Doporučovací systémy slouží k tomu, aby uživatelům služby navrhovaly anebo prioritizovaly určitý obsah před jiným. Nastavení těchto algoritmů tak může mít významný vliv na to, jaký obsah se uživateli při používání služby zobrazuje. Nařízení DSA proto poskytovatelům online platforem nově ukládá, aby byli ohledně fungování svých doporučovacích systémů vůči uživatelům transparentní.
Doporučovací systémy jsou plně nebo částečně automatizované systémy (zpravidla algoritmy), kterými online platforma svým uživatelům navrhuje určité informace nebo některé informace upřednostňuje před jinými. Z toho vyplývá, že doporučovací systémy s sebou mohou přinášet celou řadu společenských rizik, např. v podobě vytváření závislosti, utvrzování uzavřených názorových skupin, nadměrného zpracování údajů o uživatelích anebo podněcování k určitému chování na internetu.
Před účinností nařízení DSA veřejnosti často chyběly podstatné informace o fungování doporučovacích systémů, proto nařízení DSA ukládá poskytovatelům online platforem povinnost o některých aspektech svých doporučovacích systémů uživatele transparentně informovat, aby mohl každý vyhodnotit, proč je mu konkrétní obsah zobrazován, a jak může zobrazování obsahu ovlivnit.
Poskytovatelé online platforem (s výjimkou malých a mikro podniků), jejichž služba využívá doporučovací systémy, musí podle čl. 27 nařízení DSA ve svých smluvních podmínkách jasně a srozumitelně uvést hlavní parametry doporučovacích systémů.
Těmito parametry může být např. doba zveřejnění, cena, popularita, poloha, dřívější preference uživatele atd. Tyto parametry by měly uživateli osvětlit, proč jsou mu doporučovacím systémem navrhovány určité informace, a měly by zahrnovat kritéria, která jsou skutečně nejvýznamnější pro určování pořadí informací navržených uživatelům a důvody relativního významu těchto parametrů.
Je-li to možné, poskytovatelé musí rovněž ve smluvních podmínkách uvést způsob, jak mohou uživatelé hlavní parametry měnit nebo ovlivnit.
Pokud doporučovací systém online platformy používá více hlavních parametrů, uživatelé by měli mít možnost kdykoliv vybrat a změnit jimi preferovanou variantu. Tento výběr by měl být přímo a snadno přístupný z té části online rozhraní služby, kde je uživateli konkrétní obsah doporučován.
Pro tzv. velmi velké online platformy a velmi velké internetové vyhledávače je v čl. 38 nařízení DSA stanovena zásadní dodatečná povinnost. Tyto služby musí uživatelům umožnit, aby jejich doporučovací systém obsahoval alespoň jednu možnost, která není založená na profilování.
V praxi to znamená, že např. velké sociální sítě mají povinnost nabízet minimálně jeden způsob zobrazování obsahu, který nezpracovává osobní údaje uživatelů jako je jejich ekonomická situace, zdravotní stav, osobní preference, chování, zájmy nebo místo, kde se nachází.
Článek Český telekomunikační úřad ze dne pondělí 21. července 2025
Online platformy musí uživatelům sdělit, jakým způsobem jim doporučují obsah
Novela zákona o elektronických komunikacích
Podomní prodej služeb elektronických komunikací a práva spotřebitele
Roaming 2025 v EU a dalších zemích - na co si dát pozor při cestách do zahraničí
TV spot ČTÚ edukuje veřejnost k využívání slev na internet či volání pro znevýhodněné občany
Nařízení DSA chrání uživatele před neoprávněnými zásahy online platforem
Rizika služeb od tzv. šedých operátorů
Ověřte kvalitu pevného internetu
Poradní panel ČTÚ pro otázky související s nařízením DSA
Zlomyslná a obtěžující volání - jak se bránit
Pravidla pro online reklamu podle DSA
Nový příděl rádiových kmitočtů v pásmech 900 a 1800 MHz pro Vodafone
Marek Ebert zůstává předsedou Rady ČTÚ
Kontroly rozvojových kritérií potvrzují rychlý rozvoj DAB+
Jak fungují balíčky služeb elektronických komunikací
Přístup k údajům podle nařízení P2B
Novela zákona o elektronických komunikacích rozšiřuje kompetence ČTÚ
Rok platnosti nařízení DSA v číslech
Ochrana spotřebitelů v oblasti elektronických komunikací v roce 2024
Plán činnosti ČTÚ pro rok 2025
Výhody nařízení DSA pro spotřebitele
Opatření ČTÚ proti spoofingu fungují
Blokování podvodných volání vede k poklesu počtu podvodů
Shrnutí účastnické smlouvy s poskytovatelem je právem spotřebitele
ČTÚ vydal Rozhodnutí o poskytnutí dotace pro zlepšení signálu uvnitř železničních vozů
Studie poskytovatelů zprostředkovatelských služeb dle nařízení DSA
Kontroly zpřístupnění OKU kódů
Důvěryhodný oznamovatel s certifikací ČTÚ
Vizualizační Portál telekomunikačních služeb má nové funkce
Návrh Strategie správy rádiového spektra
Projekty dopravců ke zlepšení kvality signálu ve vlacích
Vývoj cen a trhu elektronických komunikací
Stav sítí mobilních operátorů se daří stabilizovat
Další opakovače a propustná okna zlepší mobilní signál ve stovkách železničních vozů
Změny v preferencích uživatelů komunikačních služeb za posledních pět let
Ochrana dětí v online prostoru podle nařízení DSA
Pětičlená Rada ČTÚ je opět kompletní
Jednostranná změna tarifu ze strany operátora musí být oznámena jasně a srozumitelně
Nová opatření ČTÚ omezí dopady podvodného spoofingu
Podrobné parametry služby musí být součástí každé smlouvy
ČTÚ nemá zákonnou pravomoc odebrat operátorům oprávnění k podnikání
Lepší kvalita signálu mobilních operátorů na železničních koridorech
Konzultace dotační výzvy na opakovače 5G ve vlacích
Opatření ČTÚ pomohou omezit spoofing
DSA přináší mnoho výhod uživatelům digitálních služeb
Při změně operátora nezapomeňte požádat o vrácení nespotřebovaného kreditu
Vyjádření ČTÚ k problematice DSA - Aktu o digitáních službách
Úspěšné ukončení aukce kmitočtů 174 - 230 MHz pro rozhlasové DAB+ vysílání