logo dTest, o.p.s.
Eduarda Hekšová

Eduarda Hekšová

Ředitelka spotřebitelské organizace dTest

LinkedIn

Vzhledem k dominantnímu postavení Facebooku a Instagramu v EU a vzhledem k síťové povaze sociálních médií nemají spotřebitelé skutečnou možnost volby, protože reálně nemohou opustit aplikaci společnosti Meta.

Pokud jsou všichni vaši přátelé na Facebooku a Instagramu, nemůžete přejít k jinému poskytovateli obdobné služby, aniž byste o vazbu na své přátele přišli.

Z možných rizik, která umělá inteligence představuje, je patrné, že spotřebitelé budou nuceni veškeré informace náležitě ověřovat z několika zdrojů a být více než kdy dříve obezřetní při sdílení osobních a citlivých údajů. Otázky ochrany osobních údajů, regulace zpracování osobních údajů a její vymahatelnost se tak stávají čím dál naléhavější.

Personalizované nabídky navíc mohou zneprůhlednit nabídky na trhu a ve svém důsledku působit diskriminačně vůči jiným spotřebitelům.

Výsledek dialogu je zklamáním. Úřady se nezabývaly hlavním bodem naší stížnosti, konkrétně agresivní povahou praktik, které společnost WhatsApp používala. Spotřebitelům, kteří byli pod tlakem společnosti WhatsApp nuceni přijmout nové podmínky, nebyla nabídnuta žádná náprava.

Práva spotřebitelů v digitální oblasti jsou obtížně vymahatelná. Pokud neuspěje ani koordinovaná akce spotřebitelských organizací, jak má v takovém případě uspět samotný poškozený spotřebitel.

Současné mobilní telefony totiž patří do kategorie věcí s digitálními vlastnostmi. Jedná se o věci, jejichž funkčnost zajišťuje právě digitální obsah či služba. Kromě mobilních telefonů se bude jednat např. o počítače, chytrou televizi či jiné zařízení (hardware), které pro zajištění své funkce disponuje programovou výbavou zajišťující jeho ovládání, komunikaci s jinými zařízeními, připojení k internetu či jiné funkce (software).

Aby byla zajištěna správná funkce těchto zařízení po určitou dobu, máte opět právo na poskytování aktualizací, a to po dobu, po kterou to můžete důvodně očekávat. Lze se tedy domnívat, že by tato doba měla kopírovat běžnou životnost zařízení, tedy v mnoha případech překračovat dvouletou zákonnou dobu odpovědnosti prodejce za vady.

Byli bychom rádi, kdyby byl Akt o datech doplněn o seznam zakázaných ustanovení do spotřebitelských smluv, jako je např. spojování nezbytných a nepotřebných účelů zpracování dat dohromady. Také je potřeba zpřísnit znění zákazu tmavých vzorů (dark patterns - chování výrobků a aplikací, která spotřebitele skrytě vedou k rozhodnutí, která by jinak neučinil) pro třetí strany a držitele údajů.

Nechceme, aby se Akt o datových službách stal zadními vrátky pro jinak protiprávní zakázaná jednání, a to zejména ve vztahu k osobním údajům uživatelů.

Stránka 1/4 Další >