logo Sdružení obrany spotřebitelů ČR

Rodina vyhrála spor s Telefónicou O2

Ani podle Krajského soudu v Ostravě nemusí Jan Dohnal platit společnosti Telefonica zhruba 60 tisíc korun za spojení, které v roce 2005 během noci opakovaně vlivem speciálního viru navazoval jeho počítač. Soudce Čestmír Matěj v pátek potvrdil původní názor okresního soudu v Ostravě.

"Žalobce nebyl poučen o všech rizicích používání internetu," zdůvodnil soudce svůj verdikt. Právník telefonní společnosti Josef Kratina zatím nevylučuje, že Telefonica podá dovolání Nejvyšší u soudu.

Případ se táhne už od roku 2005, kdy se dvaadvacetiletý syn manželů Dohnalových Petr, v té době student informační technologie, v bytě svých rodičů večer řádně odpojil od internetu. V té chvíli v počítači podle počítačových expertů zaúřadoval tzv. dialer a opakovaně se spojil počítač s poskytovali drahých služeb po celém světě. Jen co jednomu spojení vypršel automatický časový limit chránící zákazníka, realizoval vzápětí další. Už ráno se Dohnalovi telefonicky dověděli, že provolali bez DPH 57 tisíc korun. "Nejprve jsme celou záležitost reklamovali, pak jsme se obrátili na Český telekomunikační úřad. Tam nás odkázali na soud a zcela nový paragraf, který do té doby nikdo nepoužil," uvedla Vladimíra Dohnalová.

"Nový paragraf upravuje žaloby proti rozhodnutí správních úřadů, v tomto případě telekomunikačního úřadu, který stížnost Dohnalových odmítl jako neoprávněnou," řekla právní zástupkyně Jana Dohnala Dagmar Soukenková . Proti rozhodnutí okresního soudu, který zprostil Dohnala povinnosti platit noční činnost počítače a uložil firmě Telefonica uhradit náklady soudu i protistrany, se společnost odvolala. Tento i další podobné kauzy však firmu donutily, aby později větší technické zabezpečení sama zajistila a své klienty před podobnými případy varovala.

"Ráda bych touto cestou poděkovala pracovníkům SOS za rady, které mi prostřednictvím webových stránek i osobní angažovaností vždy poskytli a to konkrétně paní Marcela Reichelová koordinátora z ostravské pobočky a Tomáš Liškutin, specialista na telekomunikace, který mi vždy ochotně v této oblasti radil". "Poděkovat bych chtěla také ombudsmanovi panu Motejlovi, který se vyjádřil za obranu spotřebitele. Pokud nebudu mít v ruce papír o ukončení sporu, nebudu klidně spát, ale mám naději, že spravedlnost existuje." řekla V.Dohnalová.

Článek Sdružení obrany spotřebitelů ČR ze dne 8. září 2008 - pondělí

Další články Sdružení obrany spotřebitelů ČR