logo Telefónica Czech Republic, a.s.

Systém eCall: automatické tísňové volání 112 z osobních vozů

Telefónica testuje automatické tísňové volání 112 z osobních vozů. Systém eCall, který při nehodě automaticky zavolá pomoc a předá informace záchranářům, by měl být ve všech nových automobilech již od roku 2015.

Ve čtvrtek 28.6. 2012 se v rámci Dne bezpečnosti silničního provozu (Road Safety Day), který na pražském Václavském náměstí pořádá Ústřední automotoklub (ÚAMK), veřejnosti představí také systém pro oznamování dopravních nehod eCall a dva testovací automobily s tímto systémem.

Od roku 2015 by měl být standardní součástí všech nových automobilů v rámci Evropské unie (EU). Česká republika je přitom v čele vývoje a pilotního testování tohoto systému, který koordinuje Ministerstvo dopravy ČR spolu s Generálním ředitelstvím Hasičského záchranného sboru ČR. Telefónica Czech Republic je pak vedoucím konsorcia řešitelů pilotního testování.

Systém eCall v případě nehody automaticky zavolá pomoc a umožní tak zkrátit dobu potřebnou pro dojezd záchranářů na místo nehody. Podle materiálů Evropské unie systém zachrání až 2500 lidských životů, u tisíců dalších nehod zmírní jejich následky a včasně přivolanou lékařskou pomocí také předejde vážnějším zdravotním následkům.

I když zdravotní stav nedovolí posádce vozidla přivolat si pomoc, anebo bude v zahraničí a nebude schopna po telefonu rychle a přesně vyjádřit, co se stalo a kde, nezávisle na člověku budou záchranné složky automaticky informovány o dopravní nehodě a volání o pomoc vyslyší.

Průkopnická role ČR

Česká republika patří mezi jedny z průkopníků řešení, k jehož podpoře se zavázala už v roce 2007. Tehdy také Ministerstvo dopravy ČR, Ministerstvo vnitra ČR - generální ředitelství Hasičského záchranného sboru (HZS) a společnost Telefónica úspěšně realizovaly společný pilotní projekt eCall.

Na prvotní národní testování loni navázal evropský projekt HeERO (Harmonised eCall European Pilot) - pilotní projekt systému eCall. Cílem tohoto tříletého panevropského projektu je zajištění interoperability služby eCall a harmonizace napříč jednotlivými státy. Polovinu prostředků hradí program EU na podporu politiky informačních a komunikačních technologií ICT Policy Support Programme jako součást rámcového programu EU pro konkurenceschopnost a inovace (CIP).

Testovací projekt umožnil ověřit příjem a vizualizaci dat přímo z paluby havarovaného automobilu do call centra jednotného evropského čísla tísňového volání 112.

"Jsme rádi, že jsme se na testování a vývoji celého systému mohli podílet prakticky od samotného začátku. Nejde jen o technologickou stránku věci, ale také o procesní zajištění fungování celého systému", vysvětluje David Potužák, projektový manažer společnosti Telefónica Czech Republic.

Pilotní provoz služby spočívá mimo jiné i v testování eCall služby v reálném provozu. Po celé republice a ve vybraných zemích Evropy je možné potkat vozy, které simulují dopravní nehody a pomáhají ověřit, zda spojení na centrálu 112 funguje bez chyby. Výhodou a současně potenciálem služby je možnost předání dat do Národního dopravního informačního centra.

O nehodě se tak do budoucna dozvědí i ostatní řidiči - z informačních tabulí na dálnici, dopravního zpravodajství v rádiu, informací na internetu anebo z vozidlové navigace.

"Už dnes máme k dispozici informace o nehodě, pokud někdo na 112 zavolá z mobilního telefonu, díky eCall však budou možnosti mnohem širší", uvádí Vladimír Velechovský, Business consultant společnosti Telefónica Czech Republic.

Auto si zavolá o pomoc

Centrální jednotka systému eCall ukrytá pod sedadlem řidiče v případě havárie zajistí okamžité spojení s linkou 112 a současně odešle základní data o nehodě: čas, polohu a typ vozidla, směr jízdy, aktivaci airbagů, a dokonce i počet pasažéru, který zjistí podle počtu zapnutých pásů. Po nehodě se systém aktivuje automaticky, nicméně umožní i manuální aktivaci. eCall je určen k přivolání záchranných složek, nikoli k zaznamenávání pohybu vozidla. Aktivuje se pouze v případě, kdy vozidlová elektronika vyhodnotí, že došlo k nehodě.

Zásadním přínosem služby je rychlost poskytnutí přesné informace o místě a charakteru nehody a to bez ohledu na stav a možnosti posádky vozidla. Reakce záchranných složek se díky šikovné krabičce uvnitř automobilu zkracuje v průměru na 20 vteřin z původní minuty. Díky informaci o typu vozidla a jeho obsazení si hasiči mohou už během cesty k nehodě připravit vhodný způsob zásahu.

Systém poslouží i v jiných situacích než jen při havárii - srdeční příhoda, nehoda cyklisty nebo trestný čin, kterého je řidič svědkem. Včasným ošetřením účastníků dopravní nehody díky systému eCall dojde nejen ke snížení počtu úmrtí, ale také k rychlejšímu zotavení zraněných. Rychlejším příjezdem na místo nehody bude možné dříve likvidovat následky nehody, čímž se snižuje riziko sekundárních nehod, snižují se dopravní kongesce a nezvyšuje se spotřeba pohonných hmot.

Opatření ke snížení počtu obětí a těžkých zranění na evropských silnicích jsou potřebná. Na silniční síti EU se během roku stane 1,2 milionu dopravních nehod, při nichž například v roce 2009 zemřelo zhruba 35 tisíc osob a asi 1,5 milionu jich bylo zraněno.

Odhaduje se, že cena samotného zařízení instalovaného při výrobě nového vozu by neměla překročit částku sta eur.

Další články k tématům - CIP - eCall - EU - HZS - ICT - ÚAMK - volání - David Potužák - Vladimír Velechovský

Článek Telefónica Czech Republic, a.s. ze dne 28. června 2012 - čtvrtek

Další články od Telefónica Czech Republic, a.s.

Wayra podpoří inovativní technologické projekty a pomůže s uplatněním na trhu

BLESKmobil: brandovaný operátor snadno a rychle

Chytré telefony jsou stále více dostupné

Vánoční předplacená O2 karta pro dlouhodobé hovory

Vánoční Chytrý NEON od O2

Virtuální operátor BLESKmobil v GSM síti O2

Telefonní automaty nám slouží už 130 let

E-mail a Navigace a e-mail: nové datové tarify O2

O2 Guru úspěšně pomáhají zákazníkům

S O2 V zahraničí máte dokonalý přehled o cenách roamingu

Ocenění Cisco Partner of The Year 2012 pro Telefónica Czech Republic

Videokonzultant pro podporu prodeje na dálku

iPhone 5 s výhodami O2

Nové O2 vyúčtování bude jednoduché a přehledné

Filmy Disney na O2TV.cz

S tarifem O2 Na!Dlouho voláte v síti O2 po druhé minutě zdarma

25kredit.cz: letní akce O2 pokračuje

o2extravyhody.cz: Extra výhody s O2 pro všechny

Kartavmobilu.cz: NFC platby mobilem zrychlují nákupy

Rodičovský příspěvek 8000 Kč pro zaměstnance Telefónica Czech Republic

Chytré tarify pro mladé: Pohoda a [:kůl:]

25kredit.cz: dvojnásobný kredit v letní akci O2 a Coca-Cola

Zvýhodněné O2 balíčky: rodinné volání, O2 TV nebo tablet Prestigio zdarma

O2 BlackBerry BIS: jednoduché řešení pro menší firmy i osobní použití

IPv6 v xDSL síti O2

TV FANDA v programové nabídce O2 TV

Systém eCall: automatické tísňové volání 112 z osobních vozů

LTE Mobilní internet O2 v komerčním provozu

25kredit.cz: natankuje si kredit s O2 a Coca-Cola

Nové portfolio datových tarifů O2 pro chytré telefony

Volání bez hranic: jedna roamingová sazba na vše

Chytré tarify O2: nové výhody zlevňují služby

Pražská MHD na 3 měsíce zdarma pro O2 zákazníky

Datový tarif O2 pro Facebook v mobilu

O2 Cloud podporuje inkubátor ČVUT

ČT4 HD v nabídce O2 TV

O2 Experience Centre: největší O2 prodejna na pražském Chodově

Strážce internetu: O2 soutěžní hra na Facebooku

02 Guru v prodejnách O2

Odmenazadobiti.cz: tipovací soutěž o zájezd na LOH v Londýně

O2 dobíjení kreditu platební kartou přímo z telefonu

Rada ČTÚ rozhodla o dalším poskytování služeb VTA

O2 výkup telefonu: přineste starý mobil a ušetříte při nákupu nového telefonu

Internet na doma s balíčkem zvýšené ochrany pro vaše děti

Open Web Devices: platforma OWD dostane funkce chytrých telefonů i do levných mobilů

O2 Pohoda: tarif pro mladé včetně Internetu v mobilu Start za 280 Kč měsíčně

O2 a Samsung: první společná prodejna v pražském obchodním centru Metropole Zličín

Bezpečnější internet: Telefónica se připojuje k mezinárodní iniciativě

O2 NEON a chytrý mobil za korunu

Odmenazadobiti.cz: víkendové volání a SMS od února zdarma

QuBit Conference Prague 2019 is open!