logo dTest, o.p.s.

DSA přináší nové povinnosti poskytovatelům online zprostředkovatelských služeb

V sobotu 17. 2. 2024 vstoupí v plnou účinnost evropský Akt o digitálních službách. Jde o přímo účinné nařízení, které bude použitelné ve všech zemích Evropského hospodářského prostoru. Jeho zavedneí může být důležitým krokem k bezpečnému, předvídatelnému a důvěryhodnému online prostředí pro spotřebitele.

Všichni poskytovatelé digitálních služeb, kteří zprostředkovávají cizí služby nebo obsah, budou mít nové povinnosti a uživatelé získají vůči zprostředkovatelům nová práva.

Jaké služby jsou regulované nařízením DSA

DSA (Digital Services Act - DSA) reguluje online zprostředkovatelské služby, kterými jsou online služby prostého přenosu informací, ukládání informací do mezipaměti a hostingu.

"Spotřebitelům se tyto kategorie mohou zdát příliš technické a v podstatě nesrozumitelné. Takové online služby propojují uživatele s obsahem, produkty a službami jiných osob, než je osoba poskytovatele zprostředkovatelské služby. Příkladem mohou být online tržiště nebo nákupní galerie, sociální sítě, platformy pro sdílení obsahu, online platformy pro cestování a ubytování, a internetové vyhledávače. Nejsou to tedy všechny online služby, protože ten, kdo poskytuje vlastní služby a vlastní obsah, neposkytuje zprostředkovatelské služby," říká Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

Regulace online zprostředkovatelských služeb

Požadavky jednotného evropského trhu vyžadují jednotná pravidla pro online zprostředkovatele. Za všechny informace, které se vyskytují na internetu, by měl někdo nést odpovědnost. Ani dosud jsme nebyli bez pravidel, ale nařízení DSA jde dále.

Pokud zprostředkovatelé nebudou nová pravidla dodržovat, hrozí jim citelné sankce a třeba i odpovědnost za cizí služby a obsah.

Nové povinnosti poskytovatelů zprostředkovatelských služeb

Povinnost zavést mechanismus umožňující oznámení nezákonného obsahu

Zákaz omezovat služby bez srozumitelného vysvětlení

Povinnost transparentnosti u systémů doporučování

Povinnost označovat reklamu a obchodní sdělení

Povinnost zavést systém pro vyřizování stížností

Zákaz používat manipulativní vzory

Povinnost zřídit kontaktní místo

Povinnost sledovat obchodníky

Omezení reklamy

Článek dTest, o.p.s. ze dne pátek 16. února 2024

Další články od dTest, o.p.s.

Zpracování osobních údajů na Facebooku a Instagramu není v souladu s GDPR

DSA přináší nové povinnosti poskytovatelům online zprostředkovatelských služeb

Nekalé obchodní praktiky společnosti Meta

Ne děravé regulaci umělé inteligence

Umělá inteligence přináší otázky i v oblasti ochrany osobních údajů

Umělá inteligence a její dopady na ekonomické chování spotřebitelů

Řešení stížnosti na WhatsApp orgány EU je pro spotřebitele zklamáním

Jak reklamovat digitální obsah

Uzavírání smluv výhradně po telefonu již není možné

Akt o datech z hlediska práv spotřebitelů a GDPR

Nástrahy mobilních plateb

Nová pravidla upravují regulace pro sdílení videoobsahu

Pozor na podvody na Facebook Marketplace

Umělá inteligence z pohledu spotřebitele

Kdy a jak se vyplatí jít do předplacené telefonní karty

Jak spotřebitelé a obchodníci žijí s cookies

Datové schránky s fikcí doručení i v komunikaci soukromé povahy

Negativní dopady současného modelu cílené reklamy založené na sledování

Test 25 antivirů pro Windows a 11 pro macOS

Vaše osobní údaje na internetu v kontextu s GDPR

Jak reklamovat nekvalitní internetové připojení

Jak na bezpečné platby za online nákupy na e-shopu

Při změně operátora se snažte dodržet pár dobrých pravidel

Dva roky s GDPR

Test antivirů pro Windows a macOS

Dozorový úřad DPC vyšetřuje stížnost na Google kvůli sledování polohy

Fotografie z mobilů svou kvalitou často předčí snímky z levných kompaktů

Jak vybrat správný e-shop a nespálit se

Stále drahá data i volání českých mobilních operátorů

Online hra poradí, jak chránit osobní data na internetu

Nekalé praktiky pro sledování polohy uživatelů jsou v rozporu s GDPR

Bezpečné platby na internetu

Jak se studenti vyznají džungli smluv českých mobilních operátorů

Pokuste se změnit trh s mobilními tarify

Nové tarify T-Mobile a Vodafone uživatele nenadchnou

Mobilní data nejsou v Česku drahá, v Polsku jsou ale extrémně levná

Výzva operátorům ke změně cenové politiky

Budeme mít férové operátory i ceny za mobilní služby?

Jak to bude fungovat po zrušení roamingových poplatků v EU

Mobilní služby v Česku jsou nejdražší v EU

T-Mobile vyhrožuje exekucí a posílá vymahače pro neoprávněně sjednané pokuty

Kauza O2 ve věci jednostranné změny smlouvy se vrací Obvodnímu soudu pro Prahu 4

Firmy stále používají v komunikaci se zákazníky drahé telefonní linky

O2 se snaží zbavit zákazníka, který reklamuje zdražení jeho služeb

O2 opět porušuje zákon nevyžádanou aktivací neomezeného volání

Nezákonné poplatky za dokupování mobilních dat bude muset Vodafone vracet

Protiprávní jednání O2 poškozuje práva spotřebitelů

Jak se testují chytré telefony

Jak je to s cenami za volání na barevné telefonní infolinky

UHD TV zatím bez možností plného využití