logo expert ČR, s.r.o.

Vánoční dárky na poslední chvíli

Podle průzkumu Freeport Fashion Outlet na poslední chvíli častěji pořizují dárky muži než ženy a mladší lidé než starší. Více než třetina z oslovených hodlá utratit za vánoční překvapení utratit od 5000 do 10000 Kč.

Na poslední chvíli častěji pořizují dárky muži než ženy a mladší lidé než starší, vyplynulo z průzkumu, který mezi svými návštěvníky provedlo nákupní centrum Freeport Fashion Outlet. Typickým zástupcem skupiny lidí, kteří ještě na Štědrý den shání dárky pro své blízké, tak je mladý muž, a nikoliv straší otec od rodiny, jak by se mohli mnozí domnívat. Vyšší útraty v období kolem Vánoc očekávají i další obchodníci a prodejci.

Téměř čtvrtina (23%) dotázaných přiznala, že nakupuje dárky až těsně před Vánocemi. Pořizování dárků nechávají na poslední chvíli častěji muži (27%), ženy jen v necelé pětině případů (17%). Riziko dlouhých front, tlačenic v obchodech nebo pozdního dodání dárků podstupují zejména nejmladší generace.

Více než třetina (35%) lidí mladších osmnácti let nakupuje s minimálním časovým předstihem před Štědrým dnem. Naopak mezi nakupujícími ve věku přes 56 let odkládá pořizování dárků jen přibližně každý desátý (12%).

Na druhou stranu většina Čechů obstará pro své blízké dárky dříve, v průběhu prosince více než pětina (22%) z oslovených, a téměř čtyři z deseti (38%) si najdou čas na shánění dárků už na podzim. Jen minimum respondentů uvedlo, že vánoční dárky nekupuje vůbec. Nejčastěji jsou to lidé, kteří žijí sami, ve dvou nebo bez dětí.

Letošní Vánoce budou štědřejší, potvrzují prodejci

Z průzkumu také vyplynulo, že více než třetina (36%) z oslovených hodlá utratit za vánoční dárky utratit od 5000 Kč do 10000 Kč. Přitom za nákup módy plánuje téměř polovina (49%) návštěvníků centra utratit 26 až 50% rozpočtu na vánoční dárky.

"V kurzu jsou nejen chytré telefony, počítače nebo herní konzole. Letos mají lidé velký zájem i o elektro výrobky z oblasti zdraví a životního stylu jako jsou elektrické zubní kartáčky, holící a depilační strojky nebo elektrospotřebiče na úpravu vlasů," vyjmenovává Ladislav Pospíšil, ředitel marketingu a nákupu Expert Elektro.

Vzhledem k letošnímu růstu maloobchodních tržeb se dá očekávat, že období Vánoc v prodejích "přebije" minulý rok i v segmentu elektroniky a domácích spotřebičů. Podle prodejní sítě s elektronikou Expert Elektro stoupnou v prosinci v meziročním srovnání její prodeje elektroniky a vybraného elektro zboží dvojciferným tempem.

V neposlední řadě stále více se lidí přiklání k pohodlným online nákupům a placení přes internet, které je rychlé, pohodlné a také bezpečné. Oblibu nákupů přes internet dokládá počet transakcí uskutečněných v době před Vánoci, který meziročně stoupá.

"Jen během loňského předvánočního období uskutečnili klienti ČSOB a Ery/Poštovní spořitelny o téměř 130 tisíc transakcí více než za předešlý rok, online zaplatili více než 614 milionů korun, což je o čtvrtinu více než v předchozím roce. Také letos očekáváme, že před Vánoci vzroste počet i objem transakcí u obchodníků i výběry hotovosti z bankomatu," komentuje Pavla Hávová, tisková mluvčí ČSOB.

Článek expert ČR, s.r.o. ze dne pátek 11. prosince 2015

Další články od expert ČR, s.r.o.