logo dTest, o.p.s.

Výzva operátorům ke změně cenové politiky

Současná výše cen za mobilní služby dlouhodobě poškozuje zájmy spotřebitelů a neodpovídá poskytovanému objemu služeb. Ceny služeb však nejsou jediným problémem v tomto odvětví!

Čeští spotřebitelé platí za mobilní služby více než obyvatelé evropských zemí s příjmy značně převyšujícími ty české. Podle Asociace provozovatelů mobilních sítí, sdružující největší české mobilní operátory O2, T-Mobile, Vodafone a Air Telecom, je současná výše cen odvozena od reliéfu krajiny a hustoty zalidnění v naší zemi.

Podíváme-li se však na nabídku tarifů v hornatém Švýcarsku nebo v řídce zalidněném Finsku, zjistíme, že za ceny srovnatelné s českými nabízí místní operátoři podstatně větší objem služeb, a výjimkou není ani možnost neomezeného čerpání dat.

Mobilní operátoři uvádějí, že poskytované objemy dat jsou pro české spotřebitele dostačující, protože mnozí z nich obvykle nevyčerpají ani celý měsíční limit svých tarifů. Jenže čeští spotřebitelé se naučili kvůli vysokým cenám datových služeb odkládat činnosti spotřebovávající větší množství dat až na chvíli, kdy se připojí k síti WiFi. Zmíněná nízká spotřeba mobilních dat tak není přirozeným jevem, ale důsledkem nepřiměřené cenové politiky panující na českém trhu.

Levnější nabídku dat brzdí také současná výše velkoobchodních cen LTE. Ta virtuálním mobilním operátorům neumožňuje účastnit se hospodářské soutěže, natož vyvíjet aktivity vedoucí ke zlepšování služeb, což v důsledku působí újmu právě spotřebitelům.

V rámci výzvy jsme také upozornili na fakt, že čeští spotřebitelé doplácejí na korporátní zákazníky, kterým jsou nabízeny tarify za pouhý zlomek běžné ceny. Za stejný tarif, který běžného spotřebitele vyjde na více jak 700 Kč měsíčně, platí korporátní zákazníci částky přibližně od 100 do 300 Kč. Nejedná se přitom vždy o korporace s velkým množstvím zaměstnanců, ale tarify jsou nabízeny i podnikatelům s jednotkami SIM karet.

Vyzvali jsme mobilní operátory k úpravě cenové politiky tak, aby lépe odpovídala obvyklým cenám za služby nabízené spotřebitelům v sousedních zemích. Dále k navýšení současných datových balíčků u neomezených tarifů alespoň na výši 5 GB a k zavedení neomezených tarifů s neomezenými daty při cenách odpovídajících ostatním evropským zemím.

Vysoké ceny služeb však nejsou jediným problémem českých spotřebitelů v oblasti telekomunikací. Znevýhodňuje je i současná podoba zákona o elektronických komunikacích upravující jednostranné změny smluv ze strany mobilních operátorů.

Při těchto změnách totiž mohou spotřebitelé od smlouvy bez sankce odstoupit pouze v situacích, kdy jde o podstatnou změnu zhoršující jejich postavení. O tom, zda konkrétní změna splňuje tato kritéria, ale rozhoduje sám operátor, který změnu inicioval.

V současné době se připravuje novela, která by v této oblasti mohla nahnout misky vah opět ve prospěch spotřebitelů. Podaří-li se však tuto změnu přes silnou lobby operátorů prosadit, to je otázka.

Další články k tématům - ceny - LTE - operátor - SIM - soutěž - tarif - WiFi - zákon

Článek dTest, o.p.s. ze dne středa 22. února 2017

Další články od dTest, o.p.s.

Zpracování osobních údajů na Facebooku a Instagramu není v souladu s GDPR

DSA přináší nové povinnosti poskytovatelům online zprostředkovatelských služeb

Nekalé obchodní praktiky společnosti Meta

Ne děravé regulaci umělé inteligence

Umělá inteligence přináší otázky i v oblasti ochrany osobních údajů

Umělá inteligence a její dopady na ekonomické chování spotřebitelů

Řešení stížnosti na WhatsApp orgány EU je pro spotřebitele zklamáním

Jak reklamovat digitální obsah

Uzavírání smluv výhradně po telefonu již není možné

Akt o datech z hlediska práv spotřebitelů a GDPR

Nástrahy mobilních plateb

Nová pravidla upravují regulace pro sdílení videoobsahu

Pozor na podvody na Facebook Marketplace

Umělá inteligence z pohledu spotřebitele

Kdy a jak se vyplatí jít do předplacené telefonní karty

Jak spotřebitelé a obchodníci žijí s cookies

Datové schránky s fikcí doručení i v komunikaci soukromé povahy

Negativní dopady současného modelu cílené reklamy založené na sledování

Test 25 antivirů pro Windows a 11 pro macOS

Vaše osobní údaje na internetu v kontextu s GDPR

Jak reklamovat nekvalitní internetové připojení

Jak na bezpečné platby za online nákupy na e-shopu

Při změně operátora se snažte dodržet pár dobrých pravidel

Dva roky s GDPR

Test antivirů pro Windows a macOS

Dozorový úřad DPC vyšetřuje stížnost na Google kvůli sledování polohy

Fotografie z mobilů svou kvalitou často předčí snímky z levných kompaktů

Jak vybrat správný e-shop a nespálit se

Stále drahá data i volání českých mobilních operátorů

Online hra poradí, jak chránit osobní data na internetu

Nekalé praktiky pro sledování polohy uživatelů jsou v rozporu s GDPR

Bezpečné platby na internetu

Jak se studenti vyznají džungli smluv českých mobilních operátorů

Pokuste se změnit trh s mobilními tarify

Nové tarify T-Mobile a Vodafone uživatele nenadchnou

Mobilní data nejsou v Česku drahá, v Polsku jsou ale extrémně levná

Výzva operátorům ke změně cenové politiky

Budeme mít férové operátory i ceny za mobilní služby?

Jak to bude fungovat po zrušení roamingových poplatků v EU

Mobilní služby v Česku jsou nejdražší v EU

T-Mobile vyhrožuje exekucí a posílá vymahače pro neoprávněně sjednané pokuty

Kauza O2 ve věci jednostranné změny smlouvy se vrací Obvodnímu soudu pro Prahu 4

Firmy stále používají v komunikaci se zákazníky drahé telefonní linky

O2 se snaží zbavit zákazníka, který reklamuje zdražení jeho služeb

O2 opět porušuje zákon nevyžádanou aktivací neomezeného volání

Nezákonné poplatky za dokupování mobilních dat bude muset Vodafone vracet

Protiprávní jednání O2 poškozuje práva spotřebitelů

Jak se testují chytré telefony

Jak je to s cenami za volání na barevné telefonní infolinky

UHD TV zatím bez možností plného využití