logo Sdružení obrany spotřebitelů ČR

České telekomunikace na cestě do Evropy

Sdružení obrany spotřebitelů se zapojilo do evropského projektu sedmi států Evropské unie, který měl za cíl podat komplexní zprávu o telekomunikačních trzích jednotlivých zemí. Obsahem projektu byly chyby telekomunikačních trhů, pozice národního regulačního úřadu a možná řešení nejčastějších spotřebitelských problémů v oblasti telekomunikací.

Do projektu byly zapojeny: Česká republika, Francie, Maďarsko, Itálie, Portugalsko a Slovinsko. Předmětem projektu byl jak sektor telekomunikačních služeb pevných i mobilních sítí, tak i internetového broadband (xDSL) připojení.

V oblasti pevných linek se český trh vyznačuje velmi vysokou cenou za přenos telefonního čísla, která brzdí konkurenci. Chce-li spotřebitel změnit operátora a ponechat si své číslo, musí nový operátor zaplatit původnímu částku v řádu tisíců Kč, kterou obvykle naúčtuje spotřebiteli. "Tak vysoký poplatek spotřebitele od možnosti změny operátora jednoznačně odrazuje a ostatní operátoři se pak soutěže o zákazníka z řad běžných spotřebitelů příliš aktivně neúčastní," popisuje nežádoucí stav Tomáš Liškutín, který se v SOS zabývá telekomunikacemi. Významný počet uživatelů (jen za rok 2006 cca 500.000) odhlašuje pevné linky, nejsou spokojeni s vysokými cenami tarifních paušálů a s cenou za volání z pevné linky na mobilní telefon.

Mobilní telekomunikační trh si díky soutěži tří operátorů, z nichž žádný není dominantní, vede ve srovnání s ostatními zeměmi dobře. Aktuálně se na půdě Evropské komise připravuje pro Evropský Parlament návrh regulace roamingových cen, které jsou v rámci EU nepřiměřeně vysoké, ceníky českých operátorů nejsou v tomto výjimkou. Problematický zůstává také přenos čísla. "Do komplikací se spotřebitelé dostávají zejména kvůli nepřiměřeným smluvním pokutám, pokud mají uzavřenu smlouvu na dobu určitou, nebo pokud jsou byť o jediný haléř v mínusu na předplacené SIM kartě," doplňuje Liškutín.

ADSL se těší v České republice stále větší oblibě, avšak ve srovnání s ostatními zeměmi je podíl dominanta Telefonica O2 (dříve Český Telecom) na ADSL trhu velmi vysoký, což svědčí o nízkém rozvoji konkurenční soutěže. Spotřebitelé operátorům nejčastěji vytýkají rozdíl mezi skutečnou rychlostí připojení a rychlostí inzerovanou. "Ne zcela jasné jsou spotřebitelům podmínky (tzv. fair use policy), za kterých může operátor zákazníkovi rychlost snížit," uvádí Liškutín.

Problém všech oblastí nejen českého telekomunikačního trhu jsou call centra a reklamační oddělení. Spotřebitelé po telefonu dostávají často sliby a nekonkrétní informace, přičemž nemají možnost zkontrolovat podmínky a ceny aktivovaných služeb, následně se v případě reklamace ocitají v důkazní nouzi.

Jedním z návrhů pro Český telekomunikační úřad na další zlepšení ochrany spotřebitele bude zahájení pravidelných konzultací ČTÚ se zástupci spotřebitelů. K četným stížnostem by pak pro nalezení řešení byla vyvolána diskuze s veřejností a dalšími státními orgány. Důležitým návrhem je vytvoření internetového portálu, kde by ČTÚ poskytoval objektivní a nestranné informace o telekomunikačních službách. "Spotřebitelé by zde měli najít všechny aktuální nabídky operátorů, srovnání cen a kvality poskytovaných služeb, ale také např. porovnání všeobecných smluvních podmínek," uzavírá Liškutín.

Článek Sdružení obrany spotřebitelů ČR ze dne čtvrtek 3. května 2007

Další články od Sdružení obrany spotřebitelů ČR

Nakupujeme a prodáváme přes internet

Srovnání mobilních telefonů pro seniory

ČOI radí, jak na nákup nového mobilního telefonu

Jak se osvědčil mobil Apple iPad ?

První SMS podatelna je na Praze 6

Jak vybírat bezpečný a spolehlivý online obchod ?

Karta pomoci pomáhá záchranářům

Internetové Vánoce 2009

Nové informace k downloads-portal.sk

Nová pravidla EU pro přístup k internetu

Projekt OpenCard se prodražuje

SOS k downloads-portal.sk

Telekomunikační balíček před schválením v EU

Ceny zboží na internetu padají

Co přinese nový zákon o platebním styku ?

Virtuální procházka a ochrana soukromí

EU si posvítila na internetové obchody s elektronikou

Případy explodujících iPhonů

Jsou vyhledávače cen zboží na webu k užitku ?

Má ekologický mobil budoucnost ?

Pozor na formuláře na inzerci v katalogu

Facebook vládne světem

Odbavení na letišti přes mobil

Při brouzdání z mobilu buďte opatrní

Odborné semináře pro podnikatele

Nabíječky baterií pro mobilní telefon

Chcete umět dobře fotit ?

Antivir nestačí na bezpečnost PC

Je nutné posílit bezpečnost internetu

Kdy je uzavřena spotřebitelská smlouva přes internet

Hračky na rádiové ovládání mohou být rušivé

Pozor na Český telefonní seznam

Internetové aukce

Nový program pro bezpečnější internet

Nesouhlas s postojem Magistrátu

Vánoční nákupy z pohodlí domova

Reklama na ploché televizory je často zavádějící

EURANET na internetu

Projekt Corenet

Opencard s problémy

Jak reklamovat telekomunikační služby

Obezřetnost při nákupu přes internet se vyplatí

Průzkum dostupnosti zelených linek u telefonních operátorů

České radiokomunikace a jejich péče o zákazníky

Test internetových obchodů 2008

T-Mobile zaslal zákazníkům omylem několik tisíc korun

Rodina vyhrála spor s Telefónicou O2

Rádi komunikujete ? Založte si vlastní blog

Rušení poštovních poboček znamená omezení služeb

Spamy nás otravují stále víc