logo dTest, o.p.s.

Jak spotřebitelé a obchodníci žijí s cookies

Spotřebitelé vnímají informační lišty s informacemi a výzvou k udělení souhlasu s používáním cookies na webu s určitou nevraživostí. Mají pocit, že je stránky obtěžují a bojí se, že udělením některého ze souhlasů, který je jim nabízen, mohou udělat chybu.

Cookies jsou malé datové soubory, které jsou odesílány do prohlížeče návštěvníka z prohlíženého webu nebo z aplikace, kterou otevřeme. Jsou pak uloženy v paměti našeho zařízení a při dalším procházení stejných, ale i jiných stránek na webu mohou informovat jejich odesílatele o našem chování na internetu.

Některé soubory cookie jsou nezbytné pro správné zobrazení informací v prostředí našeho zařízení, jiné cookies pomáhají stránkám analyzovat chování návštěvníků, což je důležité pro další rozvoj stránek, zatímco marketingové cookies umožňují velkým internetovým platformám cílit na vás reklamu.

Změna, ke které došlo novelou zákona o elektronických komunikacích s účinností od 1. 1. 2022, změnila povinnosti provozovatelů stránek a aplikací užívajících soubory cookies, tedy v podstatě všech, kdo na webu nějaké stránky a aplikace provozují.

Režim opt-out (možnost cookies u nás ukládat až do okamžiku našeho nesouhlasu) se změnil na režim opt-in (bez našeho souhlasu je u nás možné ukládat pouze nezbytné soubory cookie).

Ve většině evropských zemích, s výjimkou Slovenska, kde zachovali původní systém, jsou pravidla stejná.

"Bez cookies to ve světě internetu nejde, důležitá je ale míra jejich užívání a naše kontrola nad tímto procesem. Souhlasy rozšiřují naši svobodu. Svobodný svět je o informovaném rozhodování. Pokud někoho rozhodování bolí nebo pokud se mu z nějakého důvodu nechce podmínky pro zpracování cookies číst, může s klidným svědomím stránkám souhlas s užíváním cookies udělit či neudělit. Na naší možnosti prohlížet danou stránku to nesmí nic změnit," říká Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

Souhlasy s užíváním cookies jsou často odstupňované na souhlas všeobecný a souhlas do určité míry omezený, případně až na souhlasy se zcela konkrétním užitím.

Udělením všeobecného souhlasu se návštěvník dostane na stejnou úroveň užívání cookies, jakou české stránky a aplikace měly do konce roku 2021.

Na webech dnes vidíme velkou míru kreativity provozovatelů stránek. Někteří ještě změnu zákona vůbec nezaregistrovali, jiní se snaží ovlivňovat souhlas návštěvníka velikostí informační lišty a barvou tlačítka s všeobecným souhlasem.

Spotřebitelé by si měli na nový režim souhlasů s užíváním cookies zvyknout, stejně jako si zvykli na svá práva v oblasti ochrany osobních údajů.

Obecně je vidět rozumná snaha provozovatelů stránek vyhovět novému zákonu a umožnit návštěvníkovi poskytnout informovaný souhlas.

Znalost našich digitálních práv a kvalifikované rozhodování ve světě internetu patří k naší základní digitální gramotnosti.

Další články k tématům - cookies - marketing - prohlížeč - reklama - spotřebitel - web - zákon - Eduarda Hekšová

Článek dTest, o.p.s. ze dne pátek 4. února 2022

Další články od dTest, o.p.s.

Zpracování osobních údajů na Facebooku a Instagramu není v souladu s GDPR

DSA přináší nové povinnosti poskytovatelům online zprostředkovatelských služeb

Nekalé obchodní praktiky společnosti Meta

Ne děravé regulaci umělé inteligence

Umělá inteligence přináší otázky i v oblasti ochrany osobních údajů

Umělá inteligence a její dopady na ekonomické chování spotřebitelů

Řešení stížnosti na WhatsApp orgány EU je pro spotřebitele zklamáním

Jak reklamovat digitální obsah

Uzavírání smluv výhradně po telefonu již není možné

Akt o datech z hlediska práv spotřebitelů a GDPR

Nástrahy mobilních plateb

Nová pravidla upravují regulace pro sdílení videoobsahu

Pozor na podvody na Facebook Marketplace

Umělá inteligence z pohledu spotřebitele

Kdy a jak se vyplatí jít do předplacené telefonní karty

Jak spotřebitelé a obchodníci žijí s cookies

Datové schránky s fikcí doručení i v komunikaci soukromé povahy

Negativní dopady současného modelu cílené reklamy založené na sledování

Test 25 antivirů pro Windows a 11 pro macOS

Vaše osobní údaje na internetu v kontextu s GDPR

Jak reklamovat nekvalitní internetové připojení

Jak na bezpečné platby za online nákupy na e-shopu

Při změně operátora se snažte dodržet pár dobrých pravidel

Dva roky s GDPR

Test antivirů pro Windows a macOS

Dozorový úřad DPC vyšetřuje stížnost na Google kvůli sledování polohy

Fotografie z mobilů svou kvalitou často předčí snímky z levných kompaktů

Jak vybrat správný e-shop a nespálit se

Stále drahá data i volání českých mobilních operátorů

Online hra poradí, jak chránit osobní data na internetu

Nekalé praktiky pro sledování polohy uživatelů jsou v rozporu s GDPR

Bezpečné platby na internetu

Jak se studenti vyznají džungli smluv českých mobilních operátorů

Pokuste se změnit trh s mobilními tarify

Nové tarify T-Mobile a Vodafone uživatele nenadchnou

Mobilní data nejsou v Česku drahá, v Polsku jsou ale extrémně levná

Výzva operátorům ke změně cenové politiky

Budeme mít férové operátory i ceny za mobilní služby?

Jak to bude fungovat po zrušení roamingových poplatků v EU

Mobilní služby v Česku jsou nejdražší v EU

T-Mobile vyhrožuje exekucí a posílá vymahače pro neoprávněně sjednané pokuty

Kauza O2 ve věci jednostranné změny smlouvy se vrací Obvodnímu soudu pro Prahu 4

Firmy stále používají v komunikaci se zákazníky drahé telefonní linky

O2 se snaží zbavit zákazníka, který reklamuje zdražení jeho služeb

O2 opět porušuje zákon nevyžádanou aktivací neomezeného volání

Nezákonné poplatky za dokupování mobilních dat bude muset Vodafone vracet

Protiprávní jednání O2 poškozuje práva spotřebitelů

Jak se testují chytré telefony

Jak je to s cenami za volání na barevné telefonní infolinky

UHD TV zatím bez možností plného využití