logo PREMIER system, a.s.

Pracovní pozice a vývoj mezd v IT oborech

Uchazeči o zaměstnání mohli v roce 2013 vybírat z desítek tisíc pracovních pozic a obory IT si nevedly špatně. Zaměstnavatelé zde otevřeli podle dostupných zdrojů 9,3 procent pozic a umístil se tak na druhém místě, za prodejem a obchodem.

Vývoj poznamenala dlouhodobá recese v ekonomice. V tomto roce se očekává ve vývoji mezd mírná stagnace, lépe se bude dařit softwarovým architektům IT konzultantům či bezpečnostním specialistům. Důležité jsou podle Soukromé střední školy výpočetní techniky (SSŠVT) s dlouholetou tradicí ve výuce v oblasti informatiky a informačních technologií, zejména znalosti. Vysoká nezaměstnanost a nízký růst mezd tlačí inflaci.

Přestože se vždy sejde na úřadech práce po celé zemi mnoho mladých absolventů, letošní počet je značný. Úřad práce má ve své evidenci téměř 600 tisíc lidí, z toho kolem 100 tisíc Čechů do 24 let. Míra nezaměstnanosti mladých lidí se v Česku pohybuje okolo 20 procent. Průměrná byla koncem roku 8,2 procent bez ohledu věku. Volných míst měl úřad práce k dispozici kolem 40tisíc, vhodných pro absolventy jich bylo pouze kolem 10tisíc. Obecně česká ekonomika již sice překonala recesi, ale k výraznému růstu zaměstnanosti má teprve namířeno.

U IT oborů je situace odlišná, záleží však na kvalitě školy i uchazečů. "Úbytek pracovních pozic, které by mohli mladí absolventi využít je však enormní. S IT oborem je situace poněkud odlišná. Co se týče naší školy, nezaměstnanost našim studentům skutečně nehrozí. K tomuto dni nalezli práci prakticky všichni naši absolventi, aniž by byli evidování na úřadu práce. Stejně tak s postupem na vysokou školu nemají naši studenti sebemenší problémy," upozornil ředitel Soukromé střední školy výpočetní techniky v Praze Martin Vodička.

Úspěšní studenti si odnášejí ceny z IT klání, začínají s businessem ihned po škole a v některých případech jsou aktivní i mezinárodně, zejména se svými start-upy.

Důležitá je vhodná volba školy a neopomenutí praxe. "Snažíme se i v rámci běžné výuky, aby naši studenti byli vedeni co nejvíce k praktickým dovednostem a specializacím, o které je na trhu stále zájem. Patříme mezi školy s nejmodernějším vybavením. Ti, kteří skutečně umí, mají po absolvování školy nadstandardní ohodnocení. To se nezměnilo," říká ředitel Martin Vodička.

V rozhodování o výběru odborné školy zaměřené na informační technologie hraje hlavní roli kvalita výuky a učitelského sboru, možnost odborného rozvoje formou kurzů či letitá tradice v oboru.

Raději placenou brigádu nežli odbornou stáž bez peněz. Mladí lidé by tak měli usilovat nejen o teoretické znalosti, ale i o praxi, která ač není finančně ohodnocena, je spojena s jejich oborem studia či budoucího uplatnění.

Pozitivní očekávání firem se letos odrazí také na trhu práce

Po častém propouštění v minulých letech by se situace měla začít obracet. Firmy plánují zvyšování stavů a nabírání nových zaměstnanců. "Jakožto dlouholetý zaměstnavatel v oboru IT a telekomunikací s potěšením sledujeme vzrůstající kvalitu uchazečů z řad čerstvých absolventů českých středních i vysokých škol. Poměr kvality poptávky nabídky se na trhu práce vyrovnává," říká Martina Setunská ze společnosti Dial Telecom, významného českého dodavatele datových a hlasových služeb.

Pracovníky hledá i úspěšná společnost PREMIER system zaměřující se na vývoj a výrobu firemních ekonomických informačních softwarů, která nedávno uvedla na trh upgraedovanou verzi systému s názvem X5 - ERP PREMIER system X5.

Vývoj mezd bude spíše stagnovat

Růst se neočekává, ale práce bude dostatek. Sektor informačních technologií stále nabízí zajímavé mzdy. Jsou k nim však potřeba znalosti. Vývoj mezd se v minulém roce po dynamických předchozích letech zastavil. Firmy jsou opatrné. Pokles byl však nižší, než v jiných oborech.

Netýká se to však profesí, jako je právě softwarový architekt, IT konzultant či bezpečností specialista, tam naopak mzdy rostly.

Top mzdy (průměrný hrubý plat) v IT profesích:

Článek PREMIER system, a.s. ze dne 27. ledna 2014 - pondělí

Další články PREMIER system, a.s.