou vybavené záložními zdroji napájení, dieselovými agregáty, klimatizačními jednotkami a systémem zálohování dat. Dostupnost služeb nijak neohrozí lokální výpadky proudu, způsobené přepětím v síti, například při silných bouřkách.

Outsourcingové služby již v základu poskytují rovněž pohodlný vzdálený přístup do systému díky laptopům, chytrým mobilním telefonům nebo tabletům. V praxi toho využívají zaměstnanci obchodu nebo firemní manažeři na služebních cestách. Před schůzkou s potenciálním klientem mohou ze systému získat aktuální podklady, například čerstvé údaje o stavu skladových zásob.

Článek PREMIER system, a.s. ze dne středa 6. listopadu 2013

Další články od PREMIER system, a.s.