Na digitální obsah a služby se nevztahují stejná práva jako na běžné zboží. Zatímco u bot nebo kávovaru platí jasná reklamační lhůta, u aplikací, filmoték nebo chytrých zařízení tak být nemusí. Proto se do české legislativy vloudily pojmy jako digitální obsah, digitální služba či věc s digitálními vlastnostmi. Co si pod nimi představit?
"Stahujete si z internetu nebo prostřednictvím různých platforem knihy, hudbu, filmy, hry, programy nebo aplikace? Tak potom stahujete, popřípadě kupujete digitální obsah. Digitální služba zase mimo jiné umožňuje s tímto digitálním obsahem určitým způsobem zacházet, zpřístupňovat ho nebo jej sdílet bez ohledu na to, jestli tento obsah vytvořil poskytovatel digitální služby, vy nebo jiný uživatel. Digitální službou tak může být např. sociální síť nebo internetové filmotéky. V souvislosti s užíváním digitálních služeb a pořizováním digitálního obsahu máte zejména právo jej získat v aktuální verzi a po dobu trvání závazku získávat vhodné aktualizace. V případech, kdy zakoupíte digitální obsah jednorázově, máte právo, aby vám aktualizace byly poskytovány po dobu, po kterou to můžete rozumně očekávat," říká Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.
Mobilní telefony zase patří do kategorie takzvaných věcí s digitálními vlastnostmi. Jedná se o věci, jejichž funkčnost je zaručena právě díky digitálnímu obsahu či službě. Kromě mobilních telefonů, tabletů či počítačů se bude jednat např. o chytré televize nebo třeba hodinky a náramky.
Aby byla zajištěna funkčnost těchto zařízení po určitou dobu, máte právo na poskytování aktualizací, která by měly kopírovat běžnou životnost zařízení, tedy v mnoha případech překračovat dvouletou zákonnou dobu odpovědnosti prodejce za vady.
Prodejce by se mohl povinnosti poskytovat aktualizace zprostit v případě, že by vás na neposkytování aktualizací před uzavřením smlouvy upozornil a vy jste s tím vyslovili souhlas.
Povinnostem se však nevyhne ani spotřebitel, a to v případě, že na zařízení vznikne vada přímo v důsledku neprovedení aktualizace, kterou mu prodejce zpřístupní.
Z povinnosti napravit takovou vadu je prodejce zákonem zproštěn.
Pokud si objednáte digitální obsah či službu, máte obdobně jako v případě jakéhokoliv zboží právo vytknout poskytovateli vadu, která se projeví v době dvou let. Změna ovšem nastává v situaci, kdy má být obsah - služba poskytována po dobu delší než dvou let, poté můžete vytknout vadu, která se projeví kdykoliv v této době.
Na rozdíl od běžného zboží se při reklamaci digitálního obsahu a služeb neuplatní 30denní lhůta pro vyřízení reklamace. Lhůta pro vyřízení reklamace v těchto případech není pevně stanovena. Prodejce má povinnost reklamaci vyřídit v přiměřené době s přihlédnutím k povaze digitálního obsahu nebo služby a zároveň účelu, pro nějž je spotřebitel požadoval.
Článek dTest, o.p.s. ze dne úterý 13. května 2025
Odlišnosti pravidel při nákup a reklamaci digitálního obsahu a služeb
Co nám skutečně říká cookie lišta
Manipulativní techniky v mobilních hrách mohou být nebezpečné
Spotřebitelé za výhodnější ceny často platí svými osobními údaji a soukromím
Úskalí personalizované reklamy a obsahu v online prostředí
Souhlas s použitím cookies nebo zaplať!
Digitální obsah a služby ve vztahu ke spotřebiteli
Zpracování osobních údajů na Facebooku a Instagramu není v souladu s GDPR
DSA přináší nové povinnosti poskytovatelům online zprostředkovatelských služeb
Nekalé obchodní praktiky společnosti Meta
Ne děravé regulaci umělé inteligence
Umělá inteligence přináší otázky i v oblasti ochrany osobních údajů
Umělá inteligence a její dopady na ekonomické chování spotřebitelů
Řešení stížnosti na WhatsApp orgány EU je pro spotřebitele zklamáním
Jak reklamovat digitální obsah
Uzavírání smluv výhradně po telefonu již není možné
Akt o datech z hlediska práv spotřebitelů a GDPR
Nová pravidla upravují regulace pro sdílení videoobsahu
Pozor na podvody na Facebook Marketplace
Umělá inteligence z pohledu spotřebitele
Kdy a jak se vyplatí jít do předplacené telefonní karty
Jak spotřebitelé a obchodníci žijí s cookies
Datové schránky s fikcí doručení i v komunikaci soukromé povahy
Negativní dopady současného modelu cílené reklamy založené na sledování
Test 25 antivirů pro Windows a 11 pro macOS
Vaše osobní údaje na internetu v kontextu s GDPR
Jak reklamovat nekvalitní internetové připojení
Jak na bezpečné platby za online nákupy na e-shopu
Při změně operátora se snažte dodržet pár dobrých pravidel
Test antivirů pro Windows a macOS
Dozorový úřad DPC vyšetřuje stížnost na Google kvůli sledování polohy
Fotografie z mobilů svou kvalitou často předčí snímky z levných kompaktů
Jak vybrat správný e-shop a nespálit se
Stále drahá data i volání českých mobilních operátorů
Online hra poradí, jak chránit osobní data na internetu
Nekalé praktiky pro sledování polohy uživatelů jsou v rozporu s GDPR
Jak se studenti vyznají džungli smluv českých mobilních operátorů
Pokuste se změnit trh s mobilními tarify
Nové tarify T-Mobile a Vodafone uživatele nenadchnou
Mobilní data nejsou v Česku drahá, v Polsku jsou ale extrémně levná
Výzva operátorům ke změně cenové politiky
Budeme mít férové operátory i ceny za mobilní služby?
Jak to bude fungovat po zrušení roamingových poplatků v EU
Mobilní služby v Česku jsou nejdražší v EU
T-Mobile vyhrožuje exekucí a posílá vymahače pro neoprávněně sjednané pokuty
Kauza O2 ve věci jednostranné změny smlouvy se vrací Obvodnímu soudu pro Prahu 4
Firmy stále používají v komunikaci se zákazníky drahé telefonní linky