logo dTest, o.p.s.

Umělá inteligence z pohledu spotřebitele

Spotřebitelé a jejich inteligentní zařízení vytvářejí obrovská množství dat a právě umělá inteligence je ideální pro zpracování všech těchto údajů. dTest se zaměřuje na hlavní otázky, na které by se měl spotřebitel předem zeptat, než je začne používat.

Používáte chytrý mobilní telefon, počítač, uvažujete o chytré domácnosti nebo takovou domácnost už máte? Jezdíte autem a chodíte po ulicích? Pak je důležité vědět, že počítačové programy zpracovávají údaje, které vaše chování vytváří, a to různým způsobem a k různým účelům.

Už v současné době je zpracování údajů fyzických osob významně regulováno, zejména obecným nařízením o zpracování osobních údajů, které je i u nás známé pod anglickou zkratkou GDPR. Tato pravidla musí zachovávat i každý systém, který se sám učí a optimalizuje, tedy systém využívající umělou inteligenci.

Tyto systémy nemohou libovolně zpracovávat vaše osobní údaje, např. nemohou bez právního důvodu sledovat vaše chování na ulici a spojovat toto chování s jinými daty. Návrh nového nařízení o umělé inteligenci jde však dále.

"Důvodem pro připravovanou evropskou regulaci umělé inteligence je zachování základních práv a hodnot Unie, při zachování konkurenčních výhod, které rozvoj systémů užívajících umělou inteligenci mohou společnosti přinášet. Některé praktiky, jako například takzvaný social scoring známý z Číny, má být chystaným nařízením jednoznačně zakázán. Je možné, že průměrný spotřebitel bude mít s hodnocením dopadů zařízení a aplikací užívajících nástroje umělé inteligence potíže. To je však pouze špička ledovce. Umělá inteligence může zpracovávat a hodnotit celou řadu údajů, která se spotřebitelů dotýkají nepřímo. Představte si třeba svůj životopis zaslaný velké korporaci. Je možné, že velké množství žádostí o práci vyhodnotí program bez účasti člověka s použitím kritérií, které se tento program naučil používat. Budou tato kritéria v souladu se zákonem? To nevíme, říká Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

A co by vás jako spotřebitele mělo při výběru zařízení nebo aplikace z pohledu rizik spojených s umělou inteligencí zajímat?

První otázkou, kterou si musíte položit je, zda zařízení nebo aplikace někam po internetu předává data.

Druhou otázkou je, zda vám vadí možnost, že zařízení nebo aplikace za vás do větší nebo menší míry může rozhodovat. Pokud vám to vadí, musíte si zjistit, zda vám byla dostatečně, jasně a srozumitelně vysvětlena kritéria pro toto rozhodování a zda s těmito kritérii souhlasíte.

dTest společně s ostatními evropskými spotřebitelskými organizacemi usiluje o posílení práv spotřebitelů ve vztahu k umělé inteligenci. Snažíme se nařízení doplnit o popis dalších zakázaných praktik, zajistit transparentnost a práva spotřebitelů na obranu a odškodnění v případech, kdy bude umělá inteligence používána v rozporu s tímto nařízením.

Nové technologie vyžadují důvěru spotřebitelů, nesmí napomáhat k dehumanizaci společnosti.

Další články k tématům - GDPR - umělá inteligence - Eduarda Hekšová

Článek dTest, o.p.s. ze dne pondělí 25. dubna 2022

Další články od dTest, o.p.s.

Zpracování osobních údajů na Facebooku a Instagramu není v souladu s GDPR

DSA přináší nové povinnosti poskytovatelům online zprostředkovatelských služeb

Nekalé obchodní praktiky společnosti Meta

Ne děravé regulaci umělé inteligence

Umělá inteligence přináší otázky i v oblasti ochrany osobních údajů

Umělá inteligence a její dopady na ekonomické chování spotřebitelů

Řešení stížnosti na WhatsApp orgány EU je pro spotřebitele zklamáním

Jak reklamovat digitální obsah

Uzavírání smluv výhradně po telefonu již není možné

Akt o datech z hlediska práv spotřebitelů a GDPR

Nástrahy mobilních plateb

Nová pravidla upravují regulace pro sdílení videoobsahu

Pozor na podvody na Facebook Marketplace

Umělá inteligence z pohledu spotřebitele

Kdy a jak se vyplatí jít do předplacené telefonní karty

Jak spotřebitelé a obchodníci žijí s cookies

Datové schránky s fikcí doručení i v komunikaci soukromé povahy

Negativní dopady současného modelu cílené reklamy založené na sledování

Test 25 antivirů pro Windows a 11 pro macOS

Vaše osobní údaje na internetu v kontextu s GDPR

Jak reklamovat nekvalitní internetové připojení

Jak na bezpečné platby za online nákupy na e-shopu

Při změně operátora se snažte dodržet pár dobrých pravidel

Dva roky s GDPR

Test antivirů pro Windows a macOS

Dozorový úřad DPC vyšetřuje stížnost na Google kvůli sledování polohy

Fotografie z mobilů svou kvalitou často předčí snímky z levných kompaktů

Jak vybrat správný e-shop a nespálit se

Stále drahá data i volání českých mobilních operátorů

Online hra poradí, jak chránit osobní data na internetu

Nekalé praktiky pro sledování polohy uživatelů jsou v rozporu s GDPR

Bezpečné platby na internetu

Jak se studenti vyznají džungli smluv českých mobilních operátorů

Pokuste se změnit trh s mobilními tarify

Nové tarify T-Mobile a Vodafone uživatele nenadchnou

Mobilní data nejsou v Česku drahá, v Polsku jsou ale extrémně levná

Výzva operátorům ke změně cenové politiky

Budeme mít férové operátory i ceny za mobilní služby?

Jak to bude fungovat po zrušení roamingových poplatků v EU

Mobilní služby v Česku jsou nejdražší v EU

T-Mobile vyhrožuje exekucí a posílá vymahače pro neoprávněně sjednané pokuty

Kauza O2 ve věci jednostranné změny smlouvy se vrací Obvodnímu soudu pro Prahu 4

Firmy stále používají v komunikaci se zákazníky drahé telefonní linky

O2 se snaží zbavit zákazníka, který reklamuje zdražení jeho služeb

O2 opět porušuje zákon nevyžádanou aktivací neomezeného volání

Nezákonné poplatky za dokupování mobilních dat bude muset Vodafone vracet

Protiprávní jednání O2 poškozuje práva spotřebitelů

Jak se testují chytré telefony

Jak je to s cenami za volání na barevné telefonní infolinky

UHD TV zatím bez možností plného využití