logo Sdružení obrany spotřebitelů ČR

Jsou vyhledávače cen zboží na webu k užitku ?

Jaké jsou výhody a rizika používání vyhledávače cen zboží v internetových obchodech ? Může být dobrý sluha, ale i zlý pán. Na co si dávat pozor ? Přinášíme několik rad ...

Na internetu jsou stovky internetových obchodů a žádaný sortiment můžou mít desítky z nich. Jakým způsobem nalézt ty, které žádaný výrobek prodávají a navíc získat přehled o ceně konkrétního výrobku z několika desítek obchodů ? Jednoduchou cestou je použití internetového vyhledávače cen - např. zbozi.cz nebo zbozi.centrum.cz. Spotřebitel do vyhledávače zadá název výrobku, či jeho označení a vyhledávač mu sám najde obchody, které žádaný výrobek prodávají a navíc je dokáže přehledně seřadit podle ceny či podle "ranku", tedy hodnocení, obchodu uživateli či systémem. Tento postup nám může ušetřit mnoho peněz, jelikož mnohdy zjistíme, že námi vybraný výrobek nabízejí ostatní prodejci o významnou částku levněji.

Po nalezení výsledků hledání nastává chvíle pro obezřetnost spotřebitele. Především, jakkoli jsou dnes vyhledávače kvalitní, stále se jedná o strojové vyhledávání, může se tedy stát, že do výsledku budou zahrnuty i předešlé typy výrobků s podobným označením, které se liší funkcemi, ale i cenou. Navíc se mohou různé výrobky prodávat v různých edicích, či příslušenstvím, což se samozřejmě bude odrážet v ceně. Vyhledávače je tedy vhodné použít k posouzení „průměrné“ ceny výrobku u obchodníků a také k selekci několika obchodů, které výrobek nabízejí a mezi nimi si vybrat.

Vybrání toho správného obchodu se snaží vyhledávače usnadňovat přiřazováním k výsledkům hodnocení o kvalitě obchodu. Toto vodítko také musí spotřebitel brát s rezervou. Jestliže se bude cena u některého obchodu výrazně lišit od cen ostatních obchodů, doporučujeme zvláštní obezřetnost. Nezřídka se stává, že se jedná o zboží, které je z tzv. šedého dovozu, tedy o výrobky, které nejsou určeny pro český trh, může se jednat dokonce o kradené zboží. Následně pak nastávají problémy s uplatněním práv z odpovědnosti za vady.

A podle čeho si udělat úsudek o kvalitě vybraného obchodu ? Obchod by měl poskytovat přívětivé uživatelské rozhraní, měl by mít kvalitně zpracované obchodní a reklamační podmínky, ty by neměl schovávat, ale naopak zveřejnit dobře viditelný odkaz na tyto důležité dokumenty, měl by poskytovat údaje o totožnosti provozovatele obchodu a kontakty. Kvalitní obchody také nešetří na popisu funkcí výrobků a pokoušejí se tak zmírnit handicap v nemožnosti spotřebitele výrobek vidět v reálu. V neposlední řadě je možné se řídit podle certifikace SOS, loga SAOP, nebo certifikace APEK.

Další články k tématům - cen - obchodu - vyhledávače

Článek Sdružení obrany spotřebitelů ČR ze dne pondělí 7. září 2009

Další články od Sdružení obrany spotřebitelů ČR

Nakupujeme a prodáváme přes internet

Srovnání mobilních telefonů pro seniory

ČOI radí, jak na nákup nového mobilního telefonu

Jak se osvědčil mobil Apple iPad ?

První SMS podatelna je na Praze 6

Jak vybírat bezpečný a spolehlivý online obchod ?

Karta pomoci pomáhá záchranářům

Internetové Vánoce 2009

Nové informace k downloads-portal.sk

Nová pravidla EU pro přístup k internetu

Projekt OpenCard se prodražuje

SOS k downloads-portal.sk

Telekomunikační balíček před schválením v EU

Ceny zboží na internetu padají

Co přinese nový zákon o platebním styku ?

Virtuální procházka a ochrana soukromí

EU si posvítila na internetové obchody s elektronikou

Případy explodujících iPhonů

Jsou vyhledávače cen zboží na webu k užitku ?

Má ekologický mobil budoucnost ?

Pozor na formuláře na inzerci v katalogu

Facebook vládne světem

Odbavení na letišti přes mobil

Při brouzdání z mobilu buďte opatrní

Odborné semináře pro podnikatele

Nabíječky baterií pro mobilní telefon

Chcete umět dobře fotit ?

Antivir nestačí na bezpečnost PC

Je nutné posílit bezpečnost internetu

Kdy je uzavřena spotřebitelská smlouva přes internet

Hračky na rádiové ovládání mohou být rušivé

Pozor na Český telefonní seznam

Internetové aukce

Nový program pro bezpečnější internet

Nesouhlas s postojem Magistrátu

Vánoční nákupy z pohodlí domova

Reklama na ploché televizory je často zavádějící

EURANET na internetu

Projekt Corenet

Opencard s problémy

Jak reklamovat telekomunikační služby

Obezřetnost při nákupu přes internet se vyplatí

Průzkum dostupnosti zelených linek u telefonních operátorů

České radiokomunikace a jejich péče o zákazníky

Test internetových obchodů 2008

T-Mobile zaslal zákazníkům omylem několik tisíc korun

Rodina vyhrála spor s Telefónicou O2

Rádi komunikujete ? Založte si vlastní blog

Rušení poštovních poboček znamená omezení služeb

Spamy nás otravují stále víc