logo dTest, o.p.s.

Řešení stížnosti na WhatsApp orgány EU je pro spotřebitele zklamáním

EK a evropská síť orgánů na ochranu spotřebitele stížnost v souvislosti s agresivními praktikami v aplikaci pro videohovory a posílání zpráv zdarma z počátku roku 2021 po dialogu s provozovatelem WhatsAppu uzavřely. Výsledkem je pouhý závazek společnosti k tomu, že se v budoucnu bude zlepšovat - to je ale pro spotřebitele zklamáním!

V červenci 2021 podala zastřešující Evropská spotřebitelská organizace BEUC a osm jejích národních členů včetně dTestu koordinovanou stížnost prostřednictvím sítě pro spolupráci v oblasti ochrany spotřebitele (CPC) na společnost WhatsApp.

Předmětem stížnosti byly agresivní praktiky WhatsAppu z počátku roku 2021, kterým byli uživatelé této aplikace vystaveni při aktualizaci podmínek pro používání služeb a zásad pro zpracování osobních údajů.

V těchto zásadách byly provedeny nejasné, netransparentní a blíže nevysvětlené změny, jejichž cílem bylo zřejmě umožnit předávání osobních údajů spotřebitelů mateřské společnosti Facebook (Meta) a dalším třetím stranám.

Evropská komise a evropská síť orgánů na ochranu spotřebitele nyní stížnost po dialogu se společností WhatsApp uzavřely.

V pondělí 6. 3. 2023 vydala Evropská komise tiskovou zprávu, kde se v relativně optimistickém duchu uvádí, že: "V návaznosti na dialog s orgány EU pro ochranu spotřebitelů a Evropskou komisí (síť CPC) se společnost WhatsApp zavázala k větší transparentnosti změn svých podmínek poskytování služeb. Kromě toho má společnost usnadnit uživatelům odmítnutí aktualizací, pokud s nimi nebudou souhlasit, a jasně vysvětlit, kdy takové odmítnutí povede k tomu, že uživatel nebude moci nadále využívat služby WhatsApp. Společnost WhatsApp také potvrdila, že osobní údaje uživatelů nejsou sdíleny s třetími stranami nebo jinými společnostmi Meta - včetně Facebooku - pro reklamní účely. Dialog se společností WhatsApp byl koordinován švédskou spotřebitelskou agenturou a irskou komisí pro hospodářskou soutěž a ochranu spotřebitele a zprostředkován Evropskou komisí."

K čemu se tedy společnost WhatsApp v dialogu s orgány EU zavázala?

Skutečnost tak optimistická není. Reálně společnost WhatsApp přijala pouze závazek lépe vysvětlovat změny, které hodlá provést, a dát uživatelům možnost odmítnout změny stejně snadno jako je přijmout. To se však bude týkat pouze budoucích změn aplikace.

Nenabídla tedy řešení tisícům uživatelů, kteří přijali aktualizace zásad aplikace v roce 2021 kvůli přetrvávajícím a rušivým oznámením od společnosti WhatsApp, kterými tato tlačila na spotřebitele, aby její změny přijali.

"Výsledek dialogu je zklamáním. Úřady se nezabývaly hlavním bodem naší stížnosti, konkrétně agresivní povahou praktik, které společnost WhatsApp používala. Spotřebitelům, kteří byli pod tlakem společnosti WhatsApp nuceni přijmout nové podmínky, nebyla nabídnuta žádná náprava. Práva spotřebitelů v digitální oblasti jsou obtížně vymahatelná. Pokud neuspěje ani koordinovaná akce spotřebitelských organizací, jak má v takovém případě uspět samotný poškozený spotřebitel," říká Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

V koordinované CPC stížnosti BEUC a spotřebitelských organizací byla označena vícenásobná porušení práv spotřebitelů, včetně agresivních obchodních praktik, nejasných a zavádějících změn v podmínkách služeb společnosti a možného porušení ochrany osobních údajů.

V případě pochybností o zákonnosti zpracování osobních údajů internetovými platformami se spotřebitelé mohou obrátit se stížností na Úřad pro ochranu osobních údajů.

Pro radu a doporučení se též mohou obrátit na bezplatnou spotřebitelskou poradnu dTestu nebo telefonicky na číslo 299-149-009.

Článek dTest, o.p.s. ze dne středa 8. března 2023

Další články od dTest, o.p.s.

Digitální obsah a služby ve vztahu ke spotřebiteli

Zpracování osobních údajů na Facebooku a Instagramu není v souladu s GDPR

DSA přináší nové povinnosti poskytovatelům online zprostředkovatelských služeb

Nekalé obchodní praktiky společnosti Meta

Ne děravé regulaci umělé inteligence

Umělá inteligence přináší otázky i v oblasti ochrany osobních údajů

Umělá inteligence a její dopady na ekonomické chování spotřebitelů

Řešení stížnosti na WhatsApp orgány EU je pro spotřebitele zklamáním

Jak reklamovat digitální obsah

Uzavírání smluv výhradně po telefonu již není možné

Akt o datech z hlediska práv spotřebitelů a GDPR

Nástrahy mobilních plateb

Nová pravidla upravují regulace pro sdílení videoobsahu

Pozor na podvody na Facebook Marketplace

Umělá inteligence z pohledu spotřebitele

Kdy a jak se vyplatí jít do předplacené telefonní karty

Jak spotřebitelé a obchodníci žijí s cookies

Datové schránky s fikcí doručení i v komunikaci soukromé povahy

Negativní dopady současného modelu cílené reklamy založené na sledování

Test 25 antivirů pro Windows a 11 pro macOS

Vaše osobní údaje na internetu v kontextu s GDPR

Jak reklamovat nekvalitní internetové připojení

Jak na bezpečné platby za online nákupy na e-shopu

Při změně operátora se snažte dodržet pár dobrých pravidel

Dva roky s GDPR

Test antivirů pro Windows a macOS

Dozorový úřad DPC vyšetřuje stížnost na Google kvůli sledování polohy

Fotografie z mobilů svou kvalitou často předčí snímky z levných kompaktů

Jak vybrat správný e-shop a nespálit se

Stále drahá data i volání českých mobilních operátorů

Online hra poradí, jak chránit osobní data na internetu

Nekalé praktiky pro sledování polohy uživatelů jsou v rozporu s GDPR

Bezpečné platby na internetu

Jak se studenti vyznají džungli smluv českých mobilních operátorů

Pokuste se změnit trh s mobilními tarify

Nové tarify T-Mobile a Vodafone uživatele nenadchnou

Mobilní data nejsou v Česku drahá, v Polsku jsou ale extrémně levná

Výzva operátorům ke změně cenové politiky

Budeme mít férové operátory i ceny za mobilní služby?

Jak to bude fungovat po zrušení roamingových poplatků v EU

Mobilní služby v Česku jsou nejdražší v EU

T-Mobile vyhrožuje exekucí a posílá vymahače pro neoprávněně sjednané pokuty

Kauza O2 ve věci jednostranné změny smlouvy se vrací Obvodnímu soudu pro Prahu 4

Firmy stále používají v komunikaci se zákazníky drahé telefonní linky

O2 se snaží zbavit zákazníka, který reklamuje zdražení jeho služeb

O2 opět porušuje zákon nevyžádanou aktivací neomezeného volání

Nezákonné poplatky za dokupování mobilních dat bude muset Vodafone vracet

Protiprávní jednání O2 poškozuje práva spotřebitelů

Jak se testují chytré telefony

Jak je to s cenami za volání na barevné telefonní infolinky