logo dTest, o.p.s.

Umělá inteligence přináší otázky i v oblasti ochrany osobních údajů

Tématem současnosti je nástup generativní AI, zejména z hlediska možné manipulace se zdrojovými daty, které tyto systémy používají, dále v oblastech ochrany osobních údajů a autorských práv. Demokratické společnosti tak mohou být umělou inteligencí ovlivňovány v řadě oblastí při rozhodování osob, podnikatelů i veřejných institucí.

Obecné nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR) je účinné již pět let. Přineslo do vztahů mezi správci, zpracovateli, subjekty osobních údajů a dozorovými orgány nové povinnosti a práva.

S nástupem generativní umělé inteligence se však otevírají další otázky, na které musí provozovatelé systémů umělé inteligence řádně odpovědět. Evropský parlament v současnosti projednává návrh Aktu o umělé inteligenci, který by měl tyto otázky pomoci řešit.

"Před rokem se dTest ve vztahu k ochraně osobních údajů zabýval rozhodnutím Evropského soudního dvora, kterým bylo spotřebitelským organizacím umožněno podávat zástupné žaloby i ve věcech týkajících se ochrany osobních údajů spotřebitelů. Bohužel, za rok jsme se u hromadných žalob posunuli spíše k horšímu, protože rizika pro spotřebitelské organizace spojená s těmito řízeními, pokud systém hromadného řízení projde legislativním procesem tak jak je navrhován, budou fungovat jako obrovská překážka podání jakékoliv hromadné žaloby. Hrozí tak situace, že do českého právního řádu přibude předem nefunkční systém hromadného řízení, který ani v oblasti ochrany osobních údajů spotřebitelům nic nepřinese. Stále máme výhrady k vymáhání práv spotřebitelů podle GDPR. Je ale nesporné, že po pěti letech účinnosti můžeme GDPR hodnotit pozitivně, protože je robustním nástrojem chránícím spotřebitele. Očekáváme totéž od Aktu o umělé inteligenci a v dTestu si zejména přejeme, aby v debatě o hromadných žalobách, které jsou potřebné pro zajištění vymahatelnosti práv spotřebitelů, vzali i naši zákonodárci tato práva vážně,“ říká Petr Šmelhaus, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.

dTest se dlouhodobě snaží o posílení práv spotřebitelských organizací při ochraně osobních údajů spotřebitelů. Spotřebitel často stojí sám proti obrovským nadnárodním korporacím a jejich technicky i právně složitým výrobkům a službám.

Mezi odbornou veřejností je dobře známa stížnost dTestu na společnost Google ve věci zneužívání lokalizačních údajů fyzické osoby ze strany této společnosti.

Ani čtyři a půl roku od podání stížnosti nemáme v rukou rozhodnutí irského dozorového orgánu ve věci této stížnosti. Prokazuje se tím, že vymahatelnost práv spotřebitelů, nejenom v oblasti ochrany osobních údajů, je velmi komplikovaná.

Veřejná diskuse o regulaci umělé inteligence tak pozměnila i debatu o Aktu o umělé inteligenci, který je aktuálně projednáván v Evropském parlamentu.

Výbor pro občanské svobody (LIBE) a Výbor pro vnitřní trh a ochranu spotřebitelů (IMCO) Evropského parlamentu v oblasti ochrany osobních údajů navrhují ochranná opatření.

Jsou to např.:

Článek dTest, o.p.s. ze dne pátek 26. května 2023

Další články od dTest, o.p.s.

DSA přináší nové povinnosti poskytovatelům online zprostředkovatelských služeb

Nekalé obchodní praktiky společnosti Meta

Ne děravé regulaci umělé inteligence

Umělá inteligence přináší otázky i v oblasti ochrany osobních údajů

Umělá inteligence a její dopady na ekonomické chování spotřebitelů

Řešení stížnosti na WhatsApp orgány EU je pro spotřebitele zklamáním

Jak reklamovat digitální obsah

Uzavírání smluv výhradně po telefonu již není možné

Akt o datech z hlediska práv spotřebitelů a GDPR

Nástrahy mobilních plateb

Nová pravidla upravují regulace pro sdílení videoobsahu

Pozor na podvody na Facebook Marketplace

Umělá inteligence z pohledu spotřebitele

Kdy a jak se vyplatí jít do předplacené telefonní karty

Jak spotřebitelé a obchodníci žijí s cookies

Datové schránky s fikcí doručení i v komunikaci soukromé povahy

Negativní dopady současného modelu cílené reklamy založené na sledování

Test 25 antivirů pro Windows a 11 pro macOS

Vaše osobní údaje na internetu v kontextu s GDPR

Jak reklamovat nekvalitní internetové připojení

Jak na bezpečné platby za online nákupy na e-shopu

Při změně operátora se snažte dodržet pár dobrých pravidel

Dva roky s GDPR

Test antivirů pro Windows a macOS

Dozorový úřad DPC vyšetřuje stížnost na Google kvůli sledování polohy

Fotografie z mobilů svou kvalitou často předčí snímky z levných kompaktů

Jak vybrat správný e-shop a nespálit se

Stále drahá data i volání českých mobilních operátorů

Online hra poradí, jak chránit osobní data na internetu

Nekalé praktiky pro sledování polohy uživatelů jsou v rozporu s GDPR

Bezpečné platby na internetu

Jak se studenti vyznají džungli smluv českých mobilních operátorů

Pokuste se změnit trh s mobilními tarify

Nové tarify T-Mobile a Vodafone uživatele nenadchnou

Mobilní data nejsou v Česku drahá, v Polsku jsou ale extrémně levná

Výzva operátorům ke změně cenové politiky

Budeme mít férové operátory i ceny za mobilní služby?

Jak to bude fungovat po zrušení roamingových poplatků v EU

Mobilní služby v Česku jsou nejdražší v EU

T-Mobile vyhrožuje exekucí a posílá vymahače pro neoprávněně sjednané pokuty

Kauza O2 ve věci jednostranné změny smlouvy se vrací Obvodnímu soudu pro Prahu 4

Firmy stále používají v komunikaci se zákazníky drahé telefonní linky

O2 se snaží zbavit zákazníka, který reklamuje zdražení jeho služeb

O2 opět porušuje zákon nevyžádanou aktivací neomezeného volání

Nezákonné poplatky za dokupování mobilních dat bude muset Vodafone vracet

Protiprávní jednání O2 poškozuje práva spotřebitelů

Jak se testují chytré telefony

Jak je to s cenami za volání na barevné telefonní infolinky

UHD TV zatím bez možností plného využití