logo dTest, o.p.s.

Pozor na podvody na Facebook Marketplace

Na online platformě Facebook Marketplace každý měsíc prodává a nakupuje více než miliarda uživatelů, což vytváří prostor pro nejrůznější podvody. I přes přesvědčivost některých podvodníků lze pozorovat některé varovné znaky, které mohou napomoci k jejich odhalení.

Podvodníci už zdaleka nebývají jen na straně prodávajícího. V poslední době se hromadí případy, kdy se podvodníci vydávají za kupující. Za předstíraným zájmem o koupi zboží se však typicky skrývá snaha vytáhnout z nic netušících prodávajících citlivé či platební údaje.

Finta spočívá v jejich požadavku na platbu. Podvodník skrývající se za kupujícím tak navrhne provést platbu přes službu nějakého dopravního přepravce, např. s názvem zabezpečená transakce. Obdobně může žádat o zaplacení dodatečného pojištění.

Problém je, že se jedná pouze o službu fiktivní. Podvodník pod záminkou takové platby vyzve prodávajícího, aby kliknul na zaslaný online odkaz na internetovou stránku, která důvěryhodně vizuálně napodobuje stránky přepravní společnosti.

Pro rozkliknutí takového odkazu prodávajícího čeká formulář k registraci platební karty pro převod částky a vyplnění adresy. Vy, jako prodávající, můžete mít radost, že se obchod tak rychle povedl.

Cílem podvodníka je ale jediné - ukrást pomocí tohoto odkazu bankovní či jiné citlivé informace prodávajícího.

"Pokud vám kupující či prodávající zasílá odkaz na provedení platby, vždy pečlivě zvažte, zda se nejedná o podezřelé chování. Napovědět může lámaná čeština se spoustu gramatických či stylistických chyb, které poukazují na strojový překlad. Nejlepší obranou je podezřelou komunikaci, kdy jste vyzváni k platbě přes odkaz, mazat, případně nahlásit či blokovat," říká Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

Platba přes dopravní společnosti

Nejčastěji se u tohoto typu podvodů objevuje odkaz na stránky napodobující stránky dopravní společnosti GLS. Společnost GLS však neposkytuje třetím stranám službu zprostředkovávající platbu předem.

GLS zásadně nejedná se svými klienty přes online platformy typu Facebook nebo Bazos, ale komunikuje výhradně z internetové domény www.gls-group.com a www.gls-czech.com.

Pokud tak narazíte na URL adresy např. ve formě pozměněného tvaru URL adresy - gls-group-eu.site nebo gls-group-eu.sec-orders.site, jedná se o falešnou stránku.

I v případě, že narazíte na možnost zprostředkování platby dopravcem, je pravidlem, že příjemce nehradí nic předem, a platí se až v okamžiku doručení přímo kurýrovi platební kartou či hotově.

Nikdy není od věci společnost, která má tuto platbu zprostředkovat, telefonicky kontaktovat a ověřit tak důvěryhodnost služby.

Prověřte si facebookový profil

Před nákupem či prodejem na Facebook Marketplace doporučujeme pečlivé prohlédnutí profilu prodávajícího či kupujícího. Typicky někteří podvodníci zakládají falešné účty, tak aby lidi přiměli k nákupu falešných či neexistujících položek, kdy při prodeji mizí i s penězi.

Jedním z varovných signálů tak může být stáří facebookového účtu. Pokud se jedná o účet, který má dohledatelnou historii jen několik měsíců zpátky, buďte obezřetní.

V prevenci před podvodem může pomoci také vyhledání jména kupujícího ve vyhledávači. Užitečná může být také kontrola fotografií na profilu. Podvodníci dost často profilové fotografií zcizí jiným osobám.

Stačí jednoduše fotografii z profilu stáhnout či si udělat snímek obrazovky, a poté vyhledat fotografii ve vyhledávači, který vyhledává pomocí obrázků.

Odhalený podvodník

Pokud jste poznali, že máte co do činění s podvodníkem, doporučujeme jeho účet nahlásit Facebooku a následně si jej zablokovat. Mimoto doporučujeme upozornit na podvod své přátelé a blízké.

Pokud byl podvodník tak přesvědčivý, že jste jeho praktiky odhalili až po zaplacení, doporučujeme kontaktovat vaši banku, která vám může pomoci situaci vyřešit v rámci tzv. chargebacku.

Další články k tématům - Bazos - GLS - Facebook - Marketplace - podvod - Eduarda Hekšová

Článek dTest, o.p.s. ze dne pátek 19. srpna 2022

Další články od dTest, o.p.s.

Zpracování osobních údajů na Facebooku a Instagramu není v souladu s GDPR

DSA přináší nové povinnosti poskytovatelům online zprostředkovatelských služeb

Nekalé obchodní praktiky společnosti Meta

Ne děravé regulaci umělé inteligence

Umělá inteligence přináší otázky i v oblasti ochrany osobních údajů

Umělá inteligence a její dopady na ekonomické chování spotřebitelů

Řešení stížnosti na WhatsApp orgány EU je pro spotřebitele zklamáním

Jak reklamovat digitální obsah

Uzavírání smluv výhradně po telefonu již není možné

Akt o datech z hlediska práv spotřebitelů a GDPR

Nástrahy mobilních plateb

Nová pravidla upravují regulace pro sdílení videoobsahu

Pozor na podvody na Facebook Marketplace

Umělá inteligence z pohledu spotřebitele

Kdy a jak se vyplatí jít do předplacené telefonní karty

Jak spotřebitelé a obchodníci žijí s cookies

Datové schránky s fikcí doručení i v komunikaci soukromé povahy

Negativní dopady současného modelu cílené reklamy založené na sledování

Test 25 antivirů pro Windows a 11 pro macOS

Vaše osobní údaje na internetu v kontextu s GDPR

Jak reklamovat nekvalitní internetové připojení

Jak na bezpečné platby za online nákupy na e-shopu

Při změně operátora se snažte dodržet pár dobrých pravidel

Dva roky s GDPR

Test antivirů pro Windows a macOS

Dozorový úřad DPC vyšetřuje stížnost na Google kvůli sledování polohy

Fotografie z mobilů svou kvalitou často předčí snímky z levných kompaktů

Jak vybrat správný e-shop a nespálit se

Stále drahá data i volání českých mobilních operátorů

Online hra poradí, jak chránit osobní data na internetu

Nekalé praktiky pro sledování polohy uživatelů jsou v rozporu s GDPR

Bezpečné platby na internetu

Jak se studenti vyznají džungli smluv českých mobilních operátorů

Pokuste se změnit trh s mobilními tarify

Nové tarify T-Mobile a Vodafone uživatele nenadchnou

Mobilní data nejsou v Česku drahá, v Polsku jsou ale extrémně levná

Výzva operátorům ke změně cenové politiky

Budeme mít férové operátory i ceny za mobilní služby?

Jak to bude fungovat po zrušení roamingových poplatků v EU

Mobilní služby v Česku jsou nejdražší v EU

T-Mobile vyhrožuje exekucí a posílá vymahače pro neoprávněně sjednané pokuty

Kauza O2 ve věci jednostranné změny smlouvy se vrací Obvodnímu soudu pro Prahu 4

Firmy stále používají v komunikaci se zákazníky drahé telefonní linky

O2 se snaží zbavit zákazníka, který reklamuje zdražení jeho služeb

O2 opět porušuje zákon nevyžádanou aktivací neomezeného volání

Nezákonné poplatky za dokupování mobilních dat bude muset Vodafone vracet

Protiprávní jednání O2 poškozuje práva spotřebitelů

Jak se testují chytré telefony

Jak je to s cenami za volání na barevné telefonní infolinky

UHD TV zatím bez možností plného využití