logo VSHosting s.r.o.

Povánoční nákupy zvedly intenzitu provozu českých e-shopů

Provoz na českých e-shopech se v rámci povánočních slevových akcí zvýšil oproti zbytku roku o více než jednu čtvrtinu. V porovnání s obdobím před Vánocemi a slevovou akcí Black Friday se jedná o snížení intenzity provozu o 18%.

I přes pochopitelné využívání slevových akcí před Štědrým dnem se každý zhruba čtvrtý Čech zaměřuje na nákup zboží v povánočním období. Statistiky vyplývají z analýzy společnosti VSHosting, která v současné době zajišťuje provoz více než 40% elektronických obchodů na českém a slovenském trhu.

"Z naší analýzy jasně vyplývá, že předvánoční sezóna včetně zmíněného Black Friday je tedy stále hlavní prodejní sezónou, i když povánoční prodeje mají pro mnoho obchodníků často i rozhodující význam. Typickým příkladem tohoto trendu je nejmenovaný e-shop, kterému klesla v povánočním období návštěvnost v porovnání s etapou před Vánocemi o 9%, nicméně oproti celému ročnímu průměru se jednalo o nárůst o celých 100%. Tento výsledek jej zařadil do čela všech e-shopů z hlediska požadavků ze strany uživatelů," vysvětluje Damir Špoljarič, CEO společnosti VSHosting.

Lákání zákazníků na slevové akce v rámci Vánoc již několik let není jen otázkou několika týdnů před 24. prosincem. Značná část české populace slaví se svými blízkými Štědrý večer kvůli různým důvodům o pár dní později, případně kvůli velké rodině dokonce na několik etap.

Čeští zákazníci jsou si velmi dobře vědomi toho, že slevy přetrvávají u některých prodejců do poloviny ledna, ve výjimečných případech i do konce prvního kalendářního měsíce nového roku. Mnozí z nich právě na povánoční výprodeje především u provozovatelů elektronických obchodů netrpělivě čekají.

Každoročně od ledna přibližně do poloviny listopadu je průměrný počet požadavků na velikostí střední e-shop 42 - 85 kliknutí za sekundu. Kapacitně větší elektronické obchody a e-shopy realizující kampaně se průměrně dostanou k rozmezí 160 - 190 kliknutí za vteřinu.

V kombinaci s malými e-shopy činí průměrný počet požadavků zhruba 100 kliknutí během jedné vteřiny. Během povánočních prodejů se projevil silný zájem zákazníků o zvýhodněné nabídky v rámci povánočních kampaní a oproti průměru se počet požadavků zvedl o 28% (v průměru pro daný vzorek - v porovnání s počtem požadavků během roku). Ve srovnání s akcí Black Friday a obdobím, které následovalo po něm, se ale jedná o pokles požadavků činící 18%.

Z hlediska e-shopů, které se rozhodly povánoční kampaň nerealizovat, se jednalo oproti předvánoční sezoně o rozdíly v řádu nižších desítek procent. Počty požadavků od zákazníků prakticky nasměrovaly provoz elektronických obchodů na úroveň odpovídající trafficu v průběhu roku.

Objevily se ovšem i výjimky. Blíže nespecifikovanému e-shopu, kterému se nepodařilo udržet zákazníky svou kampaní se propadl o 57% oproti době před Vánocemi.

Další články k tématům - Black Friday - eshop - nákupy - slevy - vánoce - Damir Špoljarič

Článek VSHosting s.r.o. ze dne čtvrtek 24. ledna 2019

Další články od VSHosting s.r.o.