logo dTest, o.p.s.

Zpracování osobních údajů na Facebooku a Instagramu není v souladu s GDPR

Osm spotřebitelských organizací ze sítě BEUC včetně dTestu podalo stížnost na společnost Meta u svých vnitrostátních úřadů pro ochranu osobních údajů, přičemž tvrdí, že technologický gigant nedodržuje zásady GDPR týkající se spravedlivého zpracování, minimalizace údajů a omezení účelu.

Jedná se o druhou stížnost podanou během několika týdnů, která brojí proti vynucovanému souhlasu při přihlašování do služeb Facebook a Instagram. První stížnost se zabývala zakázanými nekalými praktikami z hlediska spotřebitelského práva.

Od listopadu 2023 jsou uživatelé Facebooku a Instagramu nuceni volit mezi placenými verzemi těchto aplikací bez reklam a bezplatnými verzemi se sledováním jejich chování a profilací. Z analýzy BEUC a jejích členů vyplývá, že tento postup není jenom nekalou obchodní praktikou, ale také není v souladu s GDPR.

"Volba zaplať, nebo souhlas, kterou Meta vnutila spotřebitelům, je kouřovou clonou, která má zakrýt skutečný problém nezákonného zpracování osobních údajů. Různá soudní rozhodnutí a rozhodnutí úřadů pro ochranu osobních údajů přiměla společnost Meta ke změně právního základu pro shromažďování a zpracování údajů spotřebitelů. Společnost Meta usoudila, že tímto právním základem má být souhlas uživatelů. Jenže vynucený souhlas, který Meta od většiny uživatelů získala, nemůže být v souladu s GDPR, protože volba, kterou uživatelům ukládá, nemůže vést k jejich svobodnému a informovanému souhlasu," říká Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

Svými nezákonnými praktikami společnost Meta podporuje systém reklam založený na sledování, který online sleduje chování spotřebitele a shromažďuje obrovské množství osobních údajů. To je také hlavní způsob, jakým společnost Meta dosahuje svých zisků.

Obchodní modely založené na sledování spotřebitelů přinášejí v rámci GDPR nejrůznější problémy a je načase, aby dozorové orgány pro ochranu údajů zastavily protiprávní zpracování údajů společností Meta a její porušování základních práv fyzických osob.

Nesvobodný souhlas není jediným problémem společnosti Meta při zpracování osobních údajů, na které si dTest za spotřebitele stěžuje u ÚOOÚ.

Právní analýza BEUC a jeho členů dospěla k závěru, že zpracování osobních údajů spotřebitelů, které provádí společnost Meta, porušuje GDPR i v několika dalších oblastech.

Další oblasti porušování GDPR společností Meta

Další články k tématům - BEUC - Facebook - GDPR - Instagram - Meta - reklama - spotřebitel - ÚOOÚ - Eduarda Hekšová

Článek dTest, o.p.s. ze dne pátek 1. března 2024

Další články od dTest, o.p.s.

Zpracování osobních údajů na Facebooku a Instagramu není v souladu s GDPR

DSA přináší nové povinnosti poskytovatelům online zprostředkovatelských služeb

Nekalé obchodní praktiky společnosti Meta

Ne děravé regulaci umělé inteligence

Umělá inteligence přináší otázky i v oblasti ochrany osobních údajů

Umělá inteligence a její dopady na ekonomické chování spotřebitelů

Řešení stížnosti na WhatsApp orgány EU je pro spotřebitele zklamáním

Jak reklamovat digitální obsah

Uzavírání smluv výhradně po telefonu již není možné

Akt o datech z hlediska práv spotřebitelů a GDPR

Nástrahy mobilních plateb

Nová pravidla upravují regulace pro sdílení videoobsahu

Pozor na podvody na Facebook Marketplace

Umělá inteligence z pohledu spotřebitele

Kdy a jak se vyplatí jít do předplacené telefonní karty

Jak spotřebitelé a obchodníci žijí s cookies

Datové schránky s fikcí doručení i v komunikaci soukromé povahy

Negativní dopady současného modelu cílené reklamy založené na sledování

Test 25 antivirů pro Windows a 11 pro macOS

Vaše osobní údaje na internetu v kontextu s GDPR

Jak reklamovat nekvalitní internetové připojení

Jak na bezpečné platby za online nákupy na e-shopu

Při změně operátora se snažte dodržet pár dobrých pravidel

Dva roky s GDPR

Test antivirů pro Windows a macOS

Dozorový úřad DPC vyšetřuje stížnost na Google kvůli sledování polohy

Fotografie z mobilů svou kvalitou často předčí snímky z levných kompaktů

Jak vybrat správný e-shop a nespálit se

Stále drahá data i volání českých mobilních operátorů

Online hra poradí, jak chránit osobní data na internetu

Nekalé praktiky pro sledování polohy uživatelů jsou v rozporu s GDPR

Bezpečné platby na internetu

Jak se studenti vyznají džungli smluv českých mobilních operátorů

Pokuste se změnit trh s mobilními tarify

Nové tarify T-Mobile a Vodafone uživatele nenadchnou

Mobilní data nejsou v Česku drahá, v Polsku jsou ale extrémně levná

Výzva operátorům ke změně cenové politiky

Budeme mít férové operátory i ceny za mobilní služby?

Jak to bude fungovat po zrušení roamingových poplatků v EU

Mobilní služby v Česku jsou nejdražší v EU

T-Mobile vyhrožuje exekucí a posílá vymahače pro neoprávněně sjednané pokuty

Kauza O2 ve věci jednostranné změny smlouvy se vrací Obvodnímu soudu pro Prahu 4

Firmy stále používají v komunikaci se zákazníky drahé telefonní linky

O2 se snaží zbavit zákazníka, který reklamuje zdražení jeho služeb

O2 opět porušuje zákon nevyžádanou aktivací neomezeného volání

Nezákonné poplatky za dokupování mobilních dat bude muset Vodafone vracet

Protiprávní jednání O2 poškozuje práva spotřebitelů

Jak se testují chytré telefony

Jak je to s cenami za volání na barevné telefonní infolinky

UHD TV zatím bez možností plného využití