logo VSHosting s.r.o.

Velký nárůst přístupů do e-shopu může nepřipravený server zcela zahltit

Už jen měsíc zbývá do spuštění již dobře známé a populární akce Black Friday, kterou čeští obchodníci převzali z USA. Stále oblíbenější nákupy přes internet prostřednictvím e-shopů však mají za následek potíže jednotlivých serverů, které nejsou vždy na takový tlak připraveny.

"V loňském roce jsme zaznamenali případ, kdy menšímu e-shopu s průměrnou hodnotou 46 requestů za vteřinu vzrostl počet požadavků na 499 za vteřinu, což představuje jedenáctinásobek jeho běžného provozu. Nejvyšší počet požadavků jsme zaznamenali u kapacitně velkého e-shopu, kde celoroční průměrná hodnota 163 kliknutí za sekundu vystoupala až na 1120 požadavků během jedné vteřiny. Servery elektronických obchodů, které nejsou připravené na enormní nápor, pod takovou tíhou často spadnou. Obnova provozu může trvat mnoho hodin v závislosti na možnostech infrastruktury škálovat, přičemž hrozí ztráta i několika stovek tisíc korun. V rámci marketingové kampaně se jedná o klíčový moment, který může zapříčinit její absolutní neúspěch," říká Damir Špoljarič, CEO společnosti VSHosting.

Průměrná hodnota požadavků ze stran uživatelů na e-shopy se během oblíbené akce Black Friday vyhoupne na zhruba šestinásobek svého průměrného provozu. Některé elektronické obchody však mohou zaznamenat dokonce dvojnásobek této hodnoty. Průměrnou hodnotou analyzovaných e-shopů je zhruba 100 kliknutí za vteřinu, při marketingových kampaních se tato cifra bez obtíží dostane i přes tisícovku.

Statistiky vyplývají ze vzorku analýzy společnosti VSHosting, která v současné době zajišťuje provoz více než 40% elektronických obchodů na českém a slovenském trhu.

Každoročně od ledna přibližně do poloviny listopadu je průměrný počet požadavků na velikostí střední e-shop 42 - 85 kliknutí za sekundu. Kapacitně větší elektronické obchody a e-shopy realizující kampaně se průměrně dostanou k rozmezí 160 - 190 kliknutí za vteřinu.

V kombinaci s malými e-shopy činí průměrný počet požadavků zhruba 100 kliknutí během jedné vteřiny. Tato hodnota se právě během akce Black Friday dostává v průměru na přibližně šestinásobek své hodnoty. Výjimkou však nejsou případy, kdy e-shop zaznamená nápor až jednou tolik vyšší.

Nákupy na e-shopech, prováděné mimo akci Black Friday jsou soustředěny na adventní týdny. Nejvyšších hodnot dosahují bezprostředně po Vánocích a v lednu, kdy doznívá efekt povánočních kampaní.

Naopak propad u všech e-shopů je velmi výrazný během vánočních svátků. V tomto období počet požadavků klesá až desetinásobně oproti průměrné návštěvnosti. Jedná se o velmi výrazný rozdíl i v porovnání s dalšími dny v roce.

Článek VSHosting s.r.o. ze dne čtvrtek 25. října 2018

Další články od VSHosting s.r.o.