Novela o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů od začátku letošního roku přináší změny provozu datových schránek. dTest přináší přehled základních skutečností ohledně datových schránek, o kterých se vyplatí mít přehled.
Datová schránka slouží podobně jako e-mail k elektronické komunikaci. Technicky je však navržena tak, aby byla zajištěna vysoká důvěryhodnost doručovaných zpráv. Původně byla vytvořena pouze pro jednání s úřady, v současné době ji však mohou ke vzájemné komunikaci využívat i fyzické a právnické osoby, tedy i spotřebitelé ve styku s obchodníky, případně i mezi sebou navzájem.
Pokud vám přijde do datové schránky zpráva od úřadu, jedná se o veřejnoprávní dokument. U těch platí, že aby kupříkladu rozhodnutí o pokutě mohlo začít vyvolávat účinek, je nutné, aby Vám bylo nejprve doručeno. Pochopitelně může nastat situace, že se do své schránky nepřipojíte a poštu nepřijmete, ať už záměrně či omylem.
Je třeba mít na paměti, že se v takovém případě uplatní tzv. fikce doručení, tedy že se po uplynutí 10denní lhůty bude zpráva považovat za doručenou. Bez ohledu na to, zda k tomu ve skutečnosti došlo.
Novela s účinností od Nového roku spočívá v tom, že se stejný princip nově uplatní i na komunikaci soukromé povahy, tedy tzv. poštovní datové zprávy.
Posíláte odstoupení od smlouvy nebo reklamaci obchodníkovi, předžalobní výzvu dlužníkovi nebo chcete zaslat návrh smlouvy druhé straně? Pokud dotyčná osoba disponuje datovou schránkou, a pokud tato osoba bude mít datovou schránku otevřenou pro příjem poštovních zpráv, bude se vaše zpráva automaticky po deseti dnech považovat za doručenou, aniž by ji adresát otevřel.
Doručení samozřejmě může nastat i dříve, stačí, aby se příjemce do své schránky přihlásil. Smyslem právní úpravy je znemožnit obstrukce při doručování. Dříve totiž mohlo docházet k tomu, že se adresát záměrně do schránky nepřihlašoval a poštu v ní nepřebíral.
"Ačkoliv je díky novele nyní snazší příjemce dostihnout, změna je současně potenciálním rizikem pro každého uživatele datové schránky. Vzhledem k fikci doručení je třeba udržovat si o příchozí poště přehled, aby naší pozornosti neuniklo nic podstatného. Datová schránka z povahy věci slouží k zasílání důležitých dokumentů, jejichž opomenutí pro nás může mít neblahé důsledky. Proto doporučujeme využití možností dostávat upozornění o nových zprávách na e-mail. Uživatel datové schránky také může příjem poštovních datových zpráv v nastavená datové schránky zakázat,“ říká Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.
A kolik vlastně poštovní datová zpráva stojí? Za odeslání poštovní datové zprávy do datové schránky adresáta zaplatí odesílatel 5 Kč. Příjemce nic neplatí. Zasílání poštovních datových zpráv je tak rychlé, bezpečné a hospodárné.
Datovou zprávu odešlete i přijmete z datové schránky kdekoliv, kde máte přístup k internetu. Pro porovnání - podle současného ceníku České pošty stojí občana odeslání ekonomického obyčejného psaní 19 Kč a odeslání ekonomického doporučeného psaní 52 Kč.
Víte také, že již nyní je některým skupinám osob zřizována datová schránka povinně? Jde např. o všechny právnické osoby či advokáty.
Od roku 2023 pak budou muset s automatickým založením datové schránky počítat i všechny podnikající fyzické osoby a rovněž všichni občané, kteří využívají služeb Národního bodu pro identifikaci a autentizaci (NIA) a je u nich tak dán předpoklad určité informační gramotnosti.
Pokud by nepodnikající občan se založením schránky nesouhlasil, novela mu ponechá možnost si na žádost datovou schránku nechat znepřístupnit.
Je však velmi pravděpodobné, že s ohledem na rychle postupující digitalizaci našich životů se komunikace formou poštovních datových zpráv podstatně rozšíří i u nepodnikající veřejnosti, tedy i u spotřebitelů.
Článek dTest, o.p.s. ze dne čtvrtek 27. ledna 2022
Souhlas s použitím cookies nebo zaplať!
Digitální obsah a služby ve vztahu ke spotřebiteli
Zpracování osobních údajů na Facebooku a Instagramu není v souladu s GDPR
DSA přináší nové povinnosti poskytovatelům online zprostředkovatelských služeb
Nekalé obchodní praktiky společnosti Meta
Ne děravé regulaci umělé inteligence
Umělá inteligence přináší otázky i v oblasti ochrany osobních údajů
Umělá inteligence a její dopady na ekonomické chování spotřebitelů
Řešení stížnosti na WhatsApp orgány EU je pro spotřebitele zklamáním
Jak reklamovat digitální obsah
Uzavírání smluv výhradně po telefonu již není možné
Akt o datech z hlediska práv spotřebitelů a GDPR
Nová pravidla upravují regulace pro sdílení videoobsahu
Pozor na podvody na Facebook Marketplace
Umělá inteligence z pohledu spotřebitele
Kdy a jak se vyplatí jít do předplacené telefonní karty
Jak spotřebitelé a obchodníci žijí s cookies
Datové schránky s fikcí doručení i v komunikaci soukromé povahy
Negativní dopady současného modelu cílené reklamy založené na sledování
Test 25 antivirů pro Windows a 11 pro macOS
Vaše osobní údaje na internetu v kontextu s GDPR
Jak reklamovat nekvalitní internetové připojení
Jak na bezpečné platby za online nákupy na e-shopu
Při změně operátora se snažte dodržet pár dobrých pravidel
Test antivirů pro Windows a macOS
Dozorový úřad DPC vyšetřuje stížnost na Google kvůli sledování polohy
Fotografie z mobilů svou kvalitou často předčí snímky z levných kompaktů
Jak vybrat správný e-shop a nespálit se
Stále drahá data i volání českých mobilních operátorů
Online hra poradí, jak chránit osobní data na internetu
Nekalé praktiky pro sledování polohy uživatelů jsou v rozporu s GDPR
Jak se studenti vyznají džungli smluv českých mobilních operátorů
Pokuste se změnit trh s mobilními tarify
Nové tarify T-Mobile a Vodafone uživatele nenadchnou
Mobilní data nejsou v Česku drahá, v Polsku jsou ale extrémně levná
Výzva operátorům ke změně cenové politiky
Budeme mít férové operátory i ceny za mobilní služby?
Jak to bude fungovat po zrušení roamingových poplatků v EU
Mobilní služby v Česku jsou nejdražší v EU
T-Mobile vyhrožuje exekucí a posílá vymahače pro neoprávněně sjednané pokuty
Kauza O2 ve věci jednostranné změny smlouvy se vrací Obvodnímu soudu pro Prahu 4
Firmy stále používají v komunikaci se zákazníky drahé telefonní linky
O2 se snaží zbavit zákazníka, který reklamuje zdražení jeho služeb
O2 opět porušuje zákon nevyžádanou aktivací neomezeného volání
Nezákonné poplatky za dokupování mobilních dat bude muset Vodafone vracet