logo dTest, o.p.s.

Dva roky s GDPR

Dnes jsou to přesně dva roky od zavedení GDPR. Hlavním pozitivem nové právní úpravy je, že si spotřebitelé - tedy subjekty údajů, více uvědomují své právo rozhodovat o tom, co se s jejich údaji děje. Velkou výzvou je v současné době ochrana soukromí v souvislosti s onemocněním COVID-19.

"Každý zásah do soukromí a každé zpracování osobních údajů je nutné provádět v minimálním rozsahu ve vztahu k danému účelu, jímž je v tomto případě ochrana veřejného zdraví. I když mimořádnost situace ospravedlňuje některé zásahy, musí být vždy proporční. Proto vyzýváme především u trasování kontaktů v rámci takzvané chytré karantény k důslednému dodržování pokynů Evropského sboru pro ochranu osobních údajů, které vydal v minulém měsíci," říká Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

Obecné nařízení o ochraně osobních údajů nově umožnilo spotřebitelským organizacím podat za subjekt údajů stížnost k dozorovým úřadům. Spotřebitelská organizace dTest tuto možnost spolu s dalšími evropskými organizacemi na konci roku 2018 využila a podala stížnost na Google kvůli zpracování údajů o poloze.

Ani po roce a půl bohužel stále nepadlo rozhodnutí a situace nebyla bohužel napravena. Pro účinnou ochranu osobních údajů spotřebitelů v Evropské unii je nezbytné, aby byly podobné případy řešeny rychle a srozumitelně.

V rámci poradenské činnosti dTestu a služby VašeStížnosti.cz pozorujeme na straně spotřebitelů větší přehled o právech spojených s osobními údaji. To se projevuje například tím, že si spotřebitelé hlídají, zda podnikatel při ukončení smluvního vztahu vymaže také jejich údaje.

Rovněž řada obchodníků vnímá, že je osobním údajům nutné věnovat větší pozornost, ačkoliv se to ne vždy povede.

Stále je poměrně častým problémem nedostatečné oddělení souhlasu se zpracováním údajů pro marketingové účely od ostatních informací, což je jeden z požadavků GDPR zpřehledňujících informace pro spotřebitele.

Vyjasnění právní situace obecně určitě napomohlo přijetí zákona o zpracování osobních údajů, který na národní úrovní dořešil některé otázky, byť se tak stalo s téměř ročním zpožděním po účinnosti samotného GDPR.

Další články k tématům - COVID-19 - GDPR - Google - karanténa - stížnosti - zákon - Eduarda Hekšová

Článek dTest, o.p.s. ze dne pondělí 25. května 2020

Další články od dTest, o.p.s.

Zpracování osobních údajů na Facebooku a Instagramu není v souladu s GDPR

DSA přináší nové povinnosti poskytovatelům online zprostředkovatelských služeb

Nekalé obchodní praktiky společnosti Meta

Ne děravé regulaci umělé inteligence

Umělá inteligence přináší otázky i v oblasti ochrany osobních údajů

Umělá inteligence a její dopady na ekonomické chování spotřebitelů

Řešení stížnosti na WhatsApp orgány EU je pro spotřebitele zklamáním

Jak reklamovat digitální obsah

Uzavírání smluv výhradně po telefonu již není možné

Akt o datech z hlediska práv spotřebitelů a GDPR

Nástrahy mobilních plateb

Nová pravidla upravují regulace pro sdílení videoobsahu

Pozor na podvody na Facebook Marketplace

Umělá inteligence z pohledu spotřebitele

Kdy a jak se vyplatí jít do předplacené telefonní karty

Jak spotřebitelé a obchodníci žijí s cookies

Datové schránky s fikcí doručení i v komunikaci soukromé povahy

Negativní dopady současného modelu cílené reklamy založené na sledování

Test 25 antivirů pro Windows a 11 pro macOS

Vaše osobní údaje na internetu v kontextu s GDPR

Jak reklamovat nekvalitní internetové připojení

Jak na bezpečné platby za online nákupy na e-shopu

Při změně operátora se snažte dodržet pár dobrých pravidel

Dva roky s GDPR

Test antivirů pro Windows a macOS

Dozorový úřad DPC vyšetřuje stížnost na Google kvůli sledování polohy

Fotografie z mobilů svou kvalitou často předčí snímky z levných kompaktů

Jak vybrat správný e-shop a nespálit se

Stále drahá data i volání českých mobilních operátorů

Online hra poradí, jak chránit osobní data na internetu

Nekalé praktiky pro sledování polohy uživatelů jsou v rozporu s GDPR

Bezpečné platby na internetu

Jak se studenti vyznají džungli smluv českých mobilních operátorů

Pokuste se změnit trh s mobilními tarify

Nové tarify T-Mobile a Vodafone uživatele nenadchnou

Mobilní data nejsou v Česku drahá, v Polsku jsou ale extrémně levná

Výzva operátorům ke změně cenové politiky

Budeme mít férové operátory i ceny za mobilní služby?

Jak to bude fungovat po zrušení roamingových poplatků v EU

Mobilní služby v Česku jsou nejdražší v EU

T-Mobile vyhrožuje exekucí a posílá vymahače pro neoprávněně sjednané pokuty

Kauza O2 ve věci jednostranné změny smlouvy se vrací Obvodnímu soudu pro Prahu 4

Firmy stále používají v komunikaci se zákazníky drahé telefonní linky

O2 se snaží zbavit zákazníka, který reklamuje zdražení jeho služeb

O2 opět porušuje zákon nevyžádanou aktivací neomezeného volání

Nezákonné poplatky za dokupování mobilních dat bude muset Vodafone vracet

Protiprávní jednání O2 poškozuje práva spotřebitelů

Jak se testují chytré telefony

Jak je to s cenami za volání na barevné telefonní infolinky

UHD TV zatím bez možností plného využití