logo Telefónica Czech Republic, a.s.

Systém eCall: automatické tísňové volání 112 z osobních vozů

Telefónica testuje automatické tísňové volání 112 z osobních vozů. Systém eCall, který při nehodě automaticky zavolá pomoc a předá informace záchranářům, by měl být ve všech nových automobilech již od roku 2015.

Ve čtvrtek 28.6. 2012 se v rámci Dne bezpečnosti silničního provozu (Road Safety Day), který na pražském Václavském náměstí pořádá Ústřední automotoklub (ÚAMK), veřejnosti představí také systém pro oznamování dopravních nehod eCall a dva testovací automobily s tímto systémem.

Od roku 2015 by měl být standardní součástí všech nových automobilů v rámci Evropské unie (EU). Česká republika je přitom v čele vývoje a pilotního testování tohoto systému, který koordinuje Ministerstvo dopravy ČR spolu s Generálním ředitelstvím Hasičského záchranného sboru ČR. Telefónica Czech Republic je pak vedoucím konsorcia řešitelů pilotního testování.

Systém eCall v případě nehody automaticky zavolá pomoc a umožní tak zkrátit dobu potřebnou pro dojezd záchranářů na místo nehody. Podle materiálů Evropské unie systém zachrání až 2500 lidských životů, u tisíců dalších nehod zmírní jejich následky a včasně přivolanou lékařskou pomocí také předejde vážnějším zdravotním následkům.

I když zdravotní stav nedovolí posádce vozidla přivolat si pomoc, anebo bude v zahraničí a nebude schopna po telefonu rychle a přesně vyjádřit, co se stalo a kde, nezávisle na člověku budou záchranné složky automaticky informovány o dopravní nehodě a volání o pomoc vyslyší.

Průkopnická role ČR

Česká republika patří mezi jedny z průkopníků řešení, k jehož podpoře se zavázala už v roce 2007. Tehdy také Ministerstvo dopravy ČR, Ministerstvo vnitra ČR - generální ředitelství Hasičského záchranného sboru (HZS) a společnost Telefónica úspěšně realizovaly společný pilotní projekt eCall.

Na prvotní národní testování loni navázal evropský projekt HeERO (Harmonised eCall European Pilot) - pilotní projekt systému eCall. Cílem tohoto tříletého panevropského projektu je zajištění interoperability služby eCall a harmonizace napříč jednotlivými státy. Polovinu prostředků hradí program EU na podporu politiky informačních a komunikačních technologií ICT Policy Support Programme jako součást rámcového programu EU pro konkurenceschopnost a inovace (CIP).

Testovací projekt umožnil ověřit příjem a vizualizaci dat přímo z paluby havarovaného automobilu do call centra jednotného evropského čísla tísňového volání 112.

"Jsme rádi, že jsme se na testování a vývoji celého systému mohli podílet prakticky od samotného začátku. Nejde jen o technologickou stránku věci, ale také o procesní zajištění fungování celého systému", vysvětluje David Potužák, projektový manažer společnosti Telefónica Czech Republic.

Pilotní provoz služby spočívá mimo jiné i v testování eCall služby v reálném provozu. Po celé republice a ve vybraných zemích Evropy je možné potkat vozy, které simulují dopravní nehody a pomáhají ověřit, zda spojení na centrálu 112 funguje bez chyby. Výhodou a současně potenciálem služby je možnost předání dat do Národního dopravního informačního centra.

O nehodě se tak do budoucna dozvědí i ostatní řidiči - z informačních tabulí na dálnici, dopravního zpravodajství v rádiu, informací na internetu anebo z vozidlové navigace.

"Už dnes máme k dispozici informace o nehodě, pokud někdo na 112 zavolá z mobilního telefonu, díky eCall však budou možnosti mnohem širší", uvádí Vladimír Velechovský, Business consultant společnosti Telefónica Czech Republic.

Auto si zavolá o pomoc

Centrální jednotka systému eCall ukrytá pod sedadlem řidiče v případě havárie zajistí okamžité spojení s linkou 112 a současně odešle základní data o nehodě: čas, polohu a typ vozidla, směr jízdy, aktivaci airbagů, a dokonce i počet pasažéru, který zjistí podle počtu zapnutých pásů. Po nehodě se systém aktivuje automaticky, nicméně umožní i manuální aktivaci. eCall je určen k přivolání záchranných složek, nikoli k zaznamenávání pohybu vozidla. Aktivuje se pouze v případě, kdy vozidlová elektronika vyhodnotí, že došlo k nehodě.

Zásadním přínosem služby je rychlost poskytnutí přesné informace o místě a charakteru nehody a to bez ohledu na stav a možnosti posádky vozidla. Reakce záchranných složek se díky šikovné krabičce uvnitř automobilu zkracuje v průměru na 20 vteřin z původní minuty. Díky informaci o typu vozidla a jeho obsazení si hasiči mohou už během cesty k nehodě připravit vhodný způsob zásahu.

Systém poslouží i v jiných situacích než jen při havárii - srdeční příhoda, nehoda cyklisty nebo trestný čin, kterého je řidič svědkem. Včasným ošetřením účastníků dopravní nehody díky systému eCall dojde nejen ke snížení počtu úmrtí, ale také k rychlejšímu zotavení zraněných. Rychlejším příjezdem na místo nehody bude možné dříve likvidovat následky nehody, čímž se snižuje riziko sekundárních nehod, snižují se dopravní kongesce a nezvyšuje se spotřeba pohonných hmot.

Opatření ke snížení počtu obětí a těžkých zranění na evropských silnicích jsou potřebná. Na silniční síti EU se během roku stane 1,2 milionu dopravních nehod, při nichž například v roce 2009 zemřelo zhruba 35 tisíc osob a asi 1,5 milionu jich bylo zraněno.

Odhaduje se, že cena samotného zařízení instalovaného při výrobě nového vozu by neměla překročit částku sta eur.

Článek Telefónica Czech Republic, a.s. ze dne 28. června 2012 - čtvrtek

Další články Telefónica Czech Republic, a.s.

Wayra podpoří inovativní technologické projekty a pomůže s uplatněním na trhu

BLESKmobil: brandovaný operátor snadno a rychle

Chytré telefony jsou stále více dostupné

Vánoční předplacená O2 karta pro dlouhodobé hovory

Vánoční Chytrý NEON od O2

Virtuální operátor BLESKmobil v GSM síti O2

Telefonní automaty nám slouží už 130 let

E-mail a Navigace a e-mail: nové datové tarify O2

O2 Guru úspěšně pomáhají zákazníkům

S O2 V zahraničí máte dokonalý přehled o cenách roamingu

Ocenění Cisco Partner of The Year 2012 pro Telefónica Czech Republic

Videokonzultant pro podporu prodeje na dálku

iPhone 5 s výhodami O2

Nové O2 vyúčtování bude jednoduché a přehledné

Filmy Disney na O2TV.cz

S tarifem O2 Na!Dlouho voláte v síti O2 po druhé minutě zdarma

25kredit.cz: letní akce O2 pokračuje

o2extravyhody.cz: Extra výhody s O2 pro všechny

Kartavmobilu.cz: NFC platby mobilem zrychlují nákupy

Rodičovský příspěvek 8000 Kč pro zaměstnance Telefónica Czech Republic

Chytré tarify pro mladé: Pohoda a [:kůl:]

25kredit.cz: dvojnásobný kredit v letní akci O2 a Coca-Cola

Zvýhodněné O2 balíčky: rodinné volání, O2 TV nebo tablet Prestigio zdarma

O2 BlackBerry BIS: jednoduché řešení pro menší firmy i osobní použití

IPv6 v xDSL síti O2

TV FANDA v programové nabídce O2 TV

Systém eCall: automatické tísňové volání 112 z osobních vozů

LTE Mobilní internet O2 v komerčním provozu

25kredit.cz: natankuje si kredit s O2 a Coca-Cola

Nové portfolio datových tarifů O2 pro chytré telefony

Volání bez hranic: jedna roamingová sazba na vše

Chytré tarify O2: nové výhody zlevňují služby

Pražská MHD na 3 měsíce zdarma pro O2 zákazníky

Datový tarif O2 pro Facebook v mobilu

O2 Cloud podporuje inkubátor ČVUT

ČT4 HD v nabídce O2 TV

O2 Experience Centre: největší O2 prodejna na pražském Chodově

Strážce internetu: O2 soutěžní hra na Facebooku

02 Guru v prodejnách O2

Odmenazadobiti.cz: tipovací soutěž o zájezd na LOH v Londýně

O2 dobíjení kreditu platební kartou přímo z telefonu

Rada ČTÚ rozhodla o dalším poskytování služeb VTA

O2 výkup telefonu: přineste starý mobil a ušetříte při nákupu nového telefonu

Internet na doma s balíčkem zvýšené ochrany pro vaše děti

Open Web Devices: platforma OWD dostane funkce chytrých telefonů i do levných mobilů

O2 Pohoda: tarif pro mladé včetně Internetu v mobilu Start za 280 Kč měsíčně

O2 a Samsung: první společná prodejna v pražském obchodním centru Metropole Zličín

Bezpečnější internet: Telefónica se připojuje k mezinárodní iniciativě

O2 NEON a chytrý mobil za korunu

Odmenazadobiti.cz: víkendové volání a SMS od února zdarma