logo Český telekomunikační úřad

Úspěšný rok činnosti Telekomunikační akademie

V roce 2022 realizoval Český telekomunikační úřad největší počet přednášek od zahájení tohoto edukačního projektu - šlo o 74 přednášek, v jejichž rámci bylo proškoleno 1657 účastníků. Podpora této formy vzdělávání nejen pro seniory je jednou z priorit Rady ČTÚ i pro další období.

"Bez počítače a internetu se dnes obejde málokdo. Třeba ve světě financí se online přístup stal téměř přirozeností. Jenomže banky a jejich klienti nejsou jediní, kdo se pohybuje po sítích. A i když v poslední době slýcháme o hackerech spíše v souvislosti s útoky na servery různých úřadů, neznamená to, že by konta a účty zůstaly v bezpečí. Pojmy jako phishing, hromadné zasílání podvodných e-mailů či šíření lživých zpráv ze slovníku kybernetické bezpečnosti jen tak nezmizí. O tom, jakému riziku podléhá náš počítač či telefon, přitom rozhodujeme hlavně my samotní. Proto nejen seniorům poskytujeme návod, jak utěsnit alespoň základní bezpečnostní skuliny počítačů či chytrých telefonů," říká Lukáš Zelený, člen Rady Českého telekomunikačního úřadu.

Účastníci akademie se nejvíce zajímali o přednášku na téma, jak bezpečně používat svůj mobil, tablet či počítač. Pozornost tak byla věnována phishingu, podvodům přes SMS či telefonáty, a především obraně vůči nim. V nabídce však bylo více přednášek, třeba Telekomunikace v kostce.

Nejen ze strany seniorů neustále roste zájem o nová témata týkající se kybernetické bezpečnosti, počítačové gramotnosti a zejména rizik plynoucích z využívání jak chytrých zařízení, tak sociálních sítí.

Lektoři projektu Telekomunikační akademie proto neustále sledují nové druhy podvodů, se kterými se mohou spotřebitelé setkat na internetu, v SMS i telefonátech. Tyto podvody mívají největší dopad především na zvláště zranitelné spotřebitele, jako jsou senioři či osoby se zdravotním postižením.

Bezpečný pohyb v online světě a používání chytrých telefonů či počítačů tak představuje v současné době nejvíce poptávané téma, v roce 2022 to byla takřka polovina všech uskutečněných přednášek.

Nadále přetrvává poptávka i po přednáškách realizovaných již delší dobu, jako jsou Telekomunikace v kostce, Poštovní služby a Barevné linky.

Dalším speciálním tématem, o které byl v roce 2022 ze strany účastníků velký zájem, byla Marketingová volání.

Přednášená témata jsou vybírána a zpracovávána nejen s ohledem na trendy a novinky v oblasti elektronických komunikací a poštovních služeb, ale i podle přání posluchačů.

Lektoři si tak musejí neustále rozšiřovat své obzory. Nabídka přednášek tak byla obohacena mimo jiné o žádaná témata, jako jsou prémiové SMS, M-Platby či také reklamace služeb.

Článek Český telekomunikační úřad ze dne pondělí 20. března 2023

Další články od Český telekomunikační úřad

DSA přináší mnoho výhod uživatelům digitálních služeb

Při změně operátora nezapomeňte požádat o vrácení nespotřebovaného kreditu

Vyjádření ČTÚ k problematice DSA - Aktu o digitáních službách

Úspěšné ukončení aukce kmitočtů 174 - 230 MHz pro rozhlasové DAB+ vysílání

Podvodné SMS napodobují přepravce zásilek i operátory

VPortal nově informuje o dostupnosti pevného internetového připojení

Ochrana podnikatelů v prostředí online platforem

Pozor na zpoplatnění telefonní linky 1188

Mobilní trh očima spotřebitelů

Přenositelnost telefonních čísel a internetu funguje, změna právní úpravy není nutná

Na přenos čísla mají nárok i podnikatelské subjekty

Rušení TV signálu mobilními rádiovými sítěmi 4G/5G

Spolupráce ČTÚ a Správy železnic

Vývoj cen a trhu služeb elektronických komunikací

Sankce za neuvedení ověřovacího OKU kódu ve smlouvě

Aktualizace všeobecného oprávnění pro hotspoty v CB pásmu 27 MHz

Aukce kmitočtů digitálního rozhlasu DAB+

ČTÚ v roli národního koordinátora digitálních služeb

NetTest pro iOS

NetTest statistiky pomáhají posoudit výkon služby přístupu k internetu

Nadměrné využívání regulovaného roamingu může být zpoplatněno

Změny v nároku na zvýhodněné ceny za volání a službu přístupu k internetu

Rizika prémiových služeb

Průvodce nařízením P2B pro poskytovatele online platforem a internetových vyhledávačů

Roaming v nečlenských zemích EU

ČTÚ vyhodnotil stížností na nekvalitní TV signál

Jak odstoupit od smlouvy uzavřené na dálku nebo mimo obchodní prostory firmy

Úspěšný rok činnosti Telekomunikační akademie

Uzavírání smluv na dálku a mimo obchodní prostory

Online platformy a vyhledavače pod dohledem ČTÚ

Výsledky kontroly poskytovatelů služby přístupu k internetu

Marek Ebert - nový předseda Rady ČTÚ

O2 bude poskytovat speciální koncová zařízení pro zdravotně postižené

Cenově zvýhodněné telco služby pro zdravotně postižené a osoby s nízkými příjmy

Mobilní aplikace NetTest

Posílení role ČTÚ v řešení sporů

Jak řešit nekvalitní příjem televize nebo rozhlasu

Automatická migrace na nový tarif operátorem

Jak na odvolání obecného souhlasu ke kontaktování za účelem marketingových nabídek

Jak správně reklamovat telekomunikační a poštovní služby

Manuál ČTÚ radí, jak na nevyžádané marketingové hovory

Automatické prodloužení účastnické smlouvy operátorem

Na co si dát pozor při používání zesilovačů mobilního signálu

Cenové zvýhodnění pro osoby se zvláštními sociálními potřebami

Komerční digitální rozhlasové vysílání

Vyjádření pedsedkyně Rady ČTÚ k jednání s ministrem průmyslu a obchodu

K přenositelnosti čísel nebo přístupu k internetu se váže i právo na paušální náhradu

Jak postupovat při změně poskytovatele služby přístupu k internetu

Jednostranná změna smlouvy musí být oznámena jasně a srozumitelně

ČTÚ navrhuje dočasnou regulaci velkoobchodního trhu přístupu k mobilním službám

Nabídka zaměstnání