logo dTest, o.p.s.

Eduarda Hekšová

Ředitelka spotřebitelské organizace dTest

Eduarda Hekšová - dTest, o.p.s.logo dTest, o.p.s.LinkedIn

Ačkoliv se může zdát, že by prodejci mohli na rozmanitých výhodách, službách a slevách poskytovaných členům věrnostních programů a zákaznických klubů tratit, není tomu tak. Právě skrze tyto bonusy lákají prodejci spotřebitele, aby se do programů či klubů registrovali, a tím jim poskytli nejen své osobní údaje, ale také možnost monitorovat jejich chování spojené s nákupy.

Pokud si totiž spotřebitel při nákupu např. aktivuje zákaznickou kartičku, prodejce je schopen přesně identifikovat daného spotřebitele a sledovat jeho nákupní historii. Prodejce tím získá přesná data o tom, co, kdy, kde a za kolik spotřebitel nakupuje.

Z těchto informací lze posléze odhadnout třeba i to, zda a kolik má spotřebitel dětí či domácích mazlíčků, popřípadě pro kolik členů domácnosti nakupuje.

Eduarda Hekšová

Ředitelka spotřebitelské organizace dTest

Eduarda Hekšová - dTest, o.p.s.logo dTest, o.p.s.LinkedIn

Reklamní algoritmy neustále sledují naši aktivitu na internetu, analyzují, jaké stránky navštěvujeme, jaké produkty si prohlížíme, na jaké reklamy klikáme nebo jak dlouho se zdržíme u určitého obsahu. Na základě těchto údajů se nám zobrazují reklamy odpovídající našim zájmům.

Pokud nehlídáme, jaká data o sobě sdílíme, můžeme se snadno dostat do situace, kdy algoritmy vědí víc, než bychom chtěli, a přizpůsobují nám nabídky způsobem, který nemusí být vždy v náš prospěch.

Proto je důležité věnovat pozornost tomu, jaké souhlasy udělujeme a jak spravujeme své soukromí v online prostředí - např. prostřednictvím nastavení cookies, správy reklamních preferencí nebo využívání anonymního režimu prohlížeče.

Eduarda Hekšová

Ředitelka spotřebitelské organizace dTest

Eduarda Hekšová - dTest, o.p.s.logo dTest, o.p.s.LinkedIn

I digitální obsah nebo služba mohou trpět vadou, proto jej občanský zákoník umožňuje reklamovat. Spotřebitel může primárně požadovat odstranění vady za předpokladu, že je to možné a odstranění není nepřiměřeně nákladné. V případě, že spotřebitel vadu digitálního obsahu či služby reklamuje, má poskytovatel povinnost vadu odstranit v přiměřené době.

Pokud poskytovatel vadu neodstraní, vada se projeví i po odstranění nebo se jedná o podstatné porušení smlouvy, může spotřebitel požadovat přiměřenou slevu nebo odstoupit od smlouvy.

Eduarda Hekšová

Ředitelka spotřebitelské organizace dTest

Eduarda Hekšová - dTest, o.p.s.logo dTest, o.p.s.LinkedIn

Volba zaplať, nebo souhlas, kterou Meta vnutila spotřebitelům, je kouřovou clonou, která má zakrýt skutečný problém nezákonného zpracování osobních údajů. Různá soudní rozhodnutí a rozhodnutí úřadů pro ochranu osobních údajů přiměla společnost Meta ke změně právního základu pro shromažďování a zpracování údajů spotřebitelů.

Společnost Meta usoudila, že tímto právním základem má být souhlas uživatelů. Jenže vynucený souhlas, který Meta od většiny uživatelů získala, nemůže být v souladu s GDPR, protože volba, kterou uživatelům ukládá, nemůže vést k jejich svobodnému a informovanému souhlasu.

Eduarda Hekšová

Ředitelka spotřebitelské organizace dTest

Eduarda Hekšová - dTest, o.p.s.logo dTest, o.p.s.LinkedIn

Spotřebitelům se tyto kategorie mohou zdát příliš technické a v podstatě nesrozumitelné. Takové online služby propojují uživatele s obsahem, produkty a službami jiných osob, než je osoba poskytovatele zprostředkovatelské služby. Příkladem mohou být online tržiště nebo nákupní galerie, sociální sítě, platformy pro sdílení obsahu, online platformy pro cestování a ubytování, a internetové vyhledávače.

Nejsou to tedy všechny online služby, protože ten, kdo poskytuje vlastní služby a vlastní obsah, neposkytuje zprostředkovatelské služby.

Stránka 1/8 Další >