logo Blue Dynamic, s.r.o.

IT pomáhá k udržení přízně zákazníků v retailu

Ratailové firmy nechtějí přicházet o své koncové zákazníky, a proto potřebují robustní ERP řešení, které lze doplnit o vrstvy, jež dokáží zohlednit i jejich klíčové odlišnosti. Jsou to např. odměňovací systémy lidí z provozu nebo řešení pro sledování skladových zásob.

Současné obchody jsou na IT životně závislé, kamennou prodejnu zcela ochromí výpadek pokladního systému. Vypjaté nákupní sezóny, například předvánoční, zase prověří skladové systémy mnoha obchodníků. Nesmí docházet k tzv. stock-outům, tedy situacím, kdy obchod nenabízí zboží, o které mají zákazníci aktuálně zájem.

"Na druhé straně stojí nutnost optimalizace skladových zásob. Retailové společnosti mají stovky milionů korun ve zboží, které potřebují prodat, nejlépe za plnou cenu. Markantní je to například u spotřební elektroniky, která velmi rychle zastarává a ztrácí na ceně s každým týdnem. Proto je nezbytnou součástí systémů pro retailové společnosti predikce potřebných zásob a bezproblémová distribuce do všech kanálů. Také správná motivace prodavačů na prodejnách je tím, s čím stojí a padá úspěšnost obchodu. Při implementaci je tak třeba software, který je dostatečně pružný na to, aby obchodník mohl kýženou změnu udělat," říká Karel Pecl, majitel a zakladatel společnosti Blue Dynamic.

Stále více obchodníků v současné době provozuje jak kamenné prodejny, tak internetový obchod. A ty mají zcela odlišný prodejní cyklus. Takže je také důležité sladit tyto dva cykly jak z hlediska zásobování, tak cenotvorby a těžit z možností, které kombinace těchto způsobů prodeje nabízí. Navíc je třeba sdílet informace o zákazníkovi napříč všemi kanály.

Nejmodernější technologie v retailu

ERP je z určitého pohledu dinosauří záležitost, ale pronikají sem moderní prvky jako umělá inteligence (AI) a strojové učení.

Typicky právě pro optimalizaci zásob, kdy se software průběžně učí, kombinuje data o prodeji, hledá souvislosti v tom, jaký vliv na prodeje má například zlevňování různých substitutů, jakou hraje roli počasí či změny cen u konkurence. A podle toho dokáže v budoucnu optimalizovat zásoby zboží na prodejnách.

Dalším širokým polem uplatnění umělé inteligence je customer experience - schopnost sledovat nálady zákazníků, vyhodnocovat sémantiku příspěvků na internetu a přenášet tyto zkušenosti do reálného světa.

Článek Blue Dynamic, s.r.o. ze dne pátek 12. dubna 2019

Další články od Blue Dynamic, s.r.o.