logo KASPERSKY LAB CZECH REPUBLIC

Ochrana dat a osobních údajů je pro uživatele klíčová

Zvýšená potřeba nakupování, zábavy, komunikace i práce online kvůli opatřením proti šíření koronaviru zřejmě vyvolala zájem uživatelů o to, kolik osobních údajů takto poskytují a jaké to pro ně může mít následky. Každý druhý český uživatel by se vyhnul poskytovateli služeb, kterému narušili ochranu dat.

Podle celosvětového průzkumu společnosti Kaspersky (15000 respondentů včetně uživatelů z České republiky) ještě větší nevoli u uživatelů vzbuzuje představa, že by někdo neoprávněně nakládal s jejich daty.

V takovém případě by od poskytovatele služeb odešlo 63% respondentů (v České republice to uvedlo 64% dotázaných), a to zejména ve chvíli, kdy by tento poskytovatel prodával jejich data třetí straně.

Uživatelé si stále více uvědomují odpovědnost firem za ochranu osobních údajů, a proto od nich vyžadují větší transparentnost při nakládání s daty zákazníků.

Téměř dvě třetiny respondentů (62%, v České republice 51%) se nyní obávají, že webové stránky nebo služby, které navštěvují, pak neustále sledují jejich online aktivity.

"Z výsledků průzkumu je zřejmé, že lidé chtějí mít kontrolu nad svými daty a požadují jasné odpovědi na otázky, jak a kde jsou se jejich data spravují. To je věc, kterou ve společnosti Kaspersky bezvýhradně podporujeme a prosazujeme, když zdůrazňujeme význam transparentnosti v informačním prostoru. Nedávno jsme přesunuli zpracování dat od našich klientů do Švýcarska a tato změna chování vůči zákazníkům pomůže našemu úsilí, aby byly postupy zpracování dat v budoucnu bezpečnější a transparentnější. Firmy by si měly být vědomy, jak škodlivé by pro pověst jejich značky bylo ignorovat tyto výzvy," říká Marina Titova, vedoucí marketingu produktů pro domácnosti ve společnosti Kaspersky.

Kromě kroků prováděných poskytovateli služeb existují také opatření, která mohou podniknout sami uživatelé, aby udrželi sebe a své údaje v bezpečí.

Kaspersky v této souvislosti doporučuje:

Transparentnost v nakládání s jejich daty

Kromě toho, že by polovina zákazníků přestala využívat služeb kompromitovaného poskytovatele, velká část jich myslí na prevenci a požaduje vyšší ochranu svých dat, a to jak od firem, tak od vlád.

Zhruba polovina respondentů (51%, v České republice 48%) chce, aby firmy při zpracování jejich osobních dat postupovaly transparentně, přičemž 48% (v České republice 40%) si myslí, že firmy by měly být stejně otevřené i ohledně způsobu fungování svých technologií.

Obdobně 50% dotázaných žádá, aby stejně transparentní při shromažďování a správě dat byly i vlády. V tuzemsku má takový požadavek 45% respondentů.

Neznamená to však, že by uživatelé byli nutně proti samotné myšlence zpracování svých osobních dat. 68% z nich uznává, že jim používané aplikace a digitální služby podstatně usnadňují život (v České republice to připouští 62% respondentů).

Ale vzhledem k tomu, že u každého osmého (12%, ovšem v České republice jen u 6%) osobních data unikla nebo je někdo nevhodně sdílel s třetí stranou - což vedlo k odhalení utajovaných informací (64%, v České republice 61%) nebo k finanční ztrátě (62%, v České republice 48%) - je rostoucí opatrnost na straně uživatelů pochopitelná.

Článek KASPERSKY LAB CZECH REPUBLIC ze dne 14. dubna 2021 - středa

Další články od KASPERSKY LAB CZECH REPUBLIC

Pokles DDos útoků

Pozor na falešné instalace Windows 11

Iniciativa No More Ransom pomáhá s obnovou zašifrovaných dat

Jak na ochranu organizace před APT a jinými pokročilými útoky

Nové možnosti hlasovacího systému Polys

Messengery jsou nejvíce zneužívány phishingovými podvodníky

Kyberstalking a doxing na online seznamkách

Budoucnost kybernetické bezpečnosti propojených IoT systémů

Placené stáže v programu SafeBoard od Kaspersky

Mapa ochrany osobních údajů evropských zemí

Bezpečnější VPN připojení s podporou Kill Switch pro iOS

Nový správce hesel Kaspersky Password Manager

Jak zaměstnanci řeší aktualizace firemních zařízení

Cílené zero-day útoky na Windows a Chrome prohlížeče

Podvodné herní doplňky pro Minecraft kradou hesla k účtům na sociálních sítích

YouTube určuje zájmové trendy dětí na internetu

Modifikovaný miner krade kryptoměny z napadených zařízení

Výzva inovačního programu iHub Kaspersky

Aktualizace softwaru jako výmluva zaměstnanců

Je nezbytné vybudovat jednotný mechanismu mezinárodní reakce na globální kybernetické útoky

Situace v oblasti DDoS útoků se stabilizuje

Přístup uživatelů k aktualizacím softwaru jejich zařízení

Ekosystém ransomware jako promyšlený vyděračský průmysl

Rootkit dokáže mít pod kontrolou celou napadenou síť

Školení IT bezpečnosti zaměstnanců online

Bezplatný on-line kurz prevence proti doxingu

I bez aktualizací a bezpečnostních záplat Windows 7 stále žijí

Ransomware útoky cílí na lukrativní cíle

Víte co je to doxing a jak se proti němu bránit?

Ransomware REvil útočí na zařízení Apple

Zero-day zranitelnost u Desktop Windows Managera

Kaspersky Endpoint Security Cloud s funkcemi EDR

Ochrana dat a osobních údajů je pro uživatele klíčová

Bankovní malware v roce 2020

Počet uživatelů ochotných zaplatit výkupné za obnovu dat roste

Únik osobních dat z účtů na Facebooku

Jak předcházet doxing útokům na firmu

Jak bezpečně používat webovou kameru

Roste počet útoků na protokoly pro vzdálený přístup

Kyborgové v Evropě - chceme to?

Váš Google Chrome naléhavě vyžaduje aktualizaci

Jak chránit Microsoft Exchange Server před zero-day útoky

Ransomware Quoter ohrožuje na dopravní firmy a finanční instituce

Kybernetické útoky na Magistrát hl. m. Prahy a MPSV

Pozor na vakcíny proti COVID-19 z Darknetu

Vývoj stalkerwaru v pandemickém roce 2020

Skupina Lazarus se nově soustředí na obranný průmysl

Jak na řízení týmů zaměřených na kyberbezpečnost

Pozor na falešné aplikace v souvislosti s Clubhouse

Těžba kryptoměn stojí za poklesem DDoS útoků