Některé české online platformy včetně Seznamu začaly za odmítnutí souhlasu se sledováním uživatelům za účelem personalizované reklamy požadovat poplatek. Co taková změna skýtá a jak se na tuto věc dívá Evropský sbor pro ochranu osobních údajů?
Právní regulace využití cookies za účelem sběru osobních údajů a jejich využití je extenzivní a hojně diskutovaná. Není tajemstvím, že provozovatelé online platforem pak osobní údaje svých uživatelů využívají při různých manipulativních praktikách či např. pro potřeby cílené reklamy. Mezi tyto osobní údaje přitom patří i zájmy uživatelů nebo historie jejich hledání. Ze strany online platforem tak dochází k profilování uživatelů.
V Evropské unii bylo v důsledku unijního práva běžnou praxí, že se po vstupu na webovou stránku zobrazilo vyskakovací okno, kde se může uživatel rozhodnout, zda poskytne online platformě souhlas s použitím cookies, a tím i se zpracováním jeho osobních údajů. Musí zde být uvedena i informace, k jakým účelům budou tyto osobní údaje zpracovány. A i když uživatel odmítl cookies, a tím i zpracování osobních údajů, mohl webovou stránku stále využít.
To však v případě Seznamu a mnoha dalších poskytovatelů služeb na internetu nyní nelze. Např. při vstupu právě na web Seznamu je uživatelům dáno na výběr, zda poskytnou souhlas s cookies, zpracováním osobních údajů a cílenou reklamou a mohou platformu nadále používat zadarmo, anebo zaplatí poplatek 79 Kč měsíčně, přičemž na oplátku nebudou skrze cookies profilováni a nebudou mít cílenou reklamu (ale i tak budou reklamy stále přítomny, jen ne ty personalizované).
Uživatelé sice mohou otevřít panel Podrobné nastavení a zatrhnout, že nechtějí ani jednu z uvedených možností, svoji volbu ovšem nemohou uložit a dokončit. Po kliknutí na tlačítko Uložit nastavení jsou totiž vyzváni k přihlášení se do svého účtu a zaplacení zmíněného měsíčního poplatku, což může být považováno za zavádějící praktiku manipulující s uživateli - nejčastěji spotřebiteli, jelikož na první pohled může budit dojem, že uživatelé mohou cookies odmítnout a zároveň neplatit.
Evropský sbor pro ochranu osobních údajů (EDPB) přijal 17. 4. 2024 stanovisko týkající se podnikatelského modelu souhlasu, nebo placení. Konstatuje, že, pokud velké online platformy používají k získání souhlasu se zpracováním model souhlas,nebo plať, pravděpodobně nastanou negativní důsledky.
Má pro to několik důvodů:
Třetí alternativa by dle EDPB měla být bez cílené reklamy a měla by zpracovávat buď méně osobních údajů, nebo nejlépe žádné. Závěrem také EDPB uvádí, že v budoucnu vypracuje pokyny týkající se tohoto modelu, kde bude možné zjistit více podrobností.
Článek dTest, o.p.s. ze dne středa 5. června 2024
Souhlas s použitím cookies nebo zaplať!
Digitální obsah a služby ve vztahu ke spotřebiteli
Zpracování osobních údajů na Facebooku a Instagramu není v souladu s GDPR
DSA přináší nové povinnosti poskytovatelům online zprostředkovatelských služeb
Nekalé obchodní praktiky společnosti Meta
Ne děravé regulaci umělé inteligence
Umělá inteligence přináší otázky i v oblasti ochrany osobních údajů
Umělá inteligence a její dopady na ekonomické chování spotřebitelů
Řešení stížnosti na WhatsApp orgány EU je pro spotřebitele zklamáním
Jak reklamovat digitální obsah
Uzavírání smluv výhradně po telefonu již není možné
Akt o datech z hlediska práv spotřebitelů a GDPR
Nová pravidla upravují regulace pro sdílení videoobsahu
Pozor na podvody na Facebook Marketplace
Umělá inteligence z pohledu spotřebitele
Kdy a jak se vyplatí jít do předplacené telefonní karty
Jak spotřebitelé a obchodníci žijí s cookies
Datové schránky s fikcí doručení i v komunikaci soukromé povahy
Negativní dopady současného modelu cílené reklamy založené na sledování
Test 25 antivirů pro Windows a 11 pro macOS
Vaše osobní údaje na internetu v kontextu s GDPR
Jak reklamovat nekvalitní internetové připojení
Jak na bezpečné platby za online nákupy na e-shopu
Při změně operátora se snažte dodržet pár dobrých pravidel
Test antivirů pro Windows a macOS
Dozorový úřad DPC vyšetřuje stížnost na Google kvůli sledování polohy
Fotografie z mobilů svou kvalitou často předčí snímky z levných kompaktů
Jak vybrat správný e-shop a nespálit se
Stále drahá data i volání českých mobilních operátorů
Online hra poradí, jak chránit osobní data na internetu
Nekalé praktiky pro sledování polohy uživatelů jsou v rozporu s GDPR
Jak se studenti vyznají džungli smluv českých mobilních operátorů
Pokuste se změnit trh s mobilními tarify
Nové tarify T-Mobile a Vodafone uživatele nenadchnou
Mobilní data nejsou v Česku drahá, v Polsku jsou ale extrémně levná
Výzva operátorům ke změně cenové politiky
Budeme mít férové operátory i ceny za mobilní služby?
Jak to bude fungovat po zrušení roamingových poplatků v EU
Mobilní služby v Česku jsou nejdražší v EU
T-Mobile vyhrožuje exekucí a posílá vymahače pro neoprávněně sjednané pokuty
Kauza O2 ve věci jednostranné změny smlouvy se vrací Obvodnímu soudu pro Prahu 4
Firmy stále používají v komunikaci se zákazníky drahé telefonní linky
O2 se snaží zbavit zákazníka, který reklamuje zdražení jeho služeb
O2 opět porušuje zákon nevyžádanou aktivací neomezeného volání
Nezákonné poplatky za dokupování mobilních dat bude muset Vodafone vracet