Jednoduchá univerzální rada neexistuje, ale jsou zásady, které se vyplatí dodržet. Mezi hlavní doporučení patří nehledět pouze na základní cenu inzerovaného zboží, neplatit zboží předem, ověřit si informace o e-shopu z více zdrojů a věnovat pozornost obchodním podmínkám.
Rozdíly v cenách dosahují u stejného zboží v jednotlivých obchodech stovek i tisíců korun. První přehled získáte rychle pomocí cenových srovnávačů, které na jednom místě shromažďují nabídky řady obchodů. Ne vždy jsou ale v konkrétním srovnávači všechny nabídky, ne vždy je nejvýhodnější koupě hned nahoře.
Srovnávače jsou komerčním projektem, který má svému provozovateli předně vydělávat. Cena navíc vůbec nevypovídá o prodejci a je dobré ověřit si i další skutečnosti.
Druhým častým problémem je termín dodání zboží. Obchodník potvrdí objednávku, ale vzápětí zákazníka informuje, že zboží skladem v jeho řeči znamená, že jej má očekávat nejdříve za 14 dní. Pokud s nákupem pospícháte, je dobré si před objednáním potvrdit, kde je zboží naskladněné a jak dlouho trvá jeho doručení.
To, že je web v českém jazyce, ještě neznamená, že ho nemůže provozovat někdo z Polska, Slovenska či Maďarska. Díky různým spedičním společnostem nebo distribučním skladům umějí zahraniční provozovatelé konkurovat i našim domácím obchodům.
Na vašich právech se teoreticky nic nemění, ale když se zboží rozhodnete vrátit, poštovné do zahraničí vyjde určitě dráž, než když ho vracíte do českého e-shopu. Zjistěte si předem, kde se e-shop reálně nachází a odkud bude posílat zboží.
I bez právníka si lze v obchodních podmínkách všimnout základních věcí. Občanský zákoník říká, že smlouvy a obchodní podmínky mají být čitelné a srozumitelné tak, aby je pochopil normální člověk.
Neměly by obsahovat malá písmenka, skryté odkazy či překvapivá ustanovení, zároveň by neměly být extrémně dlouhé. Pokud zaškrtáváte souhlas s čímkoliv, měli byste se přes jednoduchý odkaz dostat k tomu, s čím souhlasíte.
Důvěru v anonymním prostředí internetu dodávají e-shopům uživatelské recenze. Je však třeba k nim přistupovat kriticky.
"Nikdo vám nezaručí, že několik pozitivních recenzí si obchodník na svůj web nenapsal sám nebo si nenajal reklamní agenturu, která se mu o pozitivní ohlasy stará. Řada recenzí se navíc bude týkat třeba jen otázky rychlosti nákupu, doručení a toho, zda zboží bylo v pořádku. Často chybí zkušenosti zákazníků s tím, jak obchod vyřizuje reklamace poté, co ho kladně ohodnotili ve srovnávači. Databázi spotřebitelských zkušeností i to, jestli jednotliví obchodníci dobrovolně řeší stížnosti spotřebitelů, nebo radši dělají mrtvé brouky, můžete zjistit na vasestiznosti.cz," radí Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.
Šedý dovoz neboli zboží nepocházející z oficiální distribuce se na první pohled příliš neliší. Úplně stejný telefon se dá koupit v českém obchodě zrovna tak jako na čínské tržnici a neoficiální dovoz z různých koutů světa se obchodníkům vyplácí.
Pokud si ho v čínském obchodě objednáte sami, asi nebudete příliš počítat s tím, že byste ho reklamovali. Náklady na dopravu by převýšily pořizovací hodnotu. Řada obchodníků nakupuje podobně a servis pak podle toho vypadá.
Zákazník má právo reklamovat zboží, značkový servis ho ovšem většinou odmítne.
Článek dTest, o.p.s. ze dne pondělí 11. března 2019
Test sluchátek odhaluje nežádoucí chemikálie a problematické přísady
Základní digitální práva spotřebitelů
Odlišnosti pravidel při nákup a reklamaci digitálního obsahu a služeb
Co nám skutečně říká cookie lišta
Manipulativní techniky v mobilních hrách mohou být nebezpečné
Spotřebitelé za výhodnější ceny často platí svými osobními údaji a soukromím
Úskalí personalizované reklamy a obsahu v online prostředí
Souhlas s použitím cookies nebo zaplať!
Digitální obsah a služby ve vztahu ke spotřebiteli
Zpracování osobních údajů na Facebooku a Instagramu není v souladu s GDPR
DSA přináší nové povinnosti poskytovatelům online zprostředkovatelských služeb
Nekalé obchodní praktiky společnosti Meta
Ne děravé regulaci umělé inteligence
Umělá inteligence přináší otázky i v oblasti ochrany osobních údajů
Umělá inteligence a její dopady na ekonomické chování spotřebitelů
Řešení stížnosti na WhatsApp orgány EU je pro spotřebitele zklamáním
Jak reklamovat digitální obsah
Uzavírání smluv výhradně po telefonu již není možné
Akt o datech z hlediska práv spotřebitelů a GDPR
Nová pravidla upravují regulace pro sdílení videoobsahu
Pozor na podvody na Facebook Marketplace
Umělá inteligence z pohledu spotřebitele
Kdy a jak se vyplatí jít do předplacené telefonní karty
Jak spotřebitelé a obchodníci žijí s cookies
Datové schránky s fikcí doručení i v komunikaci soukromé povahy
Negativní dopady současného modelu cílené reklamy založené na sledování
Test 25 antivirů pro Windows a 11 pro macOS
Vaše osobní údaje na internetu v kontextu s GDPR
Jak reklamovat nekvalitní internetové připojení
Jak na bezpečné platby za online nákupy na e-shopu
Při změně operátora se snažte dodržet pár dobrých pravidel
Test antivirů pro Windows a macOS
Dozorový úřad DPC vyšetřuje stížnost na Google kvůli sledování polohy
Fotografie z mobilů svou kvalitou často předčí snímky z levných kompaktů
Jak vybrat správný e-shop a nespálit se
Stále drahá data i volání českých mobilních operátorů
Online hra poradí, jak chránit osobní data na internetu
Nekalé praktiky pro sledování polohy uživatelů jsou v rozporu s GDPR
Jak se studenti vyznají džungli smluv českých mobilních operátorů
Pokuste se změnit trh s mobilními tarify
Nové tarify T-Mobile a Vodafone uživatele nenadchnou
Mobilní data nejsou v Česku drahá, v Polsku jsou ale extrémně levná
Výzva operátorům ke změně cenové politiky
Budeme mít férové operátory i ceny za mobilní služby?