Při reklamaci digitálního obsahu a služeb se na rozdíl od běžného zboží neuplatní lhůta 30 dnů pro její vyřízení. Reklamaci má prodejce povinnost vyřídit v přiměřené době s přihlédnutím k povaze digitálního obsahu nebo služby a zároveň účelu, pro nějž ji spotřebitel požadoval.
Novela spotřebitelského práva přinesla od 6. 1. 2023 podstatné změny také v digitální sféře. Organizace dTest se proto podívala na to, co je to digitální obsah, kdy se můžete domáhat aktualizace telefonu a jak ji případně reklamovat.
Pokud stahujete z internetu nebo prostřednictvím různých platforem knihy, hudbu, filmy, hry, programy nebo aplikace - tak potom stahujete, popř. kupujete digitální obsah. Digitální služba zase mimo jiné umožňuje s digitálním obsahem určitým způsobem zacházet, zpřístupňovat ho nebo jej sdílet bez ohledu na to, jestli tento obsah vytvořil poskytovatel digitální služby, vy nebo jiný uživatel. Digitální službou tak může být např. užívání sociální sítě nebo internetové filmotéky.
Nově máte v souvislosti s užíváním digitálních služeb a pořizování digitálního obsahu právo jej získat v aktuální verzi a po dobu trvání závazku získávat vhodné aktualizace. Poskytovatel má povinnost poskytnout obsah a služby nejen v souladu s uzavřenou smlouvou, ale rovněž by měl naplnit vaše důvodné očekávání ve vztahu k vlastnostem takového obsahu či služby.
Např. popis aplikace a její název by měl odpovídat i jejímu obsahu a funkci. Internetová filmotéka by tedy měla umožňovat zhlédnutí filmů, a nikoliv pouze recenze filmových kritiků či poslech hudebních doprovodů.
V případech, kdy zakoupíte digitální obsah jednorázově, máte právo, aby vám aktualizace byly poskytovány po dobu, po kterou to můžete rozumně očekávat. Tato doba se posoudí individuálně podle několika faktorů, jako je druh obsahu, jeho účel apod. Je tedy zřejmé, že aktualizace můžete po jinou dobu očekávat u aplikace, která slibuje elektronického průvodce pro nadcházející mistrovství světa v hokeji a jinou u doživotní licence k textovému editoru.
Jak se liší se odpovědnost za vady u digitálního obsahu a služeb od běžného zboží
Pokud si objednáte digitální obsah, či službu, máte obdobně jako v případě jakéhokoliv zboží právo vytknout poskytovateli vadu, která se projeví v době dvou let.
Změna ovšem nastává v situaci, kdy má být obsah/služba poskytována po dobu delší než dvou let, poté můžete vytknout vadu, která se projeví kdykoliv v této době.
Právo na aktualizace software v telefonu
Setkali jsme se s praxí některých obchodníků, kteří odmítali uznat reklamaci mobilního telefonu s odkazem na skutečnost, že vada, která se na zařízení projevuje, je způsobena jeho programovou výbavou - softwarem, na nějž se záruka či odpovědnost prodejce za vady nevztahuje. Nově se již prodejce své odpovědnosti tak lehce nezbaví.
"Současné mobilní telefony totiž patří do kategorie věcí s digitálními vlastnostmi. Jedná se o věci, jejichž funkčnost zajišťuje právě digitální obsah či služba. Kromě mobilních telefonů se bude jednat např. o počítače, chytrou televizi či jiné zařízení (hardware), které pro zajištění své funkce disponuje programovou výbavou zajišťující jeho ovládání, komunikaci s jinými zařízeními, připojení k internetu či jiné funkce (software). Aby byla zajištěna správná funkce těchto zařízení po určitou dobu, máte opět právo na poskytování aktualizací, a to po dobu, po kterou to můžete důvodně očekávat. Lze se tedy domnívat, že by tato doba měla kopírovat běžnou životnost zařízení, tedy v mnoha případech překračovat dvouletou zákonnou dobu odpovědnosti prodejce za vady," říká Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.
Povinnosti poskytovat aktualizace by se prodejce mohl zprostit jen v případě, že by vás na neposkytování aktualizací před uzavřením smlouvy upozornil a vy jste s tím vyslovili souhlas.
Pozor - nová pravidla však stanoví omezení i pro spotřebitele, a to v případě, že na zařízení vznikne vada přímo v důsledku neprovedení aktualizace, kterou vám prodejce zpřístupní. Z povinnosti napravit takovou vadu je prodejce zákonem zproštěn.
Platit za služby můžete i osobními údaji
Pravidla se týkají digitálního obsahu a služeb, pokud jsou poskytovány za úplatu. Pro tyto účely však nemusí být nutně poskytovány za peníze. Úprava se tedy může dotknout i služeb, za něž platíte jiným způsobem - např. svými osobními údaji, které sbírá vaše sociální síť.
Článek dTest, o.p.s. ze dne úterý 7. února 2023
Souhlas s použitím cookies nebo zaplať!
Digitální obsah a služby ve vztahu ke spotřebiteli
Zpracování osobních údajů na Facebooku a Instagramu není v souladu s GDPR
DSA přináší nové povinnosti poskytovatelům online zprostředkovatelských služeb
Nekalé obchodní praktiky společnosti Meta
Ne děravé regulaci umělé inteligence
Umělá inteligence přináší otázky i v oblasti ochrany osobních údajů
Umělá inteligence a její dopady na ekonomické chování spotřebitelů
Řešení stížnosti na WhatsApp orgány EU je pro spotřebitele zklamáním
Jak reklamovat digitální obsah
Uzavírání smluv výhradně po telefonu již není možné
Akt o datech z hlediska práv spotřebitelů a GDPR
Nová pravidla upravují regulace pro sdílení videoobsahu
Pozor na podvody na Facebook Marketplace
Umělá inteligence z pohledu spotřebitele
Kdy a jak se vyplatí jít do předplacené telefonní karty
Jak spotřebitelé a obchodníci žijí s cookies
Datové schránky s fikcí doručení i v komunikaci soukromé povahy
Negativní dopady současného modelu cílené reklamy založené na sledování
Test 25 antivirů pro Windows a 11 pro macOS
Vaše osobní údaje na internetu v kontextu s GDPR
Jak reklamovat nekvalitní internetové připojení
Jak na bezpečné platby za online nákupy na e-shopu
Při změně operátora se snažte dodržet pár dobrých pravidel
Test antivirů pro Windows a macOS
Dozorový úřad DPC vyšetřuje stížnost na Google kvůli sledování polohy
Fotografie z mobilů svou kvalitou často předčí snímky z levných kompaktů
Jak vybrat správný e-shop a nespálit se
Stále drahá data i volání českých mobilních operátorů
Online hra poradí, jak chránit osobní data na internetu
Nekalé praktiky pro sledování polohy uživatelů jsou v rozporu s GDPR
Jak se studenti vyznají džungli smluv českých mobilních operátorů
Pokuste se změnit trh s mobilními tarify
Nové tarify T-Mobile a Vodafone uživatele nenadchnou
Mobilní data nejsou v Česku drahá, v Polsku jsou ale extrémně levná
Výzva operátorům ke změně cenové politiky
Budeme mít férové operátory i ceny za mobilní služby?
Jak to bude fungovat po zrušení roamingových poplatků v EU
Mobilní služby v Česku jsou nejdražší v EU
T-Mobile vyhrožuje exekucí a posílá vymahače pro neoprávněně sjednané pokuty
Kauza O2 ve věci jednostranné změny smlouvy se vrací Obvodnímu soudu pro Prahu 4
Firmy stále používají v komunikaci se zákazníky drahé telefonní linky
O2 se snaží zbavit zákazníka, který reklamuje zdražení jeho služeb
O2 opět porušuje zákon nevyžádanou aktivací neomezeného volání
Nezákonné poplatky za dokupování mobilních dat bude muset Vodafone vracet