Velké online platformy mají značný vliv na to, co uživatelé vidí, sdílejí a jak mohou služby využívat. DSA - nařízení o digitálních službách přináší nová pravidla, která mají tuto nerovnováhu vyvážit. Zajišťuje větší transparentnost, ochranu svobody projevu a dává uživatelům nástroje, jak se bránit proti neodůvodněnému zásahu ze strany platforem.
Online platformy patří mezi nejnavštěvovanější webové stránky současného internetu. Uživatelé na nich tráví velkou část svého volného času a využívají je k nejrůznějším činnostem od sdílení informací, přes komunikaci po nakupování zboží a služeb. Stejně tak pro některé obchodníky tvoří platformy hlavní prodejní kanál, kterým oslovují své zákazníky.
To vše dává velkým online platformám značnou moc nad svými uživateli. Nařízení DSA se snaží tuto nerovnováhu zmenšit a dává konkrétní práva uživatelům digitálních služeb.
Fungování online platforem se řídí smluvními podmínkami. V minulosti obsah smluvních podmínek jednostranně určovaly sami poskytovatelé služeb a pokud uživatel s takto nastavenými pravidly nesouhlasil, jeho jedinou obranou bylo přestat službu využívat, což uživatele stavělo před nelehkou volbu.
Nařízení DSA tak vůbec poprvé stanovuje platformám povinnost transparentně informovat své uživatele o všech omezeních uplatňovaných při používání služby včetně veškerých postupů, opatření a nástrojů pro moderaci obsahu.
Nařízení DSA dále vyžaduje, aby poskytovatel při uplatňování podmínek postupoval přiměřeně, objektivně a s respektem k základním právům příjemců služeb včetně svobody projevu. To v praxi znamená, že poskytovatel nově nesmí bezdůvodně odstranit obsah uživatele ani mu zablokovat či smazat uživatelský účet.
Pokud se online platforma rozhodne takovým způsobem zasáhnout do práv uživatele, musí být schopna prokázat, že předmětný obsah byl v rozporu se zákonem nebo porušoval konkrétní ustanovení smluvních podmínek.
Online platforma musí dále dle nařízení DSA každému uživateli, proti kterému uplatňuje výše uvedená omezení, poskytnout jasné a konkrétní odůvodnění svého rozhodnutí tak aby, se uživatel mohl seznámit s důvody, které k němu vedly.
Dále nesmí chybět poučení o všech možnostech, kterými se uživatel může domáhat nápravy, pokud s rozhodnutím poskytovatele nesouhlasí. Pouhé oznámení, že uživatelský účet byl zablokován z důvodu porušení pravidel komunity, je podle nařízení DSA zcela nedostatečné.
Větší online platformy musí také pro své uživatele zřídit bezplatný elektronický interní systém pro vyřizování stížností. Tento systém nesmí být založen výhradně na automatizovaných nástrojích. To sice nevylučuje využití algoritmů či umělé inteligence, ale očekává se minimálně dohled kvalifikovaných pracovníků.
Nespokojený uživatel se dále může obrátit na specializovaný subjekt mimosoudního řešení sporů, případně podat stížnost k Českému telekomunikačnímu úřadu, který je koordinátorem digitálních služeb v České republice.
ČTÚ však není odvolacím orgánem proti rozhodnutí platforem a nemůže rozhodovat spory mezi uživateli a poskytovateli. Nicméně pokud ČTÚ zjistí, že poskytovatel nepřiměřeným způsobem zasáhl do práv uživatele, může mu uložit pokutu, případně věc předat příslušnému koordinátorovi v jiném členském státě.
V neposlední řadě je třeba připomenout, že uživatelé se mohou svých práv dle nařízení DSA domáhat také soudní cestou včetně případné náhrady škody, což potvrzují první případy z Německa a Nizozemska.
Spotřebitelé navíc mohou online platformy, včetně těch zahraničních, žalovat přímo u soudů v České republice.
Článek Český telekomunikační úřad ze dne čtvrtek 12. června 2025
Nařízení DSA chrání uživatele před neoprávněnými zásahy online platforem
Rizika služeb od tzv. šedých operátorů
Ověřte kvalitu pevného internetu
Poradní panel ČTÚ pro otázky související s nařízením DSA
Zlomyslná a obtěžující volání - jak se bránit
Pravidla pro online reklamu podle DSA
Nový příděl rádiových kmitočtů v pásmech 900 a 1800 MHz pro Vodafone
Marek Ebert zůstává předsedou Rady ČTÚ
Kontroly rozvojových kritérií potvrzují rychlý rozvoj DAB+
Jak fungují balíčky služeb elektronických komunikací
Přístup k údajům podle nařízení P2B
Novela zákona o elektronických komunikacích rozšiřuje kompetence ČTÚ
Rok platnosti nařízení DSA v číslech
Ochrana spotřebitelů v oblasti elektronických komunikací v roce 2024
Plán činnosti ČTÚ pro rok 2025
Výhody nařízení DSA pro spotřebitele
Opatření ČTÚ proti spoofingu fungují
Blokování podvodných volání vede k poklesu počtu podvodů
Shrnutí účastnické smlouvy s poskytovatelem je právem spotřebitele
ČTÚ vydal Rozhodnutí o poskytnutí dotace pro zlepšení signálu uvnitř železničních vozů
Studie poskytovatelů zprostředkovatelských služeb dle nařízení DSA
Kontroly zpřístupnění OKU kódů
Důvěryhodný oznamovatel s certifikací ČTÚ
Vizualizační Portál telekomunikačních služeb má nové funkce
Návrh Strategie správy rádiového spektra
Projekty dopravců ke zlepšení kvality signálu ve vlacích
Vývoj cen a trhu elektronických komunikací
Stav sítí mobilních operátorů se daří stabilizovat
Další opakovače a propustná okna zlepší mobilní signál ve stovkách železničních vozů
Změny v preferencích uživatelů komunikačních služeb za posledních pět let
Ochrana dětí v online prostoru podle nařízení DSA
Pětičlená Rada ČTÚ je opět kompletní
Jednostranná změna tarifu ze strany operátora musí být oznámena jasně a srozumitelně
Nová opatření ČTÚ omezí dopady podvodného spoofingu
Podrobné parametry služby musí být součástí každé smlouvy
ČTÚ nemá zákonnou pravomoc odebrat operátorům oprávnění k podnikání
Lepší kvalita signálu mobilních operátorů na železničních koridorech
Konzultace dotační výzvy na opakovače 5G ve vlacích
Opatření ČTÚ pomohou omezit spoofing
DSA přináší mnoho výhod uživatelům digitálních služeb
Při změně operátora nezapomeňte požádat o vrácení nespotřebovaného kreditu
Vyjádření ČTÚ k problematice DSA - Aktu o digitáních službách
Úspěšné ukončení aukce kmitočtů 174 - 230 MHz pro rozhlasové DAB+ vysílání
Podvodné SMS napodobují přepravce zásilek i operátory
VPortal nově informuje o dostupnosti pevného internetového připojení
Ochrana podnikatelů v prostředí online platforem