Když zazní spojení digitální práva, mnoho spotřebitelů to nezaujme - přitom se v současnosti jedná o velmi důležité téma. Aby spotřebitelé mohli svá práva vymáhat, musí je v první řadě znát. Co se tedy pod tímto spojením skrývá a jak s tím souvisí digitální služby?
Internet nemá striktní hranice, proto nedává příliš smysl, aby si každý stát vytvářel v oblasti digitálních práv vlastní úpravu. Z tohoto důvodu se digitální práva řeší hojně zejména na unijní úrovni. Zde dochází k tvorbě sjednocených předpisů - formou nařízení, ale také k harmonizaci - zejména formou směrnic, které pouze určí cíl, kterého mají státy vlastní úpravou dosáhnout, ale nechávají jim určitou volnost v konkrétním způsobu.
"Mezi základní unijní zásady patří ochrana lidí a podpora demokracie zajištěním odpovědného a bezpečného chování všech aktérů. Ačkoliv zní tato zásada velmi obecně a nezáživně, můžeme z ní poté vycházet v rámci ochrany před nezákonným a škodlivým obsahem, neboť odpovědnost má v tomto případě nejen osoba, která tento obsah vytvořila, ale také za určitých okolností např. provozovatel sociální sítě a ve výjimečných případech i osoby, které obsah dále sdílí. Další důležitou zásadou je zásada solidarity a začleňování, což zahrnuje přístup k internetu, digitálním veřejným službám a spravedlivým podmínkám. Opomenout nelze ani možnost kontroly nad vlastními údaji,“ říká Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.
Neopomenutelnou součástí digitálních práv je kontrola nad vlastními údaji. To zahrnuje pro běžné spotřebitele především dvě části - právo znát údaje, které jsou shromažďovány, a právo na úpravu a výmaz těchto údajů. Toto právo lze uplatnit nejen vůči soukromým provozovatelům online platforem, ale také vůči státu.
V rámci státního aparátu samozřejmě výmaz nebude ve velkém množství případů možný, nicméně občan může uplatnit např. právo na poskytnutí informace o změně údajů vedených o své osobě v registrech nebo informačních systémech neprodleně po jejich změně do datové schránky.
Zjednodušeně to znamená, že změnu uvidí nejen úředník, který ji zadává, ale i občan, kterého se tato změna týká.
Tento proces by měl vést k nižší chybovosti, protože umožňuje si údaje zkontrolovat opětovně v klidu a zároveň by měl podpořit možnost předávání dat v rámci státní správy, což by mělo vést i k urychlení procesů.
Ideálním výsledkem by tak mohlo být heslo "obíhají data, nikoliv občan", které má vystihovat smysl zákona o právu na digitální služby.
Svoboda volby je další velmi důležitou zásadou, neboť odráží snahu o to, aby měl každý prospěch ze spravedlivého online prostředí. Toho lze dosáhnout zejména nastavením mechanismů, které umožní činit na internetu vlastní informovaná rozhodnutí. To je opět spojeno s ochranou před škodlivým a nezákonným obsahem, který by toto svobodné rozhodnutí mohl ovlivnit.
Spotřebitelé by měli mít možnost přístupu ke všem informacím, které s rozhodnutím souvisí, a to např. pomocí komunikace novými a vyvíjejícími se technologiemi. Mezi tyto technologie lze zařadit mimo jiné umělou inteligenci.
Tato zásada tedy zahrnuje i možnost rozhodnutí, zda danou platformu budeme využívat či nikoliv, případně jakým způsobem.
Příkladem může být rozhodnutí, zda se připojíme na danou sociální síť nebo zda nakoupíme na daném e-shopu.
Článek dTest, o.p.s. ze dne pátek 13. června 2025
Základní digitální práva spotřebitelů
Odlišnosti pravidel při nákup a reklamaci digitálního obsahu a služeb
Co nám skutečně říká cookie lišta
Manipulativní techniky v mobilních hrách mohou být nebezpečné
Spotřebitelé za výhodnější ceny často platí svými osobními údaji a soukromím
Úskalí personalizované reklamy a obsahu v online prostředí
Souhlas s použitím cookies nebo zaplať!
Digitální obsah a služby ve vztahu ke spotřebiteli
Zpracování osobních údajů na Facebooku a Instagramu není v souladu s GDPR
DSA přináší nové povinnosti poskytovatelům online zprostředkovatelských služeb
Nekalé obchodní praktiky společnosti Meta
Ne děravé regulaci umělé inteligence
Umělá inteligence přináší otázky i v oblasti ochrany osobních údajů
Umělá inteligence a její dopady na ekonomické chování spotřebitelů
Řešení stížnosti na WhatsApp orgány EU je pro spotřebitele zklamáním
Jak reklamovat digitální obsah
Uzavírání smluv výhradně po telefonu již není možné
Akt o datech z hlediska práv spotřebitelů a GDPR
Nová pravidla upravují regulace pro sdílení videoobsahu
Pozor na podvody na Facebook Marketplace
Umělá inteligence z pohledu spotřebitele
Kdy a jak se vyplatí jít do předplacené telefonní karty
Jak spotřebitelé a obchodníci žijí s cookies
Datové schránky s fikcí doručení i v komunikaci soukromé povahy
Negativní dopady současného modelu cílené reklamy založené na sledování
Test 25 antivirů pro Windows a 11 pro macOS
Vaše osobní údaje na internetu v kontextu s GDPR
Jak reklamovat nekvalitní internetové připojení
Jak na bezpečné platby za online nákupy na e-shopu
Při změně operátora se snažte dodržet pár dobrých pravidel
Test antivirů pro Windows a macOS
Dozorový úřad DPC vyšetřuje stížnost na Google kvůli sledování polohy
Fotografie z mobilů svou kvalitou často předčí snímky z levných kompaktů
Jak vybrat správný e-shop a nespálit se
Stále drahá data i volání českých mobilních operátorů
Online hra poradí, jak chránit osobní data na internetu
Nekalé praktiky pro sledování polohy uživatelů jsou v rozporu s GDPR
Jak se studenti vyznají džungli smluv českých mobilních operátorů
Pokuste se změnit trh s mobilními tarify
Nové tarify T-Mobile a Vodafone uživatele nenadchnou
Mobilní data nejsou v Česku drahá, v Polsku jsou ale extrémně levná
Výzva operátorům ke změně cenové politiky
Budeme mít férové operátory i ceny za mobilní služby?
Jak to bude fungovat po zrušení roamingových poplatků v EU
Mobilní služby v Česku jsou nejdražší v EU
T-Mobile vyhrožuje exekucí a posílá vymahače pro neoprávněně sjednané pokuty
Kauza O2 ve věci jednostranné změny smlouvy se vrací Obvodnímu soudu pro Prahu 4