logo dTest, o.p.s.

Nekalé obchodní praktiky společnosti Meta

Evropská spotřebitelská organizace BEUC a 19 jejích členů z 16 zemí, včetně dTestu, podávají v souvislosti se zaváděním změn služeb Facebooku a Instagramu v EU stížnost k síti orgánů na ochranu spotřebitelů (CPC). Spotřebitelské organizace rovněž zvažují, zda Meta neporušuje předpisy pro ochranu osobních údajů.

Po desítkách milionů uživatelů Facebooku a Instagramu v EU je vyžadován souhlas se zpracováním svých údajů pro reklamní účely, nebo aby zaplatili za nezobrazování reklam.

Z hlediska spotřebitele se jedná o nespravedlivou volbu, která je v několika ohledech v rozporu se spotřebitelským právem.

Nekalé obchodní praktiky Meta

Meta poskytuje spotřebitelům zavádějící a neúplné informace, které jim neumožňují informované rozhodnutí. Meta je uvádí v omyl tím, že ve svých aplikacích prezentuje volbu jako volbu mezi placenou a bezplatnou možností, přičemž ovšem ani druhá možnost není bezplatná, protože spotřebitelé platí společnosti Meta svými osobními údaji.

Kromě toho se mnoho spotřebitelů zřejmě domnívá, že volbou placeného předplatného získají službu šetrnou k jejich soukromí, která obsahuje méně sledování a méně profilování. Ve skutečnosti je pravděpodobné, že Meta a jiné osoby, s kterými Meta údaje uživatelů sdílí, budou i nadále shromažďovat a používat tyto osobní údaje, pouze jen pro jiné účely, než je reklama.

"Vzhledem k dominantnímu postavení Facebooku a Instagramu v EU a vzhledem k síťové povaze sociálních médií nemají spotřebitelé skutečnou možnost volby, protože reálně nemohou opustit aplikaci společnosti Meta. Pokud jsou všichni vaši přátelé na Facebooku a Instagramu, nemůžete přejít k jinému poskytovateli obdobné služby, aniž byste o vazbu na své přátele přišli," říká Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

Společnost Meta rovněž ztěžuje používání Facebooku a Instagramu, dokud si uživatelé nezvolí jednu, nebo druhou možnost, což představuje agresivní obchodní praktiku podle spotřebitelského práva.

Agresivní obchodní praktiky vůči spotřebitelům jsou nekalými obchodními praktikami, a jako takové jsou zakázány. Vytrvalým nátlakem a vyvoláváním pocitu naléhavosti společnost Meta tlačí spotřebitele k rozhodnutí, které pravděpodobně nechtějí učinit.

"Miliony evropských uživatelů Facebooku a Instagramu si zaslouží mnohem lepší volbu. Meta porušuje spotřebitelské právo EU tím, že používá nekalé, klamavé a agresivní praktiky, včetně částečného blokování služeb spotřebitelům, aby je tak donutila k rychlému rozhodnutí, přičemž poskytuje zavádějící a neúplné informace. Orgány na ochranu spotřebitelů v členských zemích EU musí nyní začít jednat a donutit tohoto technologického giganta, aby s těmito praktikami přestal," doplňuje Ursula Pachlová, zástupkyně generálního ředitele Evropské spotřebitelské organizace (BEUC).

Obavy ohledně souladu s GDPR

Podle obecného nařízení o ochraně osobních údajů a nedávných rozsudků může společnost Meta shromažďovat osobní údaje pro účely reklamy pouze tehdy, pokud k tomu spotřebitelé poskytnou svůj svobodný a informovaný souhlas.

Neférovost a neprůhlednost nových zásad ochrany osobních údajů společnosti Meta (např. zavádějící informace ohledně nabídky zdarma), jakož i skutečnosti, že spotřebitelům není poskytnuta žádná skutečná volba, že budou sledováni a profilováni za jakýchkoliv okolností, pravděpodobně představují porušení pravidel GDPR o souhlasu se zpracováním osobních údajů.

Článek dTest, o.p.s. ze dne pátek 1. prosince 2023

Další články od dTest, o.p.s.

Zpracování osobních údajů na Facebooku a Instagramu není v souladu s GDPR

DSA přináší nové povinnosti poskytovatelům online zprostředkovatelských služeb

Nekalé obchodní praktiky společnosti Meta

Ne děravé regulaci umělé inteligence

Umělá inteligence přináší otázky i v oblasti ochrany osobních údajů

Umělá inteligence a její dopady na ekonomické chování spotřebitelů

Řešení stížnosti na WhatsApp orgány EU je pro spotřebitele zklamáním

Jak reklamovat digitální obsah

Uzavírání smluv výhradně po telefonu již není možné

Akt o datech z hlediska práv spotřebitelů a GDPR

Nástrahy mobilních plateb

Nová pravidla upravují regulace pro sdílení videoobsahu

Pozor na podvody na Facebook Marketplace

Umělá inteligence z pohledu spotřebitele

Kdy a jak se vyplatí jít do předplacené telefonní karty

Jak spotřebitelé a obchodníci žijí s cookies

Datové schránky s fikcí doručení i v komunikaci soukromé povahy

Negativní dopady současného modelu cílené reklamy založené na sledování

Test 25 antivirů pro Windows a 11 pro macOS

Vaše osobní údaje na internetu v kontextu s GDPR

Jak reklamovat nekvalitní internetové připojení

Jak na bezpečné platby za online nákupy na e-shopu

Při změně operátora se snažte dodržet pár dobrých pravidel

Dva roky s GDPR

Test antivirů pro Windows a macOS

Dozorový úřad DPC vyšetřuje stížnost na Google kvůli sledování polohy

Fotografie z mobilů svou kvalitou často předčí snímky z levných kompaktů

Jak vybrat správný e-shop a nespálit se

Stále drahá data i volání českých mobilních operátorů

Online hra poradí, jak chránit osobní data na internetu

Nekalé praktiky pro sledování polohy uživatelů jsou v rozporu s GDPR

Bezpečné platby na internetu

Jak se studenti vyznají džungli smluv českých mobilních operátorů

Pokuste se změnit trh s mobilními tarify

Nové tarify T-Mobile a Vodafone uživatele nenadchnou

Mobilní data nejsou v Česku drahá, v Polsku jsou ale extrémně levná

Výzva operátorům ke změně cenové politiky

Budeme mít férové operátory i ceny za mobilní služby?

Jak to bude fungovat po zrušení roamingových poplatků v EU

Mobilní služby v Česku jsou nejdražší v EU

T-Mobile vyhrožuje exekucí a posílá vymahače pro neoprávněně sjednané pokuty

Kauza O2 ve věci jednostranné změny smlouvy se vrací Obvodnímu soudu pro Prahu 4

Firmy stále používají v komunikaci se zákazníky drahé telefonní linky

O2 se snaží zbavit zákazníka, který reklamuje zdražení jeho služeb

O2 opět porušuje zákon nevyžádanou aktivací neomezeného volání

Nezákonné poplatky za dokupování mobilních dat bude muset Vodafone vracet

Protiprávní jednání O2 poškozuje práva spotřebitelů

Jak se testují chytré telefony

Jak je to s cenami za volání na barevné telefonní infolinky

UHD TV zatím bez možností plného využití