Na online platformě Facebook Marketplace každý měsíc prodává a nakupuje více než miliarda uživatelů, což vytváří prostor pro nejrůznější podvody. I přes přesvědčivost některých podvodníků lze pozorovat některé varovné znaky, které mohou napomoci k jejich odhalení.
Podvodníci už zdaleka nebývají jen na straně prodávajícího. V poslední době se hromadí případy, kdy se podvodníci vydávají za kupující. Za předstíraným zájmem o koupi zboží se však typicky skrývá snaha vytáhnout z nic netušících prodávajících citlivé či platební údaje.
Finta spočívá v jejich požadavku na platbu. Podvodník skrývající se za kupujícím tak navrhne provést platbu přes službu nějakého dopravního přepravce, např. s názvem zabezpečená transakce. Obdobně může žádat o zaplacení dodatečného pojištění.
Problém je, že se jedná pouze o službu fiktivní. Podvodník pod záminkou takové platby vyzve prodávajícího, aby kliknul na zaslaný online odkaz na internetovou stránku, která důvěryhodně vizuálně napodobuje stránky přepravní společnosti.
Pro rozkliknutí takového odkazu prodávajícího čeká formulář k registraci platební karty pro převod částky a vyplnění adresy. Vy, jako prodávající, můžete mít radost, že se obchod tak rychle povedl.
Cílem podvodníka je ale jediné - ukrást pomocí tohoto odkazu bankovní či jiné citlivé informace prodávajícího.
"Pokud vám kupující či prodávající zasílá odkaz na provedení platby, vždy pečlivě zvažte, zda se nejedná o podezřelé chování. Napovědět může lámaná čeština se spoustu gramatických či stylistických chyb, které poukazují na strojový překlad. Nejlepší obranou je podezřelou komunikaci, kdy jste vyzváni k platbě přes odkaz, mazat, případně nahlásit či blokovat," říká Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.
Platba přes dopravní společnosti
Nejčastěji se u tohoto typu podvodů objevuje odkaz na stránky napodobující stránky dopravní společnosti GLS. Společnost GLS však neposkytuje třetím stranám službu zprostředkovávající platbu předem.
GLS zásadně nejedná se svými klienty přes online platformy typu Facebook nebo Bazos, ale komunikuje výhradně z internetové domény www.gls-group.com a www.gls-czech.com.
Pokud tak narazíte na URL adresy např. ve formě pozměněného tvaru URL adresy - gls-group-eu.site nebo gls-group-eu.sec-orders.site, jedná se o falešnou stránku.
I v případě, že narazíte na možnost zprostředkování platby dopravcem, je pravidlem, že příjemce nehradí nic předem, a platí se až v okamžiku doručení přímo kurýrovi platební kartou či hotově.
Nikdy není od věci společnost, která má tuto platbu zprostředkovat, telefonicky kontaktovat a ověřit tak důvěryhodnost služby.
Prověřte si facebookový profil
Před nákupem či prodejem na Facebook Marketplace doporučujeme pečlivé prohlédnutí profilu prodávajícího či kupujícího. Typicky někteří podvodníci zakládají falešné účty, tak aby lidi přiměli k nákupu falešných či neexistujících položek, kdy při prodeji mizí i s penězi.
Jedním z varovných signálů tak může být stáří facebookového účtu. Pokud se jedná o účet, který má dohledatelnou historii jen několik měsíců zpátky, buďte obezřetní.
V prevenci před podvodem může pomoci také vyhledání jména kupujícího ve vyhledávači. Užitečná může být také kontrola fotografií na profilu. Podvodníci dost často profilové fotografií zcizí jiným osobám.
Stačí jednoduše fotografii z profilu stáhnout či si udělat snímek obrazovky, a poté vyhledat fotografii ve vyhledávači, který vyhledává pomocí obrázků.
Odhalený podvodník
Pokud jste poznali, že máte co do činění s podvodníkem, doporučujeme jeho účet nahlásit Facebooku a následně si jej zablokovat. Mimoto doporučujeme upozornit na podvod své přátelé a blízké.
Pokud byl podvodník tak přesvědčivý, že jste jeho praktiky odhalili až po zaplacení, doporučujeme kontaktovat vaši banku, která vám může pomoci situaci vyřešit v rámci tzv. chargebacku.
Článek dTest, o.p.s. ze dne pátek 19. srpna 2022
Souhlas s použitím cookies nebo zaplať!
Digitální obsah a služby ve vztahu ke spotřebiteli
Zpracování osobních údajů na Facebooku a Instagramu není v souladu s GDPR
DSA přináší nové povinnosti poskytovatelům online zprostředkovatelských služeb
Nekalé obchodní praktiky společnosti Meta
Ne děravé regulaci umělé inteligence
Umělá inteligence přináší otázky i v oblasti ochrany osobních údajů
Umělá inteligence a její dopady na ekonomické chování spotřebitelů
Řešení stížnosti na WhatsApp orgány EU je pro spotřebitele zklamáním
Jak reklamovat digitální obsah
Uzavírání smluv výhradně po telefonu již není možné
Akt o datech z hlediska práv spotřebitelů a GDPR
Nová pravidla upravují regulace pro sdílení videoobsahu
Pozor na podvody na Facebook Marketplace
Umělá inteligence z pohledu spotřebitele
Kdy a jak se vyplatí jít do předplacené telefonní karty
Jak spotřebitelé a obchodníci žijí s cookies
Datové schránky s fikcí doručení i v komunikaci soukromé povahy
Negativní dopady současného modelu cílené reklamy založené na sledování
Test 25 antivirů pro Windows a 11 pro macOS
Vaše osobní údaje na internetu v kontextu s GDPR
Jak reklamovat nekvalitní internetové připojení
Jak na bezpečné platby za online nákupy na e-shopu
Při změně operátora se snažte dodržet pár dobrých pravidel
Test antivirů pro Windows a macOS
Dozorový úřad DPC vyšetřuje stížnost na Google kvůli sledování polohy
Fotografie z mobilů svou kvalitou často předčí snímky z levných kompaktů
Jak vybrat správný e-shop a nespálit se
Stále drahá data i volání českých mobilních operátorů
Online hra poradí, jak chránit osobní data na internetu
Nekalé praktiky pro sledování polohy uživatelů jsou v rozporu s GDPR
Jak se studenti vyznají džungli smluv českých mobilních operátorů
Pokuste se změnit trh s mobilními tarify
Nové tarify T-Mobile a Vodafone uživatele nenadchnou
Mobilní data nejsou v Česku drahá, v Polsku jsou ale extrémně levná
Výzva operátorům ke změně cenové politiky
Budeme mít férové operátory i ceny za mobilní služby?
Jak to bude fungovat po zrušení roamingových poplatků v EU
Mobilní služby v Česku jsou nejdražší v EU
T-Mobile vyhrožuje exekucí a posílá vymahače pro neoprávněně sjednané pokuty
Kauza O2 ve věci jednostranné změny smlouvy se vrací Obvodnímu soudu pro Prahu 4
Firmy stále používají v komunikaci se zákazníky drahé telefonní linky
O2 se snaží zbavit zákazníka, který reklamuje zdražení jeho služeb
O2 opět porušuje zákon nevyžádanou aktivací neomezeného volání
Nezákonné poplatky za dokupování mobilních dat bude muset Vodafone vracet