logo Schneider Electric CZ, s.r.o.

Elektromobilita v Česku potřebuje rozsáhlejší síť dobíjecích stanic a podporu státu

Leoš Kabát ze společnosti Schneider Electric přibližuje budoucnost elektromobility v českých i evropských podmínkách. A jaká nás čeká budoucnost v oblasti nabíjecích stanic v nejbližší i vzdálené budoucnosti?

Na dotazy odpovídá Leoš Kabát, specialista na elektromobilitu společnosti Schneider Electric.

Jak vidíte nejbližší budoucnost elektromobility v českých i evropských podmínkách?

Pro rozvoj elektromobilů je klíčové vybudování dostatečné nabíjecí infrastruktury s přesahem hranic jednotlivých zemí - v rámci EU. Kromě budování infrastruktury je nutné řešit také přístup k ní. Důležité je, aby spolu jednotliví poskytovatelé nabíjecí infrastruktury komunikovali a vzájemně sdíleli nabíjecí stanice.

V České republice není stále vybudovaná dostatečná veřejná síť pro nabíjení, která by umožňovala další rozvoj elektromobility. Stát navíc posunul dotace do budování infrastruktury, takže se rozvoj opozdí o další čtyři roky.

V ostatních evropských zemích stát poskytuje různé úlevy a dotace pro nákup elektromobilů a nabíjecích stanic - což u nás prozatím neplatí. Koncoví uživatelé a firmy tedy nejsou v Česku dostatečně motivováni.

Další překážkou je cena elektromobilů, která se odvíjí podle ceny baterií - ta z dnešního pohledu brzdí elektromobilitu nejvíce.

Dokážete si představit firmu, pro níž je provoz flotily elektromobilů výhodný? Případně za jakých podmínek?

Primárně by měl masivněji využívat elektromobily převážně stát a státní firmy a orgány jako je například policie, pošta, úřady sociálního zabezpečení atd. Vozidla jsou také vhodná pro použití v půjčovnách, protože carsharing umožnuje jednoduché ovládání a řízení.

Auta se mohou nabíjet, když čekají na zákazníka nebo když zákazník například nakupuje. Lze si rovněž představit model firmy, která se živí rozvážkovou službou v okolí svého sídla. Pokud si tato firma domluví s dodavatelem elektrické energie tarif pro nabíjení elektromobilů a bude nabíjet v nízkém tarifu, může dosáhnout až na cenu 50 haléřů na kilometr.

Ve srovnání s průměrnou cenou za kilometr u auta na spalovací motor je to třetinový náklad. Podmínkou, aby provoz pro tuto firmu byl výhodný, je vyhovující délka trasy rozvozu s ohledem na dojezd elektromobilu a nabíjení vždy na firemní nabíječce s domluveným tarifem.

Veřejné nabíjecí stanice si mnohdy účtují vyšší náklady.

Jaká nás čeká budoucnost v oblasti nabíjecích stanic v nejbližší i vzdálené budoucnosti?

Největší procento nabíjecích stanic bude instalováno a používáno u zákazníků doma, odhadem asi 80%. Na druhém místě to budou veřejná místa, jako jsou například parkoviště, komerční budovy nebo benzínky.

Pro domácí použití se nejvíce hodí třífázová nabíjecí stanice s výkonem 11 kW (20 A jistič, hlavní domovní jistič 25 A), s integrovaným kabelem a klíčkem pro zabezpečení přístupu a případné omezení výkonu (pokud manželka zrovna začne prát a žehlit).

Nabíjecí stanice v komerčních budovách by měly mít kolem 22 kW pro střídavé nebo stejnosměrné nabíjení s koncovkou, která umožňuje univerzální použití stanic.

Přístup ke stanici je řízen nadřazeným systémem a umožňuje jejich připojení do systémů poskytovatelů služeb nabíjení, jako jsou například EV mapy, GreenWay, Smart EV a další.

Pro parkoviště nebo benzínky se nejvíce hodí rychlonabíjecí stejnosměrné stanice o výkonu od 24 kW do 300 kW možná i více.

U veřejných stanic je primárně důležité zajistit přístup k těmto stanicím. Možná by stálo za úvahu, kdyby stát vstoupil do této oblasti a nabídl poskytovatelům služeb nabíjení jednotnou platformu, která by umožnila jejich sdílení přes jednotlivé operátory, které na trhu s dobíjecí infrastrukturou aktuálně máme.

Jak vůbec správně nabíjet elektromobil, aby dobře plnil svoji funkci?

K nabíjení je potřeba přistupovat s ohledem na aktuální stav zbytkové kapacity baterie a cíle cesty. S elektromobilem je potřeba vaše jízdy plánovat. Primárně se nabije během noci a ráno máte obvykle k dispozici plnou kapacitu baterie.

Při použití baterie 40 kWh to znamená v městském provozu a při denním nájezdu okolo 50 kilometrů dobíjení baterií jednou až dvakrát týdně.

Pro větší vzdálenosti potřebujete plánovat opravdu precizně - nakoupit si kartičky od energetik a vyrazit. Výsledek je ale v případě vzdáleností větší než 200 kilometrů nejistý, ale i to by se mělo brzy změnit.

Kapacita baterií a s ní i dojezd elektromobilů se každý rok zvětšuje. Ještě před rokem byl běžný dojezd elektromobilu okolo 100 až 150 kilometrů, dnes je to 250 až 300 kilometrů.

Článek Schneider Electric CZ, s.r.o. ze dne pátek 8. března 2019

Další články od Schneider Electric CZ, s.r.o.

Digitalizace a rozšířená realita pomáhá řešit nedostatek kvalifikovaných lidí ve výrobě

UPS Galaxy VS pro datacentra a provoz kritických aplikací

Chyby v chlazení zbytečně zvyšují náklady provozu datacentra

Mikrodatové centrum pro podporu edge serverů

Řízení infrastruktury datacenter s využitím umělé inteligence

Nový konfigurovatelný RACK PDU od APC by Schneider Electric

Modicon odstartoval dějiny PLC automatizace

Vladimír Tichý - nový generální ředitel Schneider Electric

Unikátní řídící systém pro kritické aplikace v průmyslu a energetice

Elektromobilita v Česku potřebuje rozsáhlejší síť dobíjecích stanic a podporu státu

Thorsman LED pracovní světla pro řemeslníky i kutily

Nová řada kabelových bubnů Thorsman pro pohodlnou práci s elektrickým nářadím

Nová generace KNX ovládačů

Retrofit jako způsob modernizace vzduchových jističů za provozu

Vypínače a zásuvky Mureva pro průmyslové provozy i designové domácnosti

Nový energetický management datacentra CE Colo

Vzduchové jističe ovládané chytrým telefonem

Komponenty pro digitalizaci průmyslu, automatizaci a řízení energií z Písku

Nový záložní zdroj Smart-UPS s podporou SmartConnect

Jističe nízkého napětí MasterPact MTZ pro inteligentní rozváděče

Přepěťová ochrana pro ochranu citlivé elektroniky

Rekonstrukce UPS poskytovatale datacenter CE Colo proběhla za plného provozu

Dobíjecí stanice EVlink pro eletromobily Renault

EcoStruxure - otevřená systémová architektura pro digitální ekonomiku a IoT

Petr Špinar - nový obchodní ředitel divize IT Business Schneider Electric

Bezdrátové senzory pro měření spotřeby energie

Nabíjecí stanice elektromobilů se správou přístupu a chytrým systémem pro řízení energií v domě

Otevřená systémová architektura pro řízení budov

Mikrodatová centra pro internet věcí k širokému využití

Nové jističe pro efektivnější plánování energetických úspor ve výrobě

Bydlete chytře, pohodlně a úsporně

Bezdrátový systém Unica Airlink pro inteligentní dům

IT technologie Schneider Electric pomáhají českému exportu do zahraničí

Dvojitý USB konektor pro rychlé nabíjení

UPS Galaxy VX pružně reaguje na energetické potřeby datacenter

Detektory Argus zjistí přítomnost osob i přes tenkou zeď

Chyby v optimálním nastavení datacentra snižují výkon svěřených IT zařízení

Bluetooth přijímač Unica pro audio přehrávání z externích zařízení

Galaxy VX - nová generace ochrany napájení datových center

Elektromobily BMW i3 ve službách české policie

Proaktivní monitoring prostředí datových center

Multimediální zásuvky s konektory HDMI, VGA, USB, 3xRCA a Audio Jack 3,5 mm

Nová generace dotykových ovladačů KNX pro bytové prostory

Jak se efektivně chránit proti výpadkům napájení

Univerzální LED stmívač v modulárním provedení

Řídící systém Modicon LMC078 pro řízení moderních strojů

KNX platforma jako mozek inteligentního domu

Domácí elektrospotřebiče pod přepěťovou ochranou SurgeArrest PM6U-FR

Jak na optimální napájení a chlazení datacenter

Bezdrátové polohové spínače snižují náklady na drahou kabeláž