logo Sdružení obrany spotřebitelů ČR

Vánoční nákupy z pohodlí domova

Přinášíme Vám návod, jak nenaletět těm neseriózním firmám, které internetu využívají k nekalým obchodním praktikám. Při využití tuzemských i zahraničních firem si můžete přes internet koupit téměř cokoli ...

Do obchodů nyní míří více lidí, než kdykoli jindy. Vánoční svátky se nám přibližují a s tím souvisí i nákup různých dárků, což s sebou přináší fronty u pokladen a stres. Dárky si můžete obstarat i v klidu a pohodlí domova. Internet nabízí pestrou škálu prodejců. V nabídce je již téměř vše.

Elektronika, šperky, věci do domácnosti a nebo knihy a kosmetika je dnes v nabídce mnoha internetových prodejců. Některé servery se specializují na prodej potravin, věcí pro kutily a nebo hračky. Nabídka je opravdu pestrá a stačí si jen do vyhledávače zadat název zboží, které potřebujete koupit a na obrazovce se vám po odkliknutí myší objeví odkazy internetových prodejců. U nákupu zboží ze zahraničí je zapotřebí počítat také se zaplacením cla, pokud se jedná o prodejce například z USA a nebo jiné země mimo EU.

Mnozí lidé se samozřejmě stále obávají nákupů přes internet a vyhovuje jim spíše kamenný obchod, kde vám zboží prodavač předvede, nebo třeba oblečení a obuv si můžete vyzkoušet a pak se teprve rozhodnout, zdali si věc opravdu koupíte. Bohužel u internetového nakupování některé tyto záležitosti možné nejsou. Vše, včetně placení, se odehrává virtuálně a tak je zapotřebí být opatrnější. Spotřebitelé se v rámci internetového nakupování musejí spolehnout jen na fotografie a popis prodávaného zboží. Problém může nastat právě u věcí, které si vyžadují vyzkoušení, jako například již zmíněné oděvy, obuv a nebo kolečkové brusle. Lyžařské boty si také v běžném obchodě vyzkoušíte, aby vás případně po nazutí netlačily, ale přes internet ?

Samozřejmě zákon na tyto situace pamatuje a v případě, že vám objednané zboží nevyhovuje, můžete je do 14 dnů od obdržení vrátit zpět prodejci bez udání důvodu. Stále se ale najdou ti, kteří v dobré víře zaplatili za objednané zboží, ale věci nedostali. Navíc prodejce s klienty nekomunikuje. I takové zkušenosti SOS zaznamenalo. V případě nákupu u obchodu, který ještě není trhem osvědčen jako bezproblémový, doporučujeme před uskutečněním platby, prověření např. telefonickým kontaktem či emailem. U obchodů, kde si spotřebitel není jistý, zda-li obchod je opravdu seriózní, je vhodnou formou placení za zboží dobírka. Zde spotřebitel neplatí nic dopředu, ale platí až za reálně dodané zboží, které má navíc právo v době převzetí zkontrolovat, zdali je ve shodě s kupní smlouvou.

Některé prohřešky internetových prodejců se prokázaly také v průzkumu, který SOS letos provedlo. Situace je jen o málo příznivější, než v minulém roce. Například dobrých výsledků dosahovaly obchody v poskytování informací spotřebiteli o jeho zákonném právu odstoupit od smlouvy. Došlo však ke zhoršení oproti minulému roku, kdy správně informovalo 81 obchodů a letos jen 70. V testu bylo také objeveno 10 internetových obchodů, které v rozporu se zákonem požadují poplatek za neoprávněnou reklamaci. Internetový prodejci také stále pokulhávají ve správném poskytnutí informace o uplatnění reklamace. Správně informovalo pouze 49 obchodů. Svůj díl na tom bezesporu nese i několik provozovatelů internetových obchodů, kteří na svých webových stránkách nezpřístupnili obchodní podmínky, nebo jejich obdobu.

Jak tedy postupovat, pokud se spotřebitel dostane do situace, kdy zaplatí za zboží a v termínu jej neobdrží? Právník SOS Jiří Žůrek k tomu říká : "Kontaktovat písemnou formou obchod, nejlépe s dodejkou, aby měl spotřebitel doklad o převzetí dopisu. Doporučuji také kontaktování České obchodní inspekce. Pokud žádný z doporučených kroků nepovede k uspokojení spotřebitele, bude muset spotřebitel celou věc řešit soudní cestou".

SOS internetovým prodejcům nabízí audit jejich obchodních podmínek, pokud SOS neshledá žádné překážky, je obchodníkům uděleno speciální logo SAOP, které zaručuje jejich serióznost.

Přejeme vám příjemné nakupování bez zbytečných komplikací, kterým se lze vyvarovat.

Článek Sdružení obrany spotřebitelů ČR ze dne středa 10. prosince 2008

Další články od Sdružení obrany spotřebitelů ČR

Nakupujeme a prodáváme přes internet

Srovnání mobilních telefonů pro seniory

ČOI radí, jak na nákup nového mobilního telefonu

Jak se osvědčil mobil Apple iPad ?

První SMS podatelna je na Praze 6

Jak vybírat bezpečný a spolehlivý online obchod ?

Karta pomoci pomáhá záchranářům

Internetové Vánoce 2009

Nové informace k downloads-portal.sk

Nová pravidla EU pro přístup k internetu

Projekt OpenCard se prodražuje

SOS k downloads-portal.sk

Telekomunikační balíček před schválením v EU

Ceny zboží na internetu padají

Co přinese nový zákon o platebním styku ?

Virtuální procházka a ochrana soukromí

EU si posvítila na internetové obchody s elektronikou

Případy explodujících iPhonů

Jsou vyhledávače cen zboží na webu k užitku ?

Má ekologický mobil budoucnost ?

Pozor na formuláře na inzerci v katalogu

Facebook vládne světem

Odbavení na letišti přes mobil

Při brouzdání z mobilu buďte opatrní

Odborné semináře pro podnikatele

Nabíječky baterií pro mobilní telefon

Chcete umět dobře fotit ?

Antivir nestačí na bezpečnost PC

Je nutné posílit bezpečnost internetu

Kdy je uzavřena spotřebitelská smlouva přes internet

Hračky na rádiové ovládání mohou být rušivé

Pozor na Český telefonní seznam

Internetové aukce

Nový program pro bezpečnější internet

Nesouhlas s postojem Magistrátu

Vánoční nákupy z pohodlí domova

Reklama na ploché televizory je často zavádějící

EURANET na internetu

Projekt Corenet

Opencard s problémy

Jak reklamovat telekomunikační služby

Obezřetnost při nákupu přes internet se vyplatí

Průzkum dostupnosti zelených linek u telefonních operátorů

České radiokomunikace a jejich péče o zákazníky

Test internetových obchodů 2008

T-Mobile zaslal zákazníkům omylem několik tisíc korun

Rodina vyhrála spor s Telefónicou O2

Rádi komunikujete ? Založte si vlastní blog

Rušení poštovních poboček znamená omezení služeb

Spamy nás otravují stále víc