logo dTest, o.p.s.
Lukáš Zelený

Lukáš Zelený

Vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest

LinkedIn

Nikdo vám nezaručí, že několik pozitivních recenzí si obchodník na svůj web nenapsal sám nebo si nenajal reklamní agenturu, která se mu o pozitivní ohlasy stará. Řada recenzí se navíc bude týkat třeba jen otázky rychlosti nákupu, doručení a toho, zda zboží bylo v pořádku. Často chybí zkušenosti zákazníků s tím, jak obchod vyřizuje reklamace poté, co ho kladně ohodnotili ve srovnávači.

Databázi spotřebitelských zkušeností i to, jestli jednotliví obchodníci dobrovolně řeší stížnosti spotřebitelů, nebo radši dělají mrtvé brouky, můžete zjistit na vasestiznosti.cz.

Zatímco zahraniční operátoři mají spíše tendence své služby zlevňovat nebo alespoň nabízet za podobné ceny více dat, u nás takové změny nejspíš nehrozí. Do aktuálního průzkumu jsme zahrnuli takzvané neomezené tarify, tedy tarify s neomezeným voláním, SMS a vyšším objemem dat. Čeští operátoři drží své ceny stále nad evropským průměrem. Argumentují sice tím, že většina zákazníků neplatí za mobilní služby oficiálně nabízené ceny, ale využívají takzvaných podpultových nabídek.

Toto tvrzení nás však příliš neuspokojilo. Průzkum dokazuje, že i země s menší hustotou zalidnění či hornatější země, jako je Itálie či Rakousko, poskytují tarify za výrazně výhodnější ceny.

GDPR posílilo práva spotřebitelů, ale nenaučilo je správnému chování a ostražitosti. Lidé často nevědí, jak mít své údaje pod kontrolou a jak jednat, když jsou jejich práva porušena. S online hrou si hravou formou osvojíte pravidla bezpečného chování na internetu, abyste se nestali oběťmi vydírání nebo zneužití osobních dat. Ve hře na sebe berete role snoubenců, kteří plánují svatbu a řeší řadu běžných situací.

Práva spotřebitelů se díky hře přesunou z teoretické roviny GDPR do praxe a vyzkouší si, jak využít právo na odstranění online obsahu, který je poškozuje. Dále se dozví, jak odhalit podvodný e-mail nebo jak se nenechat okrást kyberzločinci.

Z výše uvedených důvodů se dTest rozhodl podat stížnost na společnost Google k Úřadu pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ). Spolu s námi bude stížnost v následujících dnech podávat dalších šest spotřebitelských organizací z různých částí Evropy. Všechny zapojené subjekty jsou členskými organizacemi Evropské spotřebitelské organizace BEUC. Díky GDPR mají mít uživatelé kontrolu nad svými osobními údaji, což klamavé praktiky Googlu znemožňují.

Pravidla GDPR je potřeba jednoznačně a efektivně vymáhat. Není možné, aby se korporace tvářily, že vše dodržují, a přitom obcházely závazné právní předpisy. A to nehledě na význam nebo globální rozsah dané společnosti.

Podstatně bezpečnějším způsobem platby kartou na internetu je využití zabezpečení 3D Secure, při kterém se obchodník pouze dozvídá, zda platba byla, či nebyla provedena. Před zahájením platby bohužel nemá uživatel možnost toto zabezpečení poznat a to, že jej obchodník proklamuje, nemusí nic znamenat.

Některé banky zvyšují ochranu zasíláním autorizačních SMS nebo e-mailů s kódem, bez kterého není možné platbu provést.

Angličtina za 5 dní pro každého Cizí jazyk do hlavy vleze sám!
Vyzkoušejte a objednejte si novou verzi oblíbeného 3D modeláře.
Jak pománájí přírodní enzymy pří léčbě celé řady nemocí?