logo Telefónica O2 Czech Republic a.s.

Pilotní projekt eCall byl v České republice úspěšně dokončen

Pilotní projekt public eCall 112, který byl realizován ve spolupráci Ministerstva dopravy, společnosti Telefónica O2 Czech Republic a Hasičského záchranného sboru, byl v současné době úspěšně ukončen. Jeho cílem bylo ověření možnosti příjmu a vizualizace eCall dat na testovacím systému služby TCTV 112.

Pilotní projekt je základem pro pozdější implementaci služby public eCall 112 (dále pouze eCall) do ostrého prostředí TCTV 112 po dokončení evropských standardů.

"Celoevropské palubní tísňové volání zajistí, že se o závažné autonehodě, ať se stane kdekoliv, záchranáři dozvědí ihned a budou moci dorazit na místo nehody dříve. To může snížit počet úmrtí, omezit škody a přispět ke zlepšení plynulosti silničního provozu. Je to jeden z řady užitečných nástrojů, jak využít inteligentní dopravní systémy ve prospěch větší bezpečnosti a informovanosti účastníků provozu na silnicích," říká Emanuel Šíp, náměstek ministra dopravy.

"eCall by nám mohl v mnoha situacích velmi pomoci. Jednotky požární ochrany by díky tomuto systému přesně věděly, kde se na silnici nehoda stala, jakého rozsahu je a o jaký typ automobilu se jedná. To vše jsou pro nás nesmírně cenné údaje, které urychlí a zefektivní naši pomoc občanům. Na možné zavedení systému eCall v ČR se v současnosti připravují i Call centra tísňové linky 112, které obsluhují hasiči a která patří mezi technologicky nejvyspělejší v celé Evropě," říká ředitel odboru operačního řízení MV-generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR plk. Ing. Luděk Prudil.

Přípravy na zavedení systému zahrnovaly úpravy center tísňového volání pro příjem informací z On Board Unit (OBU) - palubních jednotek, které se aktivují prostřednictvím senzorů umístěných ve vozidle a automaticky či manuálně vytočí linku 112, kam předají potřebná data. Místo nehody potom systém zobrazí na monitoru operátora pomocí geografického informačního systému.

"Testování probíhalo v souladu s požadavky, které byly specifikovány v analytické dokumentaci. Pro testy byla speciálně upravena palubní jednotka, která automaticky či manuálně odeslala potřebná data do systému TCTV. Zde byla přijatá data prezentována operátorovi tísňové linky takovým způsobem, který vyhovuje složkám Integrovaného záchranného systému," uvádí Fernando Astiaso, viceprezident pro firemní zákazníky společnosti Telefónica O2 a doplňuje: "Byly zpracovány testovací scénáře - testovalo se chování eCall volání mezi jednotlivými středisky a bylo potvrzeno, že se odbavení tísňového hovoru eCall chová stejně jako při odbavení čísla 112."

Vlastní realizaci služby eCall v ČR musí předcházet vydání evropského standardu, který bude závazný pro všechny členské státy, jenž podepsaly Memorandum o službě eCall. Předpoklad ukončení tohoto procesu se plánuje na konec roku 2008. Dále se pak ve vybraných zemích uskuteční tzv. provozní testy služby eCall. Jedná se o ty země, které budou schopny velmi rychle adaptovat své dispečinky tísňové linky 112 na zavedení služby eCall. Česká republika je jedním z kandidátů na tyto testy.

Předpoklady funkčnosti

K tomu, aby celá služba public eCall správně fungovala, musí být splněny tři základní podmínky :

  1. Vozidla v každé zemi musí být vybavena palubní jednotkou, která je schopná přesně definovaná eCall data vyslat do centra tísňového volání 112 pomocí standardizovaného transportního protokolu.

  2. Systém pro příjem a odbavení tísňových volání musí být technicky uzpůsoben tato data přijmout a údaje v nich obsažené vhodnou formou prezentovat operátorovi tísňové linky 112.

  3. Telekomunikační síť v dané zemi musí být schopna tato data přenést do centra příjmu tísňových volání současně s voláním na číslo 112.

Průběh e-Call volání

Palubní jednotka ve vozidle, vybavená SIM kartou libovolného mobilního operátora, případně i bez SIM karty, sestaví spojení na tísňovou linku pomocí čísla 112. Tento hovor obsahuje 2 části - datovou a hlasovou. Vyslání dat ještě před zahájením hlasové komunikace mezi řidičem vozidla a operátorem tísňové linky je nezbytné pro případ, kdy řidič není schopen komunikace. Volání prochází mobilní sítí a prostřednictvím fixní sítě O2 je doručeno do místně příslušného centra tísňového volání 112. Systém tísňového volání 112 po přijetí eCall následně zašle potvrzení o obdržení dat do palubní jednotky a interpretuje tato data operátorovi na obrazovce.

Kdy dojde k aktivaci e-Call

V každém vozidle bude zabudována speciální jednotka, která na základě informací z CAN sběrnice automobilu (operační síť pro elektronické funkce vozidla) při aktivaci alespoň 2 čidel (např. airbag, bezpečnostní pásy, nárazové senzory) vyšle pomocí mobilní sítě a výše zmíněného transportního protokolu okamžitě po srážce informaci do centra tísňového volání.

Kromě automatické aktivace bude možné také přivolání pomoci díky speciálnímu tlačítku, umístěnému na vhodném místě ve vozidle. Manuální aktivace je pro případy, kdy vozidlo vybavené palubní jednotkou dojede k místu havárie jiných vozidel nebo se posádka vozu ocitne v jiném ohrožení.

Článek Telefónica O2 Czech Republic a.s. ze dne středa 12. prosince 2007

Další články od Telefónica O2 Czech Republic a.s.

Chytré telefony XIAOMI a příslušenství v nabídce O2

O2 Czech Republic se rozděluje na dvě samostatné firmy

O2 považuje žalobu Vodafonu za neoprávněnou a nedůvodnou

LTE Advanced v síti O2

4G LTE internet v Karlových Varech

Mobilní internet 4G LTE O2 rozšiřuje do dalších měst a regionů

LTE v mobilu je součástí všech stávajících datových tarifů O2

O2 se zapojuje do projektu Bezpečná VLAN

NFC platby GE Money Bank a O2 umožní nahrát až tři platební karty na SIM kartu

O2 zavádí vlastnoruční digitální podpis

Telefónica získala spektrum k budování sítě LTE na celém území ČR

Extra výhodné Vánoce pro zákazníky O2

Nejrychlejší mobilní síť LTE v Brně

Tablet Samsung Galaxy Tab 2.0 a Mobilní internet M jen za 297 Kč měsíčně

S tarifem NA!VÝBĚR volání do O2 za 1,90 Kč

eCall okamžitě přivolá pomoc po dopravní nehodě

Samoobsluha MojeO2.cz je používanější než volání na infolinku

Přímá pomoc O2 pro obyvatele zasažené povodní

Telefónica pomáhá postiženým povodní finanční sbírkou i pomocí zaměstnanců

MojeO2.cz internetová samoobsluha pro firemní zákazníky

Neomezené volání pro předplacené karty O2

LTE v Praze

Nové FREE O2 tarify pro rezidentní zákazníky

MojeO2.cz jako aplikace pro chytré telefony

Mobilní aplikace pro každého

HTC One se sluchátky Beats Audio

Vyšší FUP i rychlost po překročení limitu pro mobilní internet O2

S tarifem NA!DLOUHO voláte v síti O2 za 0 Kč po první minutě hovoru

Telefonie v LTE síti Telefónica

Telefónica spouští NFC platby pro širokou veřejnost

Zvýhodnění pro tarify O2 Chytrý Neon

Volání bez hranic i pro zákazníky s předplacenou O2 kartou

Wayra podpoří inovativní technologické projekty a pomůže s uplatněním na trhu

BLESKmobil: brandovaný operátor snadno a rychle

Chytré telefony jsou stále více dostupné

Vánoční předplacená O2 karta pro dlouhodobé hovory

Vánoční Chytrý NEON od O2

Virtuální operátor BLESKmobil v GSM síti O2

Telefonní automaty nám slouží už 130 let

E-mail a Navigace a e-mail: nové datové tarify O2

O2 Guru úspěšně pomáhají zákazníkům

S O2 V zahraničí máte dokonalý přehled o cenách roamingu

Ocenění Cisco Partner of The Year 2012 pro Telefónica Czech Republic

Videokonzultant pro podporu prodeje na dálku

iPhone 5 s výhodami O2

Nové O2 vyúčtování bude jednoduché a přehledné

Filmy Disney na O2TV.cz

S tarifem O2 Na!Dlouho voláte v síti O2 po druhé minutě zdarma

25kredit.cz: letní akce O2 pokračuje

o2extravyhody.cz: Extra výhody s O2 pro všechny