Evropská unie vstupuje do závěrečné fáze jednání o Aktu o umělé inteligenci. Velké technologické společnosti a další průmyslové subjekty lobbují za zavedení významné mezery do procesu klasifikace vysoce rizikových AI systémů umělé, která by celý právní předpis zpochybnila.
"Akt EU o umělé inteligenci ve své původní podobě obsahoval seznam vysoce rizikových systémů umělé inteligence, včetně např. systémů používaných k hodnocení studentů, k posuzování úvěruschopnosti fyzických osob, k hodnocení uchazečů o zaměstnání a k určování, kdo získá přístup k sociálním dávkám. Navržený právní předpis dále vyžadoval, aby vývojáři a poskytovatelé těchto vysoce rizikových systémů umělé inteligence zajistili, že jejich systémy jsou bezpečné a poskytují veřejně přístupné informace o tom, jak jejich systémy fungují. Akt o umělé inteligenci musí upřednostňovat práva fyzických osob, kterých se systémy umělé inteligence dotýkají, a zajistit, aby vývoj a používání umělé inteligence byly odpovědné a transparentní," říká Petr Šmelhaus, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.
Tyto podmínky však oslabila nebezpečná mezera zavedená do procesu klasifikace vysoce rizikových způsobů použití umělé inteligence v článku 6.
V původním návrhu Evropské komise byl systém umělé inteligence považován za vysoce rizikový, pokud měl být použit k jednomu z vysoce rizikových účelů uvedených v příloze III. Aktu.
Rada a Evropský parlament však navrhují, aby vývojáři těchto systémů sami rozhodli, zda jimi vytvářený systém je vysoce rizikový.
Pokud by návrh článku 6 zůstal v posledním navrženém znění, umožnil by Akt o umělé inteligenci vývojářům umělé inteligence rozhodnout o vyjmutí vysoce rizikových systémů ze všech hmotněprávních pravidel.
Dopady Aktu o umělé inteligenci:
118 spotřebitelských a občanských organizací, včetně dTestu, vydalo společné prohlášení k navrhovanému znění Aktu o umělé inteligenci a naléhavě žádá evropské zákonodárce, aby tyto návrhy zrušili a vrátili původní znění článku 6, které předtím Evropská komise navrhla.
Článek dTest, o.p.s. ze dne úterý 26. září 2023
Co nám skutečně říká cookie lišta
Manipulativní techniky v mobilních hrách mohou být nebezpečné
Spotřebitelé za výhodnější ceny často platí svými osobními údaji a soukromím
Úskalí personalizované reklamy a obsahu v online prostředí
Souhlas s použitím cookies nebo zaplať!
Digitální obsah a služby ve vztahu ke spotřebiteli
Zpracování osobních údajů na Facebooku a Instagramu není v souladu s GDPR
DSA přináší nové povinnosti poskytovatelům online zprostředkovatelských služeb
Nekalé obchodní praktiky společnosti Meta
Ne děravé regulaci umělé inteligence
Umělá inteligence přináší otázky i v oblasti ochrany osobních údajů
Umělá inteligence a její dopady na ekonomické chování spotřebitelů
Řešení stížnosti na WhatsApp orgány EU je pro spotřebitele zklamáním
Jak reklamovat digitální obsah
Uzavírání smluv výhradně po telefonu již není možné
Akt o datech z hlediska práv spotřebitelů a GDPR
Nová pravidla upravují regulace pro sdílení videoobsahu
Pozor na podvody na Facebook Marketplace
Umělá inteligence z pohledu spotřebitele
Kdy a jak se vyplatí jít do předplacené telefonní karty
Jak spotřebitelé a obchodníci žijí s cookies
Datové schránky s fikcí doručení i v komunikaci soukromé povahy
Negativní dopady současného modelu cílené reklamy založené na sledování
Test 25 antivirů pro Windows a 11 pro macOS
Vaše osobní údaje na internetu v kontextu s GDPR
Jak reklamovat nekvalitní internetové připojení
Jak na bezpečné platby za online nákupy na e-shopu
Při změně operátora se snažte dodržet pár dobrých pravidel
Test antivirů pro Windows a macOS
Dozorový úřad DPC vyšetřuje stížnost na Google kvůli sledování polohy
Fotografie z mobilů svou kvalitou často předčí snímky z levných kompaktů
Jak vybrat správný e-shop a nespálit se
Stále drahá data i volání českých mobilních operátorů
Online hra poradí, jak chránit osobní data na internetu
Nekalé praktiky pro sledování polohy uživatelů jsou v rozporu s GDPR
Jak se studenti vyznají džungli smluv českých mobilních operátorů
Pokuste se změnit trh s mobilními tarify
Nové tarify T-Mobile a Vodafone uživatele nenadchnou
Mobilní data nejsou v Česku drahá, v Polsku jsou ale extrémně levná
Výzva operátorům ke změně cenové politiky
Budeme mít férové operátory i ceny za mobilní služby?
Jak to bude fungovat po zrušení roamingových poplatků v EU
Mobilní služby v Česku jsou nejdražší v EU
T-Mobile vyhrožuje exekucí a posílá vymahače pro neoprávněně sjednané pokuty
Kauza O2 ve věci jednostranné změny smlouvy se vrací Obvodnímu soudu pro Prahu 4
Firmy stále používají v komunikaci se zákazníky drahé telefonní linky
O2 se snaží zbavit zákazníka, který reklamuje zdražení jeho služeb