logo Český telekomunikační úřad
Lukáš Zelený

Lukáš Zelený

Člen Rady Českého telekomunikačního úřadu

LinkedIn

Bez počítače a internetu se dnes obejde málokdo. Třeba ve světě financí se online přístup stal téměř přirozeností. Jenomže banky a jejich klienti nejsou jediní, kdo se pohybuje po sítích. A i když v poslední době slýcháme o hackerech spíše v souvislosti s útoky na servery různých úřadů, neznamená to, že by konta a účty zůstaly v bezpečí.

Pojmy jako phishing, hromadné zasílání podvodných e-mailů či šíření lživých zpráv ze slovníku kybernetické bezpečnosti jen tak nezmizí. O tom, jakému riziku podléhá náš počítač či telefon, přitom rozhodujeme hlavně my samotní.

Proto nejen seniorům poskytujeme návod, jak utěsnit alespoň základní bezpečnostní skuliny počítačů či chytrých telefonů.

Schválená změna zajistí lepší prokazatelnost, a tedy i možnosti trestání případných porušení zákona, čímž jednoznačně dojde k posílení postavení českých spotřebitelů.

Nepochybně také nastane určitá kultivace podnikatelského prostředí a jeho narovnání pro společnosti, které dnes daných nepřijatelných praktik nezneužívají.

Nikdo vám nezaručí, že několik pozitivních recenzí si obchodník na svůj web nenapsal sám nebo si nenajal reklamní agenturu, která se mu o pozitivní ohlasy stará. Řada recenzí se navíc bude týkat třeba jen otázky rychlosti nákupu, doručení a toho, zda zboží bylo v pořádku. Často chybí zkušenosti zákazníků s tím, jak obchod vyřizuje reklamace poté, co ho kladně ohodnotili ve srovnávači.

Databázi spotřebitelských zkušeností i to, jestli jednotliví obchodníci dobrovolně řeší stížnosti spotřebitelů, nebo radši dělají mrtvé brouky, můžete zjistit na vasestiznosti.cz.

Zatímco zahraniční operátoři mají spíše tendence své služby zlevňovat nebo alespoň nabízet za podobné ceny více dat, u nás takové změny nejspíš nehrozí. Do aktuálního průzkumu jsme zahrnuli takzvané neomezené tarify, tedy tarify s neomezeným voláním, SMS a vyšším objemem dat. Čeští operátoři drží své ceny stále nad evropským průměrem. Argumentují sice tím, že většina zákazníků neplatí za mobilní služby oficiálně nabízené ceny, ale využívají takzvaných podpultových nabídek.

Toto tvrzení nás však příliš neuspokojilo. Průzkum dokazuje, že i země s menší hustotou zalidnění či hornatější země, jako je Itálie či Rakousko, poskytují tarify za výrazně výhodnější ceny.

GDPR posílilo práva spotřebitelů, ale nenaučilo je správnému chování a ostražitosti. Lidé často nevědí, jak mít své údaje pod kontrolou a jak jednat, když jsou jejich práva porušena. S online hrou si hravou formou osvojíte pravidla bezpečného chování na internetu, abyste se nestali oběťmi vydírání nebo zneužití osobních dat. Ve hře na sebe berete role snoubenců, kteří plánují svatbu a řeší řadu běžných situací.

Práva spotřebitelů se díky hře přesunou z teoretické roviny GDPR do praxe a vyzkouší si, jak využít právo na odstranění online obsahu, který je poškozuje. Dále se dozví, jak odhalit podvodný e-mail nebo jak se nenechat okrást kyberzločinci.

Stránka 1/2 Další >
Nabídka zaměstnání Český telekomunikační úřad