Při doručení SMS zprávy s informací o zaplacení, aniž byste k platbě nedali žádný pokyn zbystřete! Není totiž výjimkou, že jsou tyto platby strhávány opakovaně za využívání služby, o které jste dokonce nikdy neslyšeli. Jak je to možné a jak se dá těmto platbám zabránit?
"S případy, kdy spotřebitelům přišla SMS s informací o provedené platbě, aniž by v danou chvíli nějakou objednávku činili, se spotřebitelská poradna dTestu setkává velmi často. Za velkou částí stížností na opakující se služby stojí objednávky staršího data, které byly zpoplatněny později. Typicky jsou to nabídky, kdy je první měsíc objednané služby zdarma a podobně. Službou v takovém případě může být např. předplatné hry nebo přístup k placeným stránkám na internetu, ale někdy je touto službou také třeba lokalizace telefonu. Objednávka může v určitých případech vzniknout i kliknutím na odkaz v online hře. Početnou skupinu ale tvoří i spotřebitelé, kteří objednávku neučinili vůbec a jsou jim částky strhávány pravidelně. V takových případech je vhodné neprodleně kontaktovat společnost, která neobjednanou službu poskytuje, nebo operátora, který spotřebiteli pomůže s dalším postupem a případně zablokuje další platby,“ říká Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.
V případě, že spotřebitelé nic neobjednají, nejsou samozřejmě povinni nic platit. V případě sporu by společnost musela prokázat, že byla učiněna objednávka. Přesto není vhodné s řešením příliš otálet a je lepší neznámé platby řešit bezodkladně. Z našich zkušeností můžeme potvrdit, že společnosti peníze po výzvě často vrací.
Jak zrušit službu
Pokud jsou spotřebiteli strhávány peníze a on netuší za co, existuje jednoduchá rada, jak službu zrušit okamžitě. Nemusí ani znát konkrétního poskytovatele, všichni poskytovatelé těchto služeb jsou totiž povinni reagovat na zrušení předplatného formou SMS s textem STOP na pětimístné číslo služby.
Toto číslo je shodné s prvními pěti číslicemi telefonního čísla, ze kterého byla SMS odeslána. Pokud tedy přijde SMS o zaplacení z čísla 901901901, může spotřebitel službu zrušit zasláním SMS s textem STOP na číslo 90190.
Pokud by poskytovatel služby takovou SMS ignoroval, může spotřebitel službu reklamovat. To je nutné učinit přímo u poskytovatele této služby.
Pokud by tato reklamace nebyla vyřízena, má spotřebitel možnost obrátit se na Asociaci poskytovatelů mobilních služeb na e-mailové adrese platmobilem[@]apms.cz, kam zašle kopii komunikace s poskytovatelem služby.
Pokud by si však spotřebitelé s těmito platbami dále nevěděli rady, mohou se samozřejmě obrátit každý všední den na naši telefonickou poradnu na čísle 299149009 od 9 do 17 hodin nebo na službu Vaše Stížnosti, která zprostředkovává dosažení dohody mezi spotřebiteli a podnikateli ve sporech, které by jinak hrozily eskalací, až třeba do podoby soudní pře.
Současně je to i databáze pro online sdílení a řešení spotřebitelských problémů, a také pro kladení spotřebitelských dotazů. Tato služba není určena pro řešení sporů mezi podnikateli.
Článek dTest, o.p.s. ze dne úterý 11. října 2022
Souhlas s použitím cookies nebo zaplať!
Digitální obsah a služby ve vztahu ke spotřebiteli
Zpracování osobních údajů na Facebooku a Instagramu není v souladu s GDPR
DSA přináší nové povinnosti poskytovatelům online zprostředkovatelských služeb
Nekalé obchodní praktiky společnosti Meta
Ne děravé regulaci umělé inteligence
Umělá inteligence přináší otázky i v oblasti ochrany osobních údajů
Umělá inteligence a její dopady na ekonomické chování spotřebitelů
Řešení stížnosti na WhatsApp orgány EU je pro spotřebitele zklamáním
Jak reklamovat digitální obsah
Uzavírání smluv výhradně po telefonu již není možné
Akt o datech z hlediska práv spotřebitelů a GDPR
Nástrahy mobilních plateb
Nová pravidla upravují regulace pro sdílení videoobsahu
Pozor na podvody na Facebook Marketplace
Umělá inteligence z pohledu spotřebitele
Kdy a jak se vyplatí jít do předplacené telefonní karty
Jak spotřebitelé a obchodníci žijí s cookies
Datové schránky s fikcí doručení i v komunikaci soukromé povahy
Negativní dopady současného modelu cílené reklamy založené na sledování
Test 25 antivirů pro Windows a 11 pro macOS
Vaše osobní údaje na internetu v kontextu s GDPR
Jak reklamovat nekvalitní internetové připojení
Jak na bezpečné platby za online nákupy na e-shopu
Při změně operátora se snažte dodržet pár dobrých pravidel
Test antivirů pro Windows a macOS
Dozorový úřad DPC vyšetřuje stížnost na Google kvůli sledování polohy
Fotografie z mobilů svou kvalitou často předčí snímky z levných kompaktů
Jak vybrat správný e-shop a nespálit se
Stále drahá data i volání českých mobilních operátorů
Online hra poradí, jak chránit osobní data na internetu
Nekalé praktiky pro sledování polohy uživatelů jsou v rozporu s GDPR
Jak se studenti vyznají džungli smluv českých mobilních operátorů
Pokuste se změnit trh s mobilními tarify
Nové tarify T-Mobile a Vodafone uživatele nenadchnou
Mobilní data nejsou v Česku drahá, v Polsku jsou ale extrémně levná
Výzva operátorům ke změně cenové politiky
Budeme mít férové operátory i ceny za mobilní služby?
Jak to bude fungovat po zrušení roamingových poplatků v EU
Mobilní služby v Česku jsou nejdražší v EU
T-Mobile vyhrožuje exekucí a posílá vymahače pro neoprávněně sjednané pokuty
Kauza O2 ve věci jednostranné změny smlouvy se vrací Obvodnímu soudu pro Prahu 4
Firmy stále používají v komunikaci se zákazníky drahé telefonní linky
O2 se snaží zbavit zákazníka, který reklamuje zdražení jeho služeb
O2 opět porušuje zákon nevyžádanou aktivací neomezeného volání
Nezákonné poplatky za dokupování mobilních dat bude muset Vodafone vracet