Moderní dopravní data dokáží o kolizi informovat složky integrovaného záchranného systému prakticky okamžitě. Řešení pro digitální správu komunikací a práci s dopravními daty - od evidence silniční sítě a plánování údržby až po podporu bezpečnosti a rychlejší zásah záchranářů, neslouží jen správcům silnic, ale přímo pomáhají chránit lidské životy.
"Základem nové éry je tzv. objektový pasport, tedy digitální databáze, která přehledně eviduje inteligentní dopravní systémy, ale i silnice, mosty, dopravní značení a další části dopravní infrastruktury. Správce tak má k dispozici kompletní digitální zdravotní kartu jednotlivých objektů - s přesnými údaji o jejich stavu, historii oprav i plánovaných zásazích. Tím jsou v maximální míře zajištěny podmínky pro bezporuchové plnění jejich funkce pro zajištění bezpečnosti účastníků silničního provozu. Všechny informace poskytované inteligentními dopravními systémy jsou pak k dispozici online a lze je aktualizovat v reálném čase. Klíčem jsou chytré technologie na silnicích a dálnicích. Detektory provozu, kamery nebo telematické systémy sbírají data a hned je vyhodnocují. Pokud dojde k nehodě, systém ji dokáže automaticky identifikovat - například náhlým zpomalením provozu či nečekanou překážkou v jízdním pruhu. Tato informace se okamžitě předává dispečinkům IZS, které tak získávají detailní přehled o tom, co se na místě děje," říká Martina Procházková, marketingová manažerka společnosti VARS BRNO.
Rozhodují doslova minuty. Pokud je záchranářská jednotka vyrozuměna o nehodě ihned po jejím vzniku, může vyjet ještě dříve, než si samotní účastníci stihnou zavolat pomoc. V případech těžkých zranění, krvácení nebo požáru vozidla může i tří až pětiminutový náskok znamenat rozdíl mezi životem a smrtí.
Dopravní data umožňují IZS reagovat přesněji. Pokud systém detekuje např. náraz kamionu a následnou ztrátu rychlosti v celém pruhu, mohou hasiči vyjet připraveni na vyprošťování z kabiny.
V jiném případě, kdy senzory zachytí nečekané zastavení na mostě nebo v tunelu, dispečink okamžitě aktivuje objízdné trasy a zároveň vyšle jednotku, která má specializovanou techniku pro zásahy v uzavřených prostorách.
Podobně lze předem připravit i zdravotníky - pokud je z dostupných dat zřejmé, že je na místě více vozidel, pošle dispečink více sanitek a lékařský tým. Záchranáři tak nejsou překvapeni až po příjezdu na místo, ale vědí, co je čeká.
Poskytovatelé zdravotnické záchranné služby
Hasičský záchranný sbor ČR
Jednotky požární ochrany
Policie ČR
Podobné principy fungují již roky v Německu, Rakousku či Nizozemsku. Česká republika postupně zavádí srovnatelná řešení. Výhodou je, že zdejší systémy se neomezují jen na dálnice, ale stále častěji se dostávají i na regionální silnice.
To ocení nejen profesionální hasiči nebo zdravotníci, ale i samotní občané, protože rychlejší zásah znamená menší kolony, nižší riziko dalších nehod a v konečném důsledku i vyšší šanci na záchranu životů.
Na zavádění těchto systémů se podílí také české firmy - např. společnost VARS BRNO, která vyvíjí řešení pro digitální správu komunikací i pro práci s dopravními daty - ta se dnes využívají právě při předávání informací složkám IZS.
Systémy by v budoucnu měly dokázat nejen ohlásit nehodu, ale rovnou předat záchranářům co nejpřesnější informace - kolik vozidel je zasaženo, zda jde o osobní auto nebo kamion, v jakém rozsahu je omezen provoz.
Díky propojení s digitálními mapami a objektovými pasporty silnic bude možné poslat složky IZS po nejrychlejší trase - i v případě, že dojde k dopravnímu kolapsu.
Do budoucna by se tak mohlo stát běžnou praxí, že ještě dříve, než sanitka vyjede, bude mít posádka k dispozici základní přehled o typu nehody i předpokládaném počtu zraněných.
To umožní připravit potřebné vybavení a výrazně zkrátit čas prvního ošetření.
Článek VARS BRNO a.s. ze dne pátek 10. října 2025
Dopravní data pomáhají IZS